גיוס הון | פודקאסט

"לא קשה לקבל פגישה עם קרן הון סיכון, התעשייה השתנתה"

סדרת גיוס, פרק 1: ינאי אורון, וורטקס • לפני מספר שנים הצטרף ינאי אורון כשותף בקרן ההון-סיכון ורטקס, מהוותיקות בתעשייה הישראלית, אשר השלימה עד כה יותר מ-40 אקזיטים – לרבות וויז וארגוס • נפגשנו כדי לשוחח איתו על כיצד חושבים ופועלים משקיעים, ולמה חשוב שיזמים יבינו אותם יותר טוב

"יזמים שיש להם סטארט-אפ, לא תמיד מבינים שגם שותפים בקרנות הון-סיכון מגייסים כסף. המשמעות היא שכל 4 שנים, אנו צריכים להגיע למשקיעים קיימים וחדשים, ולהראות תוצאות".

ולמה זה חשוב?

"כאשר יזם מבין זאת, זה משנה את כל תמונת המשחק. זה גורם לו להבין שאנחנו לא מסתכלים רק על מצב החברה, אלא נאלצים לחשוב רחוק - על הסיבוב הבא שלו, וכמובן על האקזיט."

מאז הקמתה הציגה ורטקס - המסיימת לגייס כעת את הקרן החמישית שלה - תוצאות פיננסיות מרשימות למשקיעיה, עם למעלה מ-40 אקזיטים שונים, וכשהאחרונים הבולטים שבהם הם של ארגוס (שנמכרה לקונטיננטל), וויז (נרכשה על ידי גוגל), וגם סייברארק וסולראדג' שהונפקו בוול סטריט. כיום פעילים בקרן שישה שותפים שווים לצד ינאי אורון: עמנואל תימור, דוד הלר, יורם אורון, רן גרטנברג ואביעד אריאל.

בפרק הספיישל הראשון של עוד פודקאסט לסטארטאפים (סדרת גיוס כסף), שוחחנו עם ינאי אורון על הקרן, על מגמות בתעשיית ההון-סיכון הישראלית, וכיצד יזמים יכולים לגייס כסף יותר טוב.

"אנו מגייסים קרן חדשה כל 4 שנים, בהיקף של בערך 150 מיליון דולר", מפרט אורון. "את הכסף הזה אנו משקיעים ב-20-25 חברות. כיוון שיש לנו 6 שותפים בקרן, המשמעות היא שכל שותף עושה בין 4 ל-6 השקעות במהלך תקופת ההשקעה של קרן חדשה. כשחושבים על זה, זה לא הרבה".

ובכל זאת, תעשיית ההון-סיכון עוברת שינויים בתקופה האחרונה, ואלו לא פוסחים גם על אורון ו-ורטקס. "יש היום הרבה יותר כסף שמחפש יזמים טובים, מלהיפך", הוא מבהיר. "זה לא תמיד נראה כך ליזם, שבאופן טבעי עסוק ב'למכור' את המיזם שלו - אבל כשיזמים טובים עוזבים את החדר, אנחנו בקרן תמיד שואלים את עצמנו עם מי הם עוד מדברים, ואם יש אצלנו התלהבות ראשונית, ברור לנו גם שאנו צריכים לזוז מהר".

איך פועלת קרן ורטקס, אילו סטארט-אפים היא מחפשת וכיצד המשקיעים בקרן מקבלים החלטות השקעה? ולמה ומתי פונים לקרנות הון סיכון וכיצד הן משקיעות? ומהו הערך המוספים בלעבוד עם הקרנות המובילות בישראל? וכיצד יזמים יוכלו לגייס כסף יותר טוב אם יבינו את כל זה? כל זאת בפרק הספיישל שלנו בעוד פודקאסט לסטארטאפים (סדרת גיוס כסף).

**

"עוד פודקאסט" הינה תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הינו בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים תום בר-אב, יועץ לאסטרטגיה שיווקית לסטארט-אפים ולשעבר מנהל השיווק והאקו-סיסטם ב-MassChallenge וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA.