ארה"ב לוחצת על פרגוואי: השאירו את השגרירות בירושלים

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס,לנשיא פרגוואי, מאריו אבדו בניטס: השארת השגרירות – "סמל ליחסים ההיסטוריים בין פרגוואי לבין ישראל וארה"ב • אבדו לא התחייב להשאיר בשגרירות על כנה; הדגיש את "השותפות המתמשכת" בין ירושלים לאסונסיון

מייק פנס / צילום: רויטרס
מייק פנס / צילום: רויטרס

ארה"ב לוחצת על פרגוואי להשאיר את שגרירותה בירושלים ולא להחזירה לתל-אביב, כפי שהחליט נשיאה החדש של המדינה, מאריו אבדו בניטס.

בהודעה של הבית הלבן נמסר, שפנס דיבר אתמול (ה') עם הנשיא החדש ו"עודד אותו" לממש את התחייבותה של פרגוואי להעביר את שגרירותה לירושלים "כסימן ליחסים ההיסטוריים בין מדינה זו לבין ישראל וארה"ב".

הנשיא הקודם של פרגוואי, הוראסיו קארטס, השיק את השגרירות החדשה בירושלים ב-21 במאי, בעקבות ארה"ב וגוואטמלה. אבדו בניטס נבחר לנשיאות ב-15 באוגוסט ושלשום (ד') הוא החליט להחזיר את השגרירות לתל-אביב. יש הערכות שהופעל עליו לחץ ערבי חזק. באזור מפגש הגבולות בין ארגנטינה, פרגוואי וברזיל יש ריכוז גדול של ערבים.

הנימוק הרשמי להחזרת השגרירות היה, שפרגוואי מוסיפה לתמוך בשלום מקיף, צודק ובר-קיימא בין ישראל לפלסטינים".

בעקבות ההחלטה להחזיר את שגרירות פרגוואי לתל-אביב הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי יסגור את שגרירות ישראל באסונסיון וכי ישראל רואה בחומרה את ההחלטה החריגה. בתגובה על כך אמר אבדו בניטס: "אני מצר על החלטת ישראל. התגובה לסגור את השגרירות הישראלית בפרגוואי קצת מוגזמת ואנו קוראים לשלטונות ישראל לבחון מחדש את ההחלטה".

לדבריו, "אנו נוסיף לדבוק בחוק הבינלאומי ובהחלטות או"ם שעדיין רואים (בשטחים) שטח של עימות".

בהודעת הבית הלבן לא צוין כיצד הגיב אבדו בניטס על בקשתו של פנס להשאיר את השגרירות בירושלים. על פי ההודעה האמריקאית, "הדגיש אבדו בניטס את השותפות המתמשכת של פרגוואי עם ישראל". ההודעה מציינת, כי פנס ואבדו בניטס הסכימו לפעול להשגת פתרון מקיף ובר קיימא.