"במשק לא סופרים את המקצוע וגם לא את רואי החשבון"

רואי החשבון החברים בלשכת רואי החשבון יבחרו היום את הנשיא החדש שלהם, אך נראה כי המעמד של הלשכה כבר לא רלוונטי כפי שהיה בעבר

רו”ח גד פניני / צילום: תמר מצפי
רו”ח גד פניני / צילום: תמר מצפי

רואי החשבון החברים בלשכת רואי החשבון יבחרו היום (ג') את המועמד שישכנע אותם שבכוחו להצעיד את הלשכה קדימה, לחזק את מעמדם של רואי החשבון במשק, להעלות דרמטית את שכר-הטרחה המשולם למבקרים, שירד כפי הנראה לשפל חסר תקדים, ולתחום את גבולות האחריות המקצועית שלהם, כך שלא יהיו חשופים לתביעות של 50 מיליון שקל, כאשר קיבלו שכר-טרחה של 50 אלף שקל בלבד על הטיפול באותו עניין.

ואולם בשעה שהמקצוע מתדרדר לפי העוסקים בו, גם מעמדה של הלשכה ונשיאה מידרדר בהתאם - וכנראה אף יותר.

לדברי ד"ר גד פניני, "הלשכה בימים אלה היא גוף לא רלוונטי, שמעמדו הציבורי המקצועי ואפילו האתי הידרדר במשך השנים האחרונות. אין שום יתרון היום להיות חבר בלשכת רואי החשבון. לא מבחינת הידע, לא מבחינת המידע או השירות שהיא נותנת ולא מבחינת ההגנה על החברים. זה כלי שמשרת היום בעיקר את המשרתים בו".

גם "מלחמות היהודים" בתוך לשכת רואי החשבון וההתכתשויות שסוקרו בהרחבה ב"גלובס" בין המועמדים לנשיאות וחברים ב"מחנות" שלהם - לא עוזרים למעמד הנשחק של הלשכה. "התחרות והיריבות בתוך הלשכה הורידה אותה לרמה נמוכה ביותר. הפתרון הרצוי הוא להפוך את הלשכה לסטטוטורית, שתהיה אחראי גם על הרישיון, גם על הבחינות, גם על ההשתלמויות, גם על מעמד המקצוע והפגיעה בכבוד המקצוע. הלשכה חייבת להיות בעלת מעמד בחוק, שיגרום גם לכנסת, גם לממשלה וגם לגופים אחרים להתייחס אליה על-פי חוק ולא על-פי רצונם החופשי", אומר פניני.

על כך מוסיף מי שעמד בעבר בראש הלשכה, רו"ח ראובן שיף, כי "יש היום פער עצום בין כמות רואי החשבון בעלי הרישיון לבין חברי לשכה, וזה אומר שיש בשנים האחרונות רואי חשבון שמגיעים למסקנה שהלשכה לא תורמת להם מספיק. 40% מרואי החשבון במדינה הם לא חברי לשכה, וזה לא בריא. זה מקטין את העוצמה שלנו. מי שייבחר יצטרך לטפל בסוגיה הזאת, כדי להחזיר את כולם הביתה".

רו"ח שלומי שוב, המלמד עשרות צעירים שעושים את דרכם אל שערי המקצוע, מוסיף את נקודת מבטם: "לשכת רואי החשבון פחות ופחות רלוונטית בעולמות של מידע חופשי, של המשרדים הגדולים, והכוח שלה פחת לעומת מה שהיה בעבר. רואי החשבון המובילים לא נמצאים שם, ואת הצעירים היא לא מעניינת, ואני לא רואה שהולך להיות שינוי בעניין הזה".

עוד הוא מוסיף כי אם המלחמות הפנימיות לא ייפסקו, התהליך יהיה בלתי הפיך. "אני חושב ששיקולים שהיו פעם של לשמור על אינטרסים צרים של רואי החשבון פחות רלוונטיים בעידן החדש. בעידן החדש אנחנו בעולם חשבונאי גלובלי שטכנולוגיית המידע, כשהמידע נמצא אצל כולם, מלחמות אגו פנימיות על משבצת כזו או אחרת, לא מקדמים לאף מקום".