אין נגיד באופק, אין ממונה על שוק ההון ואין כלכלן ראשי

ההחלטה הסופית על אי-מינוי ממונה זמני על רשות שוק ההון התקבלה בעקבות לחצו של מנכ"ל האוצר שי באב"ד ולאחר שהיועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט סרב לאשר מועמדים שהוצעו לתפקיד

שר האוצר, משה כחלון / צילום: משה מילנר, לע"מ
שר האוצר, משה כחלון / צילום: משה מילנר, לע"מ

מה שאסור לאחרים מותר לאוצר: השבוע החל גוף רגולציה בכיר בישראל לפעול ללא אחראי. רשות שוק ההון פועלת ללא ממונה קבוע או זמני לפחות עד אמצע החודש הבא, בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה, זאת לאור העיכוב במינוי מחליף לממונה הפורשת דורית סלינגר.

מדובר במציאות חריגה ובעייתית ביותר, שמותירה את הרשות כרשות נכה, ללא יכולת לקדם מהלכים - מה שאולי לא יפגע בציבור במידה משמעותית לפי שעה, בשל חופשות החגים. ואולם, מדובר במצב מאוד לא בריא, בו 1.7 טריליון שקל מכספי הציבור נמצאים שלא תחת אחריות ישירה של ממונה עם הסמכויות להוציא רגולציה, כשלא ברור עד כמה הליך הבחירה יילך חלק וייתכן שהאי-ודאות ייגרר ויימשך. נציין כי בעבר היו ועדות איתור שלא בחרו במועמדים במהירות, וגם כשמועמד נבחר בוועדה לא אושר באופן חלק.

על דבר פרישתה של סלינגר בסוף אוגוסט האחרון היה ידוע ממזמן, ועל פניו לא הייתה מניעה להיערך לכך מראש. כך, הפארסה סביב מינוי הממונה הבא על שוק ההון מצטרפת לעיכובים במינוי מחליף לנגיד בנק ישראל ולכלכלן הראשי באוצר - שלושה תפקידים שהתפנו באופן צפוי וידוע חודשים רבים מראש.

חוסר הוודאות שנוצר סביב שלושת מינויי הבכירים ומינויים נוספים, חשובים פחות ברמה המשקית, אך שעדיין נדרשים, כמו מנכ"ל החברה לביטוחי סחר חוץ אשרא, מעיד בראש ובראשונה על היעדר תכנון לטווח קצר מצד מקבלי ההחלטות ובראשם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, משה כחלון, או שמא על חוסר יכולתם ליצור הסכמה סביב המועמדים שהוא וסביבתו חפצים ביקרם.

ההחלטה הסופית על אי-מינוי ממונה זמני על רשות שוק ההון התקבלה בעקבות לחצו של מנכ"ל האוצר שי באב"ד ולאחר שהיועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט סרב לאשר מועמדים שהוצעו לתפקיד. ל"גלובס" נודע כי לאחר שמנדלבליט דרש שממלא המקום ימלא את התפקיד במשרה מלאה ולא יוכל למלא במקביל תפקיד נוסף, עלה הרעיון להציע את מילוי המקום לכלכלן הראשי באוצר לשעבר יואל נוה, הנמצא כרגע בחופשת צינון, ואולם ההצעה ירדה מהפרק לאחר שנוה הבהיר כי התפקיד אינו רלוונטי מבחינתו.

במסגרת הסיכום שהושג ברביעי האחרון, התחייב באב"ד לסיים את עבודת הוועדה לאיתור הממונה הבא עד ל-17 לספטמבר, כך שהממשלה תוכל לאשר את המינוי כבר בישיבתה הראשונה אחרי חג הסוכות בתחילת אוקטובר. ככל הידוע הוועדה תבחר בשלושה מועמדים שיועברו לשר, על מנת שזה יבחר במועמד או המועמדת המועדף עליו. לפי שעה המועמדים שהגישו את מועמדותם קיבלו מהנציבות הודעה על מידת התאמתם לדרישות הסף, או אי התאמתם.

עם זאת, גורמים בממשלה הביעו ספק לגבי יכולתו של באב"ד לעמוד בהתחייבותו זו, בין היתר לאור העובדה שוועדת האיתור שבראשה הוא צפוי לעמוד עדיין לא מונתה על-ידי נציב שירות המדינה. ההחלטה על הרכב הוועדה הסופי מתעכבת בשל בדיקות לניגודי עניינים אפשריים בין המועמדים לתפקיד חבר הוועדה.

בין היתר אמורים להתמנות לוועדה יו"ר רשות ניירות ערך לשעבר ד"ר שמואל האוזר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים עו"ד מאיר לוין, שהיה העוזר האישי של האוזר ברשות במקביל להיותו ראש המחלקה הבינלאומית ברשות ניירות ערך, המשפטנית פרופ' גבריאלה שלו, ואילן רם - בכיר בנציבו שירות המדינה. הוועדה אמורה לדון במועמדים שיעמדו בתנאי הסף שנקבעו למכרז וכן בסמכותה לראיין מועמדים נוספים. עד כה ידוע על 26 איש שהגישו טופסי מועמדות לנציבות שירות המדינה.

מי שעשויה ליהנות מהנוכחות של האוזר ושל לוין בוועדה היא הכלכלנית הראשית ברשות ני"ע, גתית גור גרשגורן, שעבדה תחת האוזר ובצמידות ללוין, וששמה הוזכר כמועמדת לתפקיד.

בכל אופן, באב"ד התחייב כי יקיים ישיבות מדי יום החל ממוצאי ראש השנה על-מנת להגיע למועמדים או מועמדים מומלצים לשר האוצר. במסגרת הסיכום על מנדלבליט נקבע כי במידה והתהליך ייתקע ימנה שר האוצר ממלא מקום.

תפקיד ממונה על שוק ההון הוא התפקיד הקריטי ביותר כרגע שאינו מאויש מבין התפקידים הכלכליים הבכירים - אך הוא אינו התפקיד היחיד. גם תפקיד הכלכלן הראשי, שאותו עזב נוה במאי האחרון אינו מאוייש וככל הידוע טרם הוחל אף במציאת כלכלן ראשי חדש. תפקיד הכלכלן הראשי אחראי גם על מנהל הכנסות המדינה ועל האגף לקשרים בינלאומיים באוצר. שר האוצר משה כחלון שאינו מסתיר את ההערכה המועטה שהוא רוחש לכלכלנים מקצועיים, אינו ממהר למנות לנוה מחליף.

הזלזול של ראשי האוצר במינוי בכירים עלה לסדר היום לאחרונה גם ממה שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, ושבמסגרתו החל רק לאחרונה האוצר בתהליך למציאת מנכ"ל חדש לחברת ביטוחי סחר החוץ אשרא. זאת, למרות שהמנכ"ל הקודם צחי מלאך עזב את תפקידו לפני למעלה מחצי שנה, פורסמה מודעת הדרושים למציאת מועמדים לתפקיד המנכ"ל רק לפני מספר ימים. נציין כי עיכובים מעין אלה מצד גופים בשוק הפרטי, לו היו קורים, היו נתקלים בצעדים חד משמעיים מצד הרשויות.