הפליטים הפלסטינים ואונר"א: האם עמדת ארה"ב משתנה?

דיווחים סותרים על מדיניות ממשל טראמפ כלפי פליטים פלסטינים • "וושינגטון פוסט": בתוך שבועות יודיע הממשל על ביטול כל המימון לאונר"א, גוף של או"ם שמרכז הסיוע לפליטים • פקיד בסטייט דיפרטמנט: איננו מתכננים ליזום הגדרה חדשה לפליטים פלסטינים, למרות שהגדרת אונר"א אינה בת-קיימא

הנשיא טראמפ/ צילום: רויטרס Kevin Lamarque
הנשיא טראמפ/ צילום: רויטרס Kevin Lamarque

דיווחים סותרים פורסמו אמש (ה') על מדיניות ממשל טראמפ כלפי אונר"א, סוכנות או"ם שמרכזת את הסיוע לפליטים פלסטינים. ארה"ב היא מהתורמות הגדולות לארגון.

"וושינגטון פוסט" מסר, כי ממשל טראמפ החליט לסגור כליל את ברז הסיוע האמריקאי לאונר"א. בהודעה שתתפרסם בשבועות הקרובים תודיע ארה"ב על התנגדותה לאופן שבו מוציאה הסוכנות את כספי התרומות שהיא מקבלת מארה"ב וממדינות אחרות, לדברי העיתון.

ארה"ב גם תקרא לקיצוץ משמעותי במספר הפלסטינים שמוכרים כפליטים ע"י אונר"א - מחמישה מיליון עתה, מספר שכולל את כל צאצאי הפלסטינים שעזבו את ישראל עם הקמתה, ל-500 אלף בלבד. ארה"ב דורשת מהסוכנות להעניק מעמד פליט רק לאלה שעזבו בפועל את ישראל, לא לצאצאיהם שנולדו במקומות אחרים במרוצת השנים.

אך פקידה במשרד החוץ האמריקאי, שצוטטה אמש ב"ג'רוזלם פוסט", אמרה כי לממשל טראמפ אין כל תכנית ליזום הגדרה חלופית לפליטים פלסטינים, למרות שארה"ב מסתייגת מהאופן שבו מגדירה אונר"א פליטים אלה. "בעוד שארה"ב מאמינה שהמודל של אונר"א אינו הולם ואינו בר-קיימא, איננו מתכוונים להרחיב את הדיבור על כך בזמן זה", אמרה הפקידה.

היא הדגישה גם, כי לא חל שינוי בעמדת ארה"ב כלפי סוגיית זכות השיבה. "עמדתנו בשאלת זכות השיבה היא שסוגיה זו צריכה לעלות לדיון בדיוני המעמד הסופי, ועמדה זו לא השתנתה בשלב זה", אמרה הפקידה. "יחד עם זאת, אנו מוסיפים לבחון ולהעריך חלופות לפתרון הוגן של כל בעיות הפליטים".

מהכרזה זו משתמע, כי, בשלב זה לפחות, הפסקה מוחלטת של של הסיוע האמריקאי אינה מונחת על הפרק. שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, אמרה השבוע, בכנס של "המכון להגנה על הדמוקרטיות", כי ממשל טראמפ אינו רוצה לסתום את הגולל על אונר"א, ומעדיף שהיא תיטול על עצמה לבצע רפורמות. רק אם אונר"א תוסיף לדבוק בדרכיה, יקצץ הממשל כליל את המימון לסוכנות.

"אונר"א יכולה להישאר, ואנו נוסיף לתרום לה אם אכן היא תבצע רפורמות בהתנהלותה", אמרה היילי. "אם הסוכנות תדאג לכך שלא ייעשה יותר שימוש בספרי לימוד אנטישמיים ואם אכן היא תשנה מספר הפלסטינים שזכאים לקבל מעמד פליט, אזי נוכל להמשיך ולשתף פעולה".

לדברי גורמים פרו-ישראליים, ייתכן שהדיווחים הסותרים מעידים על חילוקי דעות בתוך ממשל טראמפ כיצד להתקדם בסוגיית הסכסוך הישראלי-פלסטיני. כמה פקידי ממשל חוששים, שהתנערות מוחלטת מאונר"א תקשיח עוד יותר את עמדת הפלסטינים כלפי ארה"ב ותאשש את טענתם שוושינגטון אינה אובייקטיבית. התוצאה תהיה, שהפלסטינים יפנו עורף לתכנית השלום האמריקאית אם וכאשר היא תתפרסם ובכך הם יבטיחו את כשלונה.

"וושינגטון פוסט" מציין, כי קיצוץ במספר הפליטים הפלסטיניים שזכאים לסיוע לרמה של 500 אלף והוצאתם ממעגל מקבלי הסעד של אונר"א, יחד עם וקיצוץ דרסטי בתקציב הסוכנות יחריפו עוד יותר מצב הומניטרי קשה, במיוחד בעזה, ויעלו את הנטייה לאלימות שם.