שוק הקריפטו חטף מכת קור באוגוסט - ושוויו נחתך ב-18%

מחיר הביטקוין, המטבע המוביל בשוק המטבעות הדיגיטליים, ירד באוגוסט בכ-9%, אבל נתח השוק שלו גדל ב-5% • את'ריום, המטבע השני בגודלו בשוק, ספג נפילה חודשית כואבת של 34% • רשת בתי הקפה סטארבקס צפויה להשיק בנובמבר פלטפורמה לתשלומים בביטקוין

כספומט ביטקוין בתל אביב / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
כספומט ביטקוין בתל אביב / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

אוגוסט היה אחד החודשים הגרועים שחווה באחרונה שוק המטבעות הדיגיטליים העולמי. ההתרסקות של מחיר הביטקוין התחילה כבר בסוף יולי, ובעקבותיה נרשם באוגוסט "דימום" מתמשך בכל שוק הקריפטו, הכולל עוד כ-1,900 מטבעות דיגיטליים מלבד ביטקוין (המטבעות האלטרנטיביים מכונים Altcoins), כשמדי פעם קפיצות במחיר הביטקוין סיפקו תקווה למשקיעים המאוכזבים.

בתחילת אוגוסט נרשמה צניחה חדה, בשיעור של יותר מ-30%, בשוויו הכולל של שוק הקריפטו, שהכינה את קהילת הקריפטו לקראת חודש קשה. ב-1 באוגוסט היה שווי השוק כ-278 מיליארד דולר, בתוך שבועיים הוא צנח לשפל של כ-191 מיליארד דולר (שווי השוק הנמוך ביותר מאז נובמבר 2017), שנרשם ב-14 באוגוסט, ועד ל-31 באוגוסט עלה ל-226 מיליארד דולר. בסיכום חודשי, שוויו של כלל שוק המטבעות הדיגיטליים נחתך ב-18%, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

הדומיננטיות של הביטקוין בשוק הקריפטו התחזקה בחודש החולף, כשנתח השוק שלו (במונחי שווי) גדל מ-48% בתחילת אוגוסט ליותר מ-53% בסוף החודש. אחרי שמחירו ירד ב-54% במחצית הראשונה של השנה ועלה ביולי ב-22%, ב-1 באוגוסט נסחר הביטקוין במחיר של כ-7,770 דולר. ואולם, במחצית הראשונה של אוגוסט נרשמה ירידה משמעותית במחיר הביטקוין, שהגיע לשפל של 5,970 דולר בלבד ב-14 באוגוסט. בסוף החודש הביטקוין התאושש ועלה למחיר של 7,038 דולר, כך שבסיכום חודשי, מחירו ירד באוגוסט בכ-9%.

מטבעות הקריפטו המובילים צנחו באוגוסאט
 מטבעות הקריפטו המובילים צנחו באוגוסאט

ירידות תלולות ברוב המטבעות

עליית הדומיננטיות של הביטקוין כמובן אינה סימן טוב עבור ה-Altcoins, שנתח השוק שלהם הצטמצם באוגוסט. ואולם, למרות הירידה המשמעותית בשוויים של רוב המטבעות הדיגיטליים המובילים בחודש החולף, היו כמה מטבעות שהחודש היה פחות שלילי מבחינתם.

כך למשל, מטבע הקריפטו "היציב" Tether, שמחירו צמוד לדולר האמריקאי. תת'ר הצליח לעלות בסוף אוגוסט למקום השמיני מבחינת שווי השוק שלו, כשהוא חולף על פני מטבעות מובילים כמו אלה של Cardano, המדורג תשיעי כעת, Monero במקום העשירי ו-IOTA במקום ה-11.

והיו גם כמה מטבעות קטנים יותר מבחינת שווי השוק שלהם, שמחירם טיפס באוגוסט למרות המגמה השלילית בשוק. כך למשל, Dogecoin, המדורג במקום 22 בשוק, שרשם עלייה חודשית של 6%. המנצח הגדול של החודש היה המטבע Nano, המדורג 28 מבחינת שווי השוק, שמחירו זינק באוגוסט ב-75%.

מנגד, אפשר למנות הרבה יותר מטבעות ברשימת המפסידים של שוק הקריפטו באוגוסט "האדום". את'ר (ETH), המטבע של פלטפורמת את'ריום, הניצב במקום השני אחרי הביטקוין בשווי השוק שלו, ספג נפילה חודשית כואבת של 34%, ממחיר של 434 דולר בתחילת אוגוסט ל-284 דולר בסופו. ב-14 באוגוסט צנח האת'ר לשפל של 265 דולר - מחירו הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2017. פעילים בשוק מעריכים כי קריסת האת'ר נבעה מהכישלון של רבות מההנפקות הראשוניות של מטבעות דיגיטליים חדשים, המבוססים על הטכנולוגיה של את'ריום.

גם XRP, המטבע הדיגיטלי של פלטורמת ריפל, הניצב במקום השלישי בשוק, צנח באוגוסט - וספג ירידה חודשית של 23%. ב-14 באוגוסט ירד XRP לשפל של 0.26 דולר - מחירו הנמוך ביותר מאז דצמבר 2017.

במקום הרביעי בשוק, המטבע ביטקוין קאש צנח ממחיר של 780 דולר בתחילת אוגוסט ל-540 דולר בסופו - נפילה חודשית של יותר מ-30%; ובמקום החמישי, המטבע EOS (שבהנפקתו השנה גיוסו יותר מ-4 מיליארד דולר) ירד ממחיר של 7.36 דולרים בתחילת אוגוסט ל-6.08 דולרים בסופו - ירידה חודשית של 17%.

בסיכום חודשי, רוב המטבעות בשוק הקריפטו ספגו ירידות תלולות באוגוסט, ולמעט כמה מטבעות יוצאי דופן, המגמה בשוק היתה שלילית ביותר.

סטארבאקס תקבל תשלומים בביטקוין

אחד האירועים הבולטים שהשפיעו על שוק הקריפטו באוגוסט, היה החלטתה של רשות ני"ע של ארה"ב (SEC) לדחות לא פחות מ-9 בקשות נפרדות להשקתן של קרנות סל (ETF) מבוססות-ביטקוין, שעליה דיווחנו גם ב"גלובס". SEC דחתה את הבקשות בטענה כי אין מספיק אמצעי הגנה נגד מניפולציות שוק בביטקוין.

קודם לכן, בתחילת אוגוסט הודיעה רשת הקפה הבינלאומית סטארבקס כי היא עובדת יחד עם החברות מיקרוסופט ואינטרנשיונל אקסצ'יינג (ICE) על פיתוח פלטפורמה חדשה, בשם Bakkt, שתאפשר ללקוחות סטארבקס להשתמש בביטקוין ובמטבעות דיגיטליים אחרים לתשלום בסניפי הרשת. סטארבאקס הודיעה כי Bakkt תתחיל לפעול כבר בנובמבר הקרוב.