הטוענים לכתר: המועמדים לראשות עיריית ראשון לציון

ראשון-לציון היא העיר הרביעית בגודלה בארץ עם רבע מיליון תושבים • מה מציעים המועמדים לראשות העיר?

עיריית ראשון לציון / צילום: אמיר גוטפריד
עיריית ראשון לציון / צילום: אמיר גוטפריד

ליאל אבן זהר

סיעת בדרך חדשה

חיבור מזרח ומערב העיר באמצעות ציר תרבות ומוזיאונים

גיל: 49

פעילות ציבורית: עורכת דין בהכשרתה וחברת מועצת עיר בשתי הקדנציות האחרונות. היא התמודדה לראשות העיר גם בבחירות הקודמות והגיעה למקום שני

הבעיות העיקריות של העיר:

"ראשון-לציון סובלת מחוסר הבנה בענייני תחבורה. העיר היתה מושבה קטנה והתכנון של הרחובות ארכאי והעיר מעמיסה על עצמה עוד ועוד בלי שהבעיות נפתרות. הבעיה השנייה של ראשון היא אזורי התעסוקה הקיימים שבנויים נמוך. אני חושבת שהיה צריך להגביה אותם ולא לבנות את אזור תעסוקה האלף. יש לנו סדר גודל של 13,000 יח"ד שהן תחת סכנה של רעידות אדמה וטילים, אלה בניינים ישנים ושם צריך לעשות תכניות בינוי. התמ"א מצופפת, אך לא פותרת בעיות.

הבעיה הגדולה של ראשון-לציון היא החיבור של מזרח ומערב. השכונות המערביות נבנו כשכונות פרבריות, בעוד שראשון מרכז, התפתחה בצורה אורגנית".

הפתרונות שלך:

"צריך להסתכל על העיר בדומה לתכנית 5,000 של ת"א ולאפשר ניוד זכויות מהבניין למקומות אחרים בתוך הרובע. אני חושבת שצריך לעצור את בניית הקניונים שגורמים לנזק בלתי הפיך לעסקים הקטנים במרכז העיר.

"אני מאמינה שצריך להפוך את החיבור של מזרח ומערב, הרחובות רוטשילד, רבין ההסתדרות, לציר תרבות ומוזיאונים, עם שבילי אופניים. זה מה שישנה את פני העיר". 

עו"ד ליאל אבן זוהר / צילום: עידן מעוז
 עו"ד ליאל אבן זוהר / צילום: עידן מעוז

אסף דעבול

סיעת פז

חיזוק מבנים מרעידות אדמה והפגזות, דיור בר השגה ועוד כבישים

גיל: 52

פעילות ציבורית: חבר מועצת עיר ב-20 השנים האחרונות, עומד בראש רשימה עצמאית, "א-פוליטית".

"ראשון היא עיר מדהימה, יש לנו כל דבר שאנחנו חולמים. בתקופתו של ראש העיר מאיר ניצן היתה תכנית לחיזוק מבנים מסוכנים, הבעיה היא שדב צור, ראש העיר נוכחי, פיזר הכל על מדרכות. יש רחובות, כמו אברבנאל, רוטשילד, שבהם החליפו ארבע פעמים את המדרכה. מאפור ללבן, מלבן לירוק.

"מצד שני יש לנו כמה מתחמים ושכונות, כמו נחלת, שיכון המזרח או פואבלו אספניול, שחייבים לעשות בהם פינוי-בינוי. דב צור אמר שהוא לא רוצה פינוי-בינוי ולא רוצה תמ"א 38, אבל אין ספק שרעידת האדמה לא תעצור בטבריה ותגיע גם לראשון. המלחמה האחרונה הוכיחה לנו שגם ראשון-לציון לא חסינה.

"אנחנו משקיעים בצעירים, אבל מגלים שאין להם שום אפשרות לקנות דירות פה. הם עוברים ליבנה, לרחובות, למודיעין, לראש העין. אין היום הורים שלא רוצים את הילדים לידם. זה טבעי שכל אדם רוצה שהשושלת תהיה קרובה אליו. 

הדבר האחרון זה תחבורה: ראשון-לציון הפכה לפקק אחד גדול. היום לצאת מראשון זה סיוט. עד שאתה מגיע לכביש 4, או צומת בית דגן, אתה יכול להיתקע 40 דקות.

הפתרונות שלך:

"בעניין הדיור התוכנית שלי היא לעשות פרויקטים גדולים גם למכירה מוזלת וגם לשכירות. בעניין התחבורה יש בכוונתי להביא מומחים מכל העולם, לשבת, לראות איך פותחים את הסוגיה הזאת. לפתוח עוד צירים".

רז קינסטליך

סיעת הירוקים+ הצעירים

גיל: 40

פעילות ציבורית: חבר בוועדה המקומית לתכנון ובנייה. כיהן כסגן וממלא-מקום ראש העיר.

הבעיות העיקריות של העיר:

"בראשון-לציון אין מספיק התחדשות עירונית. כל הפרויקטים נתקעו, החל מתמ"א 38 ועד התחדשות אמיתית שמדברת על פינוי-בינוי. אני מאמין בפינוי-בינוי כאמצעי לגרום לשכונות לקבל אופי שונה. כמה שיותר גבוה וכמה שיותר מרחבים פתוחים למטה.

"יש בעיה קשה של תחבורה ציבורית - אני מאמין שעם התחדשות עירונית תוכל לשפר את התשתיות האלה. לא מספיק מקדמים שבילי אופניים, שבילי הליכה. צריך לשפר את התחבורה הציבורית.

הפתרונות שלך:

"החזון שלי הוא התחדשות עירונית. לאפשר לצעירים לקנות דירה בראשון. דירת 5 חדרים נמכרת ביותר מ-2.6 מיליון שקל. זוג צעיר לא יכול להרשות לעצמו. מחיר מוזל לתושבי העיר. להוסיף גם דירות 3 חדרים. יש ביקוש לגרושים, לגרושות, לזוגות עם ילד אחד. לדאוג למעונות במוסד האקדמי שלנו וגם דיור להשכרה".

מוטי עג'מי

סיעת "ראשון אחת"

גיל: 54

פעילות ציבורית: רו"ח ובעל תואר ראשון בחשבונאות ומימון. 20 שנה חבר מועצה, מתוכן 10 שנים מ"מ וסגן רה"ע. ראש העיר בפועל בתקופת נבצרותו של דב צור

הבעיות העיקריות של העיר:

ראשון-לציון נפגעה מהחקירות שהתנהלו נגד בכירי העירייה ובהם ראש העיר בנושא תכנון ובנייה. דבר זה מרחיק יזמים וחברות מהשקעה בעיר.

ישנן בעיות תחבורה קשות, הן בחיבור בין שכונות מזרח ומערב והן בחיבור בין ראשון לתל-אביב בעקבות ביטול הקו הישיר מתחנת "ראשונים".

הפתרונות שלך:

לקצר ביורוקרטיה בכל השירותים העירוניים, לפשט ולהנגיש אותם.

לשתף התושבים בכל ההחלטות המשמעותיות הנוגעות לחייהם וסביבת מגוריהם באמצעות הקמת מנהיגות שכונתית.

לקצר את זמני השקת הקו החום של הרכבת הקלה, ולייצר פתרונות תשתית דוגמת סלילת כביש טבעת צפוני בדומה לכביש 431, שיחבר את שכונות מזרח ומערב. סמוך למחלף חולון יש לקדם יציאה חדשה מצפון העיר לכביש 4.

יש להרחיב את חוק העזר העירוני שיזמתי לשיפוץ בתים משותפים באמצעות מתן הלוואות ייעודיות ללא ריבית גם לתחום התמ"א, כדי לייצר כדאיות כלכלית לפרויקט.

לפעול לשדרוג התשתיות של השכונות הוותיקות בעיר על ידי השקעה עירונית ועל ידי עידוד פרויקטים באמצעות ניוד זכויות.

 

"הקמת מנהרה לכביש 4"

דורון אוזן

סיעת הצעירים והסביבה

גיל: 44

פעילות: עו"ד, מכהן כיו"ר הוועדה המרחבית לתכנון ולבנייה "שרונים". חבר מועצת ראשל"צ, כיהן גם כמשנה לראש העיר והקים את הוועדה לדיור בר השגה.

מה הבעיות העיקריות של ראשון לציון?

ההורים הצעירים פשוט קורסים תחת הנטל הכלכלי. תפקיד הרשויות המקומיות הוא לתת מענה להורים, ולא לוותר על איכות החינוך.

נוסף לכך יש בעיית תחבורה וחניה. זה תחום שהוזנח במשך שנים והתוצאה היא פגיעה ישירה באיכות החיים שלנו - זמן מבוזבז על מציאת חניה, עמידה בפקקים והוצאות על חניונים. במקביל, הכניסות והיציאות לעיר הופכות לעמוסות יותר בכל רגע.

הפתרונות שלך:

בכוונתי להקים מערכת עירונית תומכת הורים שתוביל להוזלה של אלפי שקלים בכל חודש על ידי הגדלת תקציב מערכת החינוך, שימוש בתשתיות קיימות, ייעול המערכת וסבסוד משמעותי בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי כאשר הבשורה הגדולה ביותר - הקמה של מוענות יום עירוניים לגילאי 0-3 במחיר מפוקח.

בנושא התחבורה, יש לי תוכנית בת 7 נקודות: בניית חניונים תת קרקעיים, יצירת כביש היקפי לראשון לציון שיפתור את העומסים בתוך השכונות, הקמת מנהרה לכביש 4, שדרוג מערך התחבורה הציבורית, יצירת קו שאטלים לרכבת, רישות העיר בשבילי אופניים ועוד.

דורון אוזן / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
 דורון אוזן / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי