תוכנית הדיור הציבורי: נמשכים מאבקי הכוח בין האוצר לשיכון

לאחר שמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, חגי רזניק, שלח לפני מספר ימים מכתב למשרד האוצר בו הלין על "יחסם המזלזל" של אנשי האוצר לדיוני הצוות שדן בתוכנית הדיור הציבורי, וראש אגף תקציבים באוצר שאול מרידור השיב לו במכתב חריף משלו שנשלח אתמול (ג'), היום (ד') שיגר אריאל יוצר, סגן הממונה על התקציבים באוצר מכתב אחר למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון בו נמשכת החלפת ההאשמות

אריאל יוצר / צילום: איל יצהר
אריאל יוצר / צילום: איל יצהר

מאבקי הכוח בין משרד האוצר למשרד הבינוי והשיכון על רקע תוכנית הדיור הציבורי נמשכים. לאחר שמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, חגי רזניק, שלח לפני מספר ימים מכתב למשרד האוצר בו הלין על "יחסם המזלזל" של אנשי האוצר לדיוני הצוות שדן בתוכנית הדיור הציבורי, וראש אגף תקציבים באוצר שאול מרידור השיב לו במכתב חריף משלו שנשלח אתמול (ג'), היום (ד') שיגר גורם נוסף מהאוצר מכתב אחר למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון בו נמשכת החלפת ההאשמות.

את המכתב הנוכחי כתב אריאל יוצר, סגן הממונה על התקציבים באוצר, ומי שעתיד להשתתף בצוות שדן בעיקרי תוכנית הדיור הציבורי החל מיום חמישי הקרוב. במסגרת המכתב, מעלה יוצר מספר שאלות הנוגעות למשרד הבינוי והשיכון ופעולותיו במסגרת הדיור הציבורי עד כה ואף דורש ממשרד הבינוי והשיכון תשובות ונתונים אודות פעילותו בתחום הדיור הציבורי עד כה.

נציין כי הרקע למכתב הנוכחי הוא מכתב ששיגר מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון רזניק למרידור, לסגן הממונה על התקציבים אריאל יוצר, לחשב הכללי רוני חזקיהו ולסגן החשב הכללי ויקטור וויס. במכתבו תקף רזניק את אנשי האוצר וטען כי הם אינם משתפים פעולה במסגרת הצוות שפועל לגיבוש המלצות ליישום תוכנית הדיור הציבורי הרחבה של משרד הבינוי והשיכון. נזכיר כי מדובר בתוכנית אותה יזמו אנשי משרד הבינוי והשיכון ואף הכריזו עליה בחודש יולי האחרון וזאת ללא תיאום או הסכמה של משרד האוצר. זאת, בעוד התוכנית עצמה עוסקת במספר רחב של צעדים להגדלת היצע הדירות לדיור הציבורי שנמצאים תחת סמכות משרד האוצר. במכתבו מאמש כתב רזניק כי נציגי האוצר הפגינו "יחס מזלזל" לבעיית הדיור הציבורי והוסיף כי: "לכל אורך הדיונים נראה כי נציגי האוצר מחפשים כל דרך לפסול את שלל ההצעות והפתרונות המוצעים על ידי חברי הצוות. לעיתים אף בהינף יד". יחס מזלזל זה, על פי רזניק במכתבו: "מצייר תמונה עגומה ביותר של מדיניות אטומה ועיוורת למצוקת החלש במסדרונות משרד האוצר". רזניק הודיע במכתבו כי החליט להפסיק את חברותם של נציגי האוצר בצוות, ודרש שגורמים בכירים יותר ממשרד האוצר יגיעו לדיונים.

"טענות מופרכות, משוללות כל יסוד"

"בהמשך למכתבך בו הצגת טענות מופרכות, משוללות כל יסוד, שבינן לבין המציאות אין דבר וחצי דבר, אני מבקש להתייחס לנושא בעל חשיבות רבה זאת בצורה עניינית ומקצועית", כך כותב יוצר לרזניק במכתבו מהיום. "ראשית, אני חש חובה לציין, כי הופתעתי מאוד מדבריך ומהניסיון להעביר את האחריות על הטיפול בבעיות הדיור הציבורי לגורמים אחרים, זולתך. זאת בעיקר לאור העובדה, כי במשך שלוש השנים האחרונות הנך מכהן בתפקידים בכירים במשרד. יתרה על כל זאת, במהלך תקופה זו, מצא לנכון משרד הבינוי והשיכון להקצות מקורות תקציביים לטובת נושאים שונים ומגוונים, חשובים ככל שיהיו, אך בוודאי שאינם עולים בקנה אחד עם אמירתכם בדבר החשיבות שהנכם מייחסים לטיפול בסוגיית הדיור הציבורי".

עוד כותב יוצר כי: "תחת אחריותו וסמכותו הבלעדית של משרד הבינוי והשיכון ישנם צעדים רבים שביכולתו לנקוט בכדי להגדיל את מלאי הדיור הציבורי באופן משמעותי, אך הוא נמנע מלעשות כן על אף דחיפות הנושא. כך למשל באכלוס או מכירת מעל 2,000 דירות דיור ציבורי שאינן משמשות דיירי דיור ציבורי אלא מעונות, בתי כנסת, סטודנטים ועוד. באופן דומה, על אף פניות רבות שהעברנו אליך בנושא של בתים צמודי קרקע בדיור הציבורי, שניתן על בסיסם לבנות מאות דירות נוספות, משרדך אף לא מחזיק בבחינה ראשונית של היקף התוספת האפשרית. התנהלות חמורה זאת אינה מובנת לי וצר לי כי חוסר יכולת ניהולית ומקצועית מביאה לפגיעה במלאי הדיור הציבורי".

במקביל, יוצר מעלה במכתבו תהייה אודות תקציבים שעברו ממשרד האוצר למשרד הבינוי והשיכון למטרות שונות לטובת הדיור הציבורי אך עם זאת, תור הממתינים לדיור הציבורי לא קטן: "במהלך שלוש וחצי השנים האחרונות, ביוזמת משרד האוצר נעשו צעדים משמעותיים ביותר לסיוע ולקידום תחום הדיור הציבורי. בין היתר תוספת של 1.15 מיליארד שקל לטובת רכש דירות נוספות למלאי הדיור הציבורי, 100 מיליון שקל לטובת שיפוץ דירות דיור ציבורי במלאי הקיים, בניית 2,650 דירות קטנות לדיור ציבורי לקשישים בעלות כוללת של 530 מיליון שקל והגדלת הסיוע בשכר דירה לממתינים לדיור ציבורי לשכר דירה ריאלי בתקופה ההמתנה בעלות של כ-50 מיליון שקל בשנה. על אף הקצאת התקציבים האמורים לעיל, שהגדילו את רכש הדירות באלפי אחוזים, תור הממתינים לדירות דיור ציבורי גדל. סתירה זאת מעלה בעיננו את החשש לניהול לקוי ולא שוויוני של תור הממתינים, שאיננו עומד בכללי מינהל תקין ולהליך רכש דירות לא יעיל שגרם לבזבוז כספי ציבור ולפגיעה בדיור הציבורי".

באוצר מבקשים תשובות ממשרד השיכון

עוד במסגרת מכתבו, דורש סגן הממונה על התקציבים, יוצר, ממנכ"ל משרד הבינוי והשיכון תשובות לכמה שאלות הנוגעות לדיור הציבורי. "לאור כל האמור לעיל אבקשך להעביר לי בהקדם את הנתונים הבאים", כך יוצר, "פירוט על מספר הדירות שנרכשו בתקציבים האמורים לעיל ; מחירי הדירות שנרכשו בתקציבים האמורים לעיל ; הליך הקצאת הדירות לממתינים לדירות דיור ציבורי ; פירוט על הקצאת תקציבי התחזוקה שהוקצו עבור שיפוצים ; הליך בחירת הדירות שביצעתם לשיפוץ ; התיעדוף שביצעתם בין תחזוקת דירה קיימת ובין השמשת דירה חדשה".

בסיכום המכתב מוסיף וכותב יוצר כי: "כמו כן, לאור האמור במכתבי לגבי הגדרת סדרי העדיפות התקציביים של משרד הבינוי והשיכון, משרד האוצר מוכן לסייע בידך לבצע חשיבה מחודשת על סדרי העדיפויות התקציביים ולמקד את תקציבי משרד הבינוי והשיכון לטובת הדיור הציבורי, שהוגדר על ידך כצורך אקוטי שמתוקצב בחסר".

בתגובה לדברים נמסר היום ממשרד הבינוי והשיכון כי: "משרד הבינוי והשיכון בראשות השר גלנט הינו המשרד שעשה הכי הרבה למען דיירי הדיור הציבורי בעשור האחרון, אך אריאל יוצר לא נותן לעובדות והנתונים לבלבל אותו. מאז כניסתו של השר גלנט נרכשו כ-1,930 דירות (מתוכן מעל 600 רק בשנת 2018) זאת לעומת 6 דירות בלבד שנרכשו בשנת 2014. אנו מודים לאגף התקציבים על הצעתו הנדיבה לסייע למשרד בניהול הדיור הציבורי, אך חוששני שההיסטוריה מלמדת, כי פקידי האוצר הם אולי האנשים האחרונים שמבינים דבר וחצי דבר בצרכי אוכלוסיות מוחלשות, בסיוע לאחר ובמתן סעד לנזקקים לכך. טול קורה מבין עיניך. נמשיך לפעול למען האוכלוסיות החלשות בישראל".