לאחר ההסדר באפריקה: בן משה יכול סופסוף להתחיל לעבוד

לאחר שהיום קיבל הסדר החוב השני של אפריקה ישראל את ברכת בית המשפט, יכולים מוטי בן משה והחברות שבשליטתו להתחיל ולפעול לצורך גיוס הכספים להשלמת ההסדר • על פי ההסדר, יקבלו מחזיקי האג"ח 2.3 מיליארד שקל בתמורה להסכמתם להעביר לבן משה את הבעלות על החברה

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

איש העסקים מוטי בן משה יכול סוף סוף להתחיל לעבוד. לאחר שהיום קיבל הסדר החוב השני של אפריקה ישראל את ברכת בית המשפט, יכולים בן משה והחברות שבשליטתו להתחיל ולפעול לצורך גיוס הכספים להשלמת ההסדר.

על פי מתווה ההסדר, יקבלו מחזיקי האג"ח תמורות בסכום של כ-2.3 מיליארד שקל, בתמורה להסכמתם להעביר לבן משה את הבעלות המלאה על אפריקה ישראל. עם זאת, בשלב הראשון יידרשו בן משה והחברות שבשליטתו להזרים לצורך ביצוע ההסדר סכום נמוך יותר של כ-1.425 מיליארד שקל, אשר אמור לגדול משמעותית בשנים הבאות.

על פי מתווה ההסדר, ביום השלמתו תרכוש חברת אקסטרה הפרטית של בן משה את אפריקה ישראל בהשקעה של 135 מיליון שקל. במקביל תמכור באותו המועד אפריקה ישראל את מניות השליטה (55.9%) בחברה הבת אפריקה נכסים לידי חברת אלון רבוע כחול, שגם היא בבעלותו של בן משה, תמורת 1.29 מיליארד שקל.

את אלון רבוע כחול רכש בן משה לפני כשנתיים במסגרת הסדר חוב ובהשקעה כוללת של כ-430 מיליון שקל. אלון רבוע כחול היא חברת החזקות ששולטת בחברת הנדל"ן המניב רבוע כחול נדל"ן, ברשת תחנות הדלק וחנויות הנוחות דור אלון וברשת חנויות נעמן. תחת שרביטו של בן משה הספיקה אלון רבוע כחול לפרוע את מלוא חובותיה לנושים הקודמים (הבנקים ומחזיקי אג"ח ג') בהיקף של כ-950 מיליון שקל, ולהנפיק אגרות חוב חדשות בהיקף דומה.

את המחצית הראשונה של 2018 סיימה אלון רבוע כחול עם רווח נקי של 56 מיליון שקל, וזאת בהמשך לרווח נקי של 131 מיליון שקל שרשמה ב-2017 כולה. נכון לסוף יוני השנה הציגה אלון רבוע כחול הון עצמי של 818 מיליון שקל, כאשר מאז השלים בן משה העברה של נכס נוסף לחברה, שהגדיל את ההון העצמי שלה לכדי 919 מיליון שקל.

הנכס שהועבר הוא זכויות שרכש בן משה בתחנת הכוח הפרטית IPM המוקמת בבאר טוביה. בשילוב נכס זה, עומד כיום השווי הנכסי הנקי (NAV) של אלון רבוע כחול על 927 מיליון שקל.

את הרבעון השני של 2018 סיימה אלון רבוע כחול כשבקופתה מזומנים חופשיים בשווי של כ-222 מיליון שקל. כדי לממן את רכישת מניות השליטה באפריקה נכסים, היא תידרש לצאת להנפקת אג"ח נוספת או למצוא מקורות מימון חליפיים. החל מהיום, בוחנת החברה את כל האפשרויות העומדות בפניה אולם טרם קיבלה החלטה כיצד תמומן הרכישה הגדולה.