היפנים באים: יפן פתחה תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים

מספר החברות היפניות הפועלות בישראל גדל פי שלושה ב-3 השנים האחרונות • מרכז JETRO יתמוך בסטארט-אפים ישראלים בכניסה לשוק היפני

שיתוף-הפעולה הכלכלי בין יפן לבין ישראל עולה מדרגה: ארגון סחר החוץ הממשלתי היפני ג'טרו (Japan External Trade Organisation, JETRO) פותח מרכז עסקי ותוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים. המרכז ישמש כגורם תומך בחברות סטארט-אפ ישראליות וכגורם מתווך בשיתופי פעולה עסקיים בין חברות יפנית לישראליות. מרכז ג'טרו ישראל מתמקד בתמיכה בחברות ישראליות בשלבי הקמה, והרחבה של עסקיהן ליפן.

JETRO הוא ארגון יפני ממשלתי המקדם סחר הדדי והשקעות בין יפן לבין שאר העולם. כחלק מפעילות הארגון, ג'טרו מפעיל את תכנית Invest Japan, שמטרתה סיוע לחברות זרות המעוניינות לפתח את עסקיהן ביפן. התוכנית כוללת מידע רב למשקיעים זרים, על כל ההיבטים הנוגעים לעשיית עסקים ביפן על-ידי מתן ייעוץ מקצועי ושטח משרדים זמני בחינם, במרכזי עסקים גדולים ברחבי המדינה. תחת השם Global Acceleration Hub) GAH) פועלים מרכזים יפניים דומים ב-12 אתרים בעולם.

תוכנית ג'טרו מיועדת לחברות סטארט-אפ ישראליות, שמעוניינות לאתר שיתוף-פעולה מול חברות יפניות. אנשי המרכז יסייעו במידע על השוק היפני ובאיתור חברות מתאימות לשיתוף-פעולה. במקרים בהם תימצא התאמה עשוי המרכז להשיג תמיכה בהקמת נוכחות של החברה הישראלית ביפן.

תוכנית GAH תופעל על-ידי חברת Jakore, שנמצאת בבעלות שינטארו היראטו, לשעבר בכיר בראקוטן, ויוני גולן, לשעבר מנכ"ל סמוראי אינקיובייט בישראל. החברה מייצגת מצד אחד משקיעים יפנים וחברות יפניות ומצד שני תומכת בסטארט-אפים ישראלים בשוק היפני.

על-פי נתוני חברת המחקר IVC, במהלך 2017 סך כל ההשקעות של קרנות וחברות יפניות בסטארט-אפים ישראליים הגיעו ל-2 מיליארד דולר. מספר החברות היפניות שהקימו פעילות בישראל צמח במהירו מ-20 ב-2015 ל-60 כיום. בין העסקאות הבולטות ניתן להזכיר את מכירת חברת הפארמה נוירודרם למיצובישי טאנבה-פארמה תמורת 1.1 מיליארד דולר ואת מכירת חברת ניתוחי הווידאו בריפקאם לחברת קנון תמורת 90 מיליון דולר.

טומוהירו יודן, מנכ״ל ג'טרו בישראל, אמר: "ליפן חשוב לאמץ את החוזקות של ישראל. בנוסף, הידע והנסיון של חברות יפניות יועילו מאד לחברות ישראליות. אני מאמין שהצעד הראשון של כל צד הוא להבין את החוזקות של האחר, לשלב כוחות ולבנות יחסים הדדיים שישלימו זה את זה".

יוני גולן, שותף ומנכ"ל ג'אקורה ישראל, אמר: "בהמשך למגמה החיובית שאנחנו רואים מהצד היפני לרצון לשיתוף-פעולה טכנולוגי בשנים האחרונות בהשקעות וגם בשיתופי-פעולה בפיתוח טכנולוגיות מסוגים שונים בישראל, יוזמה מבורכת זו של ממשלת יפן דרך ג'טרו נותנת רוח גבית חזקה למגמה זו, ואנחנו שמחים לשתף פעולה עם ג'טרו על-מנת להיות קטליזטור לקידום וחיזוק המגמה והעמקת הקשר עם האקו-סיסטם הישראלי"

גיא לכמן, שותף הייטק במשרד עורכי הדין פרל כהן וראש דסק יפן של המשרד, המלווה חברות יפניות רבות בעסקיהן בישראל, אמר: "יוזמת ג'טרו מציגה את המגמה הברורה לפיה היפנים שמו לעצמם את ישראל והטכנולוגיה הישראלית כיעד עיקרי במאמציהם. הסינרגיה בין חברות יפניות אלה לבין מקבילותיהן הישראליות היא עצומה, והפוטנציאל אדיר. בעתיד הלא רחוק אנו צפויים לראות חברות יפניות רבות נוספות פותחות כאן סניפים, משקיעים בחברות טכנולוגיה ישראליות ואף רוכשות חברות".