4.42 מיליארד אירו על רכש שחקנים - קיץ סולידי באירופה

במונחים של הוצאה נטו 98 הקבוצות הבכירות באירופה "שרפו" 1.03 מיליארד אירו על רכש • הרבה? אם מבודדים את הליגות מתברר שמלבד הליגה האנגלית שבה ממשיכה השתוללות חסרת גבולות, הרי שבאירופה נשמרת בסך הכל שפיות

אוהדי יובנטוס מחזיקים בחולצת הנבחרת עם שמו של רונאלדו / צילום: רויטרס
אוהדי יובנטוס מחזיקים בחולצת הנבחרת עם שמו של רונאלדו / צילום: רויטרס

ה-31 באוגוסט הפך בשנים האחרונות לפוטו פיניש אגרסיבי של מועדוני הכדורגל באירופה לסגור עסקאות לרכישת שחקנים. השנה הסיפור שונה לחלוטין. ההחלטה של שתי ליגות - הפרמיירליג האנגלית והסרייה A האיטלקית - לסגור את החלון עם פתיחת העונה, כלומר מוקדם הרבה יותר לתוך אוגוסט, השפיעה באופן ממשי על השוק. בשל קוצר הזמן, הפרמיירליג האנגלית העשירה הוציאה פחות כסף מבעבר ובסך הכל כמות העסקאות בליגה האנגלית הייתה נמוכה מאוד.

חלון ההעברות קיץ 2018 הליגות הגדולות
 חלון ההעברות קיץ 2018 הליגות הגדולות

בסך הכל הוציאו 5 הליגות הבכירות באירופה (אנגליה, ספרד, גרמניה, איטליה, צרפת) 4.42 מיליארד אירו על רכישת שחקנים הקיץ - נתון דומה לעונה שעברה. במונחים של הוצאה נטו (הוצאה על רכש בניטרול הכנסות ממכירת שחקנים) 98 הקבוצות הבכירות באירופה "שרפו" 1.03 מיליארד אירו על רכש. הרבה? זה אולי נשמע הרבה, אבל אם מבודדים את הליגות מתברר שמלבד הליגה האנגלית שבה ממשיכה השתוללות חסרת גבולות, הרי שבאירופה נשמרת בסך הכל שפיות. בניכוי הפרמיירליג האנגלית, הקבוצות בארבע הליגות הנותרות שרפו רק 36 מיליון אירו נטו יחד על רכש. במלים אחרות, ממוצע של כ-450 אלף אירו נטו לקבוצה על רכש. נתון אפסי.

באנגליה, שבה כידוע לא חסר לקבוצות כסף, אין צורך ממשי לאזן מסעות רכש עם מכירת שחקנים בצד השני. התוצאה - קבוצות הפרמיירליג סיימו את הקיץ עם הוצאה נטו של 996 מיליון אירו על רכש. קוצר הזמן והעובדה שהחלון נסגר כבר עם פתיחת העונה (9 באוגוסט) גרם להרבה פחות עסקאות באנגליה: בסך הכל נסגרו 282 עסקאות בפרמיירליג, לעומת 384 עסקאות בקיץ שעבר. טוטנהאם, מהקבוצות העשירות והבכירות היום באנגליה, לא הוציאה אפילו פאונד אחד על רכש. מה זה אומר? שאת הפיצוי לחוסר הפעילות אנו עתידים לראות בחלון ההעברות החורפי.

שתי ליגות נוספות הוציאו קבוצות יותר ממה שהכניסו - באיטליה נרשמה הוצאה נטו של 284 מיליון אירו על רכש (בעיקר בגלל ההתפרעות של יובנטוס ורכישת רונאלדו), ובספרד ההוצאה נטו הסתכמה ב-111 מיליון אירו. פתיחת הכיס בספרד היא סימן ראשון ליציאה ממשבר החובות הגדול של העשור האחרון, בזכות תוכנית ההחזרים שהונהגה בליגה.  

שתי קבוצות עשו את המהלכים הגדולים מבחינת הוצאות על שחקנים: ליברפול שסיימה את הקיץ עם הוצאה נטו של 164.9 מיליון אירו - יותר מכל קבוצה באירופה; ויובנטוס בהשראת עסקת רונאלדו סיימה את הקיץ עם מינוס 157.4 מיליון אירו.