ביד אחת מרצה לאוצר, באחרת מועמדת לרשות שוק ההון

גור-גרשגורן מרשות ני"ע הרצתה בפני הנהלת משרד האוצר • באוצר גורסים כי הדבר מקרי ואינו מצביע על תמיכתו של מנכ"ל האוצר לא בה, ולא על מי מהמועמדים האחרים

ד"ר גתית גור-גרשגורן, מנהלת המחלקה הכלכלית ברשות ניירות ערך, ומועמדת בולטת לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון, הרצתה בחודש שעבר בפני הנהלת משרד האוצר על מטבעות הקריפטו. את ההרצאה יזמה לשכת מנכ"ל המשרד שי באב"ד, במה שהוגדר "הרצאת העשרה" להנהלה הבכירה. זה קרה רגע לפני שנבחרה ויצאה לדרך הוועדה לבחירת זהות הרגולטור שתהיה הממונה על רשות שוק ההון והאחראית על 1.7 טריליון שקל מנכסי הציבור בישראל, שבראשה עומד מנכ"ל האוצר באב"ד.

ימים ספורים לאחר ההרצאה פורסם כי גור-גרשגורן מתמודדת על תפקיד הממונה על רשות שוק ההון במקומה של דורית סלינגר. הוועדה אליה הגישה מועמדות כוללת גם שני מיודעים ותיקים וקרובים שלה ברשות ני"ע: היו"ר הקודם, פרופ' שמואל האוזר, ומאיר לוין, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים ומי שהיה העוזר האישי של האוזר ברשות במקביל להיותו ראש המחלקה הבינלאומית ברשות ני"ע. פרט להאוזר וללוין, חברים בוועדה גם המשפטנית פרופ' גבריאלה שלו, ואילן רם, בכיר בנציבות שירות המדינה.

באוצר טענו היום כי אין כל קשר בין הזמנתה של גור-גרשגורן לבין התמודדותה על התפקיד. ראשית הסבירו באוצר כי גורן-גרשגורן הוזמנה שבועות לפני הגשת המועמדויות לתפקיד וכי מנכ"ל האוצר לא ידע מראש על הזמנתה, שבוצעה על-ידי אחד מעוזריו. בסביבת רשות ני"ע טענו כי הבקשה להרצאה הגיע לפני הגשת המועמדות ו"נדחתה בגלל שיקולי לו"ז".

עד כה רווחו הערכות כי באב"ד מעוניין במינויה לתפקיד של עו"ד מיה ליקוורניק. עם זאת, באוצר גורסים כי באב"ד אינו תומך באף מועמד - לא ליקוורניק ולא גור-גרשגורן - וכי הוא לא פנה לנציבות כדי לברר פרטים על מי מ-26 המועמדים שניגשו לתפקיד, בהם בכירים ברשות שוק ההון ובכירים בשוק הביטוח בעבר ובהווה. בכל אופן, הליכי בדיקת חברי וועדת האיתור הסתיימו אתמול והוועדה צפויה להתכנס כבר השבוע לישיבתה הראשונה, לאחר שנציבות שירות המדינה תעביר לה את שמות המועמדים שעמדו בתנאי הסף.

סחבת יוצאת דופן במשרד האוצר

הליך הבחירה בממונה על רשות שוק ההון לקוי וחורג מהראוי, כשכיום אין בראש הרשות ולו ממלא מקום ממונה בפועל. זאת לאחר שהיועמ"ש עו"ד אביחי מנדלבליט אישר זאת ברביעי האחרון, לבקשת באב"ד. במסגרת הסיכום בין השניים התחייב באב"ד לסיים את עבודת הוועדה לאיתור הממונה הבא עד ל-17 בספטמבר, כך שהממשלה תוכל לאשר את המינוי כבר בישיבתה הראשונה אחרי חג הסוכות בתחילת אוקטובר. הסיכום עם מנדלבליט קובע גם שבמידה שהתהליך ייתקע, שר האוצר ימנה ממלא מקום.

עד כה לא נערכה ולו ישיבה אחת של הוועדה, שצפויה לבחור בשלושה מועמדים שיועברו להכרעת שר האוצר משה כחלון. ככל הידוע המועמדים שאושרו על ידי הנציבות עדיין לא התבקשו לשריין מועד לפגישה עם חברי ועדת האיתור. לפיכך, ישנו חשש שההתחייבות של באב"ד עלולה להתברר כחפוזה מדי.

מה שנראה על פניו כזלזול של ראשי האוצר במינוי בכירים בולט במיוחד משום שאילו גופים בשוק הפרטי היו נוקטים בסחבת שכזו בתפקידים בכירים הם היו נתקלים בצעדים חד משמעיים מצד הרשויות. מדובר במינוי בכיר נוסף שהיה צפוי וששר האוצר משה כחלון ויד ימינו באב"ד מתקשים למלא בזמן. זאת, לצד עיכובים במינוי מחליף לנגיד בנק ישראל ולכלכלן הראשי באוצר - גם הם תפקידים שהתפנו באופן צפוי וידוע חודשים רבים מראש. לא זאת אף זאת, תפקיד הכלכלן הראשי פנוי מחודש מאי וטרם אויש. גם פרישתה של סלינגר בסוף אוגוסט האחרון הייתה ידועה ממזמן.