אבו מאזן לח"כים - האמריקאים הציעו לי קונפדרציה עם ירדן

הדברים נאמרו בפגישה ברמאללה בין אבו מאזן לחברי הכנסת מוסי רז, קסניה סבטלובה ומנכ"לית שלום עכשיו שקד מורג • לדבריו, ראש הממשלה נתניהו מסרב לפגוש אותו • לעם ישראל הוא מאחל ש"בשנה זו יושג בעזרת השם השלום בינינו"

אבו מאזן / צילום: רויטרס
אבו מאזן / צילום: רויטרס

חברי הכנסת מוסי רז (מרצ) וקסניה סבטלובה (המחנה הציוני) נפגשו היום ברמאללה, עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בפגישה השתתפה גם מנכ"לית שלום עכשיו שקד מורג. לפי הודעה לעיתונות שמסרו משלום עכשיו בסיום הפגישה, אמר אבו מאזן לשני הח"כים הישראלים כי נציגיו של הנשיא דונלד טראמפ לתהליך השלום - חתנו ג׳ראד קושנר והשליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט הציעו לו, לאבו מאזן, לכונן קונפדרציה עם ירדן. לפי אבו מאזן, הוא אמר לממשל האמריקאי שהוא יסכים לתכנית כזו רק אם ישראל תהיה חלק מן הקונפדרציה.

"הנציגים קושנר וגרינבלט שאלו אותי האם אני מאמין בפדרציה עם ירדן. אמרתי: כן, אני רוצה קונדפרציה משולשת עם ירדן ועם ישראל. שאלתי אם הישראלים יסכימו להצעה כזו", כך אמרו הח"כים ומנכ"לית שלום עכשיו. לדברי אבו מאזן, "ארצות הברית עוינת את הפלסטינים וסוגרת את תהליך השלום. ארה"ב מעוניינת לחסל את אונר"א, סוכנות הפליטים הפלסטינים".

במהלך סוף השבוע הודיע דוברת מחלקת המדינה, הת'ר ניוארט, שארה"ב תעצור את המימון לסוכנות הפליטים, ולא תעביר את סך 60 מליון הדולרים. בינואר 2018  עיכבה ארה"ב העברת 120 מליון דולרים. אונר"א נסמכת על תרומות גם ממדינות אחרות, המרכזיות שביניהן ירדן, מצרים, שבדיה, קטאר ואיחוד האמירויות. כחצי מליון תלמידים נמצאים בבתי הספר של אונר"א ואתמול הזהירו דוברי אונרא שהפסקת המימון האמריקאי עלולה למוטט את רשת שירותי החינוך, הרפואה והרווחה בשטחי עזה והרשות החל מעוד כשבוע. בהודעת ארה"ב על הפסקת המימון נאמר שארה"ב תמשיך לדאוג למצב ההומניטרי בשטחים.

במהלך הפגישה אמר אבו מאזן לנציגים הישראלים "70% מתושבי עזה הם פליטים. מרביתם חיים על הסיוע של אונר"א. אז הנשיא טראמפ אומר לבטל את אונר"א ולתת סיוע הומני לתושבי עזה. איך ייתכן שמחד מבטלים את אונר"א ומאידך מסייעים לפלסטינים בצורה הומנית?"

עוד לדברי הודעת שלום עכשיו, אבו מאזן אמר לרז, סבטלובה ומורג כי הוא תומך בביטחון לישראל ותומך במציאת פתרון לבעיית הפליטים. לדבריו, ישראל היא שמסרבת למשא ומתן עם הפלסטינים אף שהרוסים יזמו מפגשים פעמיים, וכך היפנים, ההולנדים והבלגים. לדבריו ראש הממשלה נתניהו מסרב לפגוש אותו.

"נפגשתי עם טראמפ ארבע פעמים. הוא אמר שהוא בעד חזון שתי המדינות ושהוא בעד מדינה פלסטיניצ מפורזת ושנאט"ו ישמרו על הביטחון". עבאס אמר: "יש לי בעיה עם נתניהו, לא עם הליכוד וציין כי הוא נגד יוזמת טראמפ".

מאז 7 בדצמבר 2017 קיים נתק בין שליחי טראמפ לבין אבו מאזן. הרקע לנתק הוא הודעת ארה"ב על העברת שגרירות ארה"ב לירושלים.

בסיום המפגש, כך מסרו שלום עכשיו, מסר אבו מאזן שנה טובה לכל הישראלים ואיחל "בשנה זו יושג בעזרת השם השלום בינינו".