"ארה"ב מקצצת עוד 25 מיליון דולר לבתי-חולים פלסטיניים"

משרד-החוץ האמריקאי: סכום זה היה אמור להינתן לשישה בתי-חולים במזרח-ירושלים • דייב הארדן, לשעבר בכיר בסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי ל- NPR: צעד נוקמני • בשנים קודמות כיסתה ארה"ב עלויות הטיפול לחולים פלסטיניים בבתי-חולים אלה שסיפקו שירותים שאינם זמינים בגדה וברצועה

הנשיא טראמפ/ צילום: רויטרס Kevin Lamarque
הנשיא טראמפ/ צילום: רויטרס Kevin Lamarque

ממשל טראמפ מרחיב את הקצוצים בסיוע האמריקאי לפלסטינים. משרד-החוץ האמריקאי הודיע אתמול (ו'), כי הממשל יקצץ עוד 25 מיליון מיליון דולר, שהיו אמורים להינתן ל"רשת בתי-החולים של מזרח-ירושלים", קבוצה של שישה בתי-חולים, ובכללם אוגוסטה ויקטוריה, שמשרתת פלסטינים בכל הגדה המערבית. כך מסר שירות הרדיו הציבורי של ארה"ב (NPR).

בשנים קודמות כיסתה ארה"ב את עלויות הטיפול בחולים פלסטיניים בבתי-חולים אלה, שמספקים שירותים רפואיים שאינם זמינים בגדה וברצועת עזה - החל בניתוחי לב ובניתוחי עיניים וכלה בטיפול נמרץ לפגים ובשירותי דיאליזה לילדים, על פי נתונים של ארגון הבריאות העולמי (WHO), שצוטטו בדיווח.

דייב הארדן, לשעבר בכיר בסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי (USAID), שהיה ממונה על הסיוע לפלסטינים בממשל אובמה, אמר ל-NPR, כי הקיצוץ "נוקמני במיוחד" וכי הוא עלול לגרום לקריסת בתי-החולים. בחשבון הטוויטר שלו ציין הארדן כי כל ששת בתי-החולים הם מוסדות נוצריים, כלומר מנוהלים ע"י כנסיות, וכולם רשומים במשרד הבריאות הישראלי.

עד לעת האחרונה זכו ששת בתי-החולים ביחס מועדף מארה"ב והוחרגו מחוק טיילור פורס, שמגביל את הסיוע האמריקאי לפלסטינים כגמול על המענקים שנותנת הרשות הפלסטינית למשפחות טרוריסטים שנהרגו או שכלואים בבתי-כלא ישראליים.

הקיצוץ לבתי-החולים הוא השלישי בסדרת קיצוצי הסיוע לפלסטינים שעליהם הכריז ממשל טראמפ בשבועות שחלפו. בשבוע שעבר הודיע הממשל על הפסקת הסיוע לסוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים (אונר"א). בפועל מסתכם קיצוץ זה בכ-300 מיליון דולר, פלח משמעותי בתקציב הסוכנות. שבוע קודם לכן הודיע הממשל על קיצוץ כ-200 מיליון דולר בסיוע לפיתוח ולצרכים הומניטריים לרצועת עזה וגלדה המערבית.

דוברת בסטייט דיפרטמנט, אלסיה דינקל, אמרה ל-NPR, כי כספי הסיוע לפלסטינים - וגם הסיוע לסוריה ולפקיסטאן - ינותבו למטרות בעלות קדימות גבוהה יותר, לרבות "תכניות במזה"ת, אפריקה, דרום אסיה ומזרח אסיה לבלימת איומי דעאש; סיוע לבלימת התפוצה של נשק להשמדה המונית שמקדמות מדינות כסוריה, איראן וקוריאה הצפונית; סיוע לבנגלדש כדי להתמודד עם זרם הפליטים המוסלמיים (רוהינגיה) ממיאנמר; סיוע לקולומביה ומדינות אחרות באמריקה הלטינית שמתמודדות עם פליטים מוונצואלה; וסיוע לאפגניסטאן כדי לקדם את האסטרטגיה של הנשיא טראמפ בדרום אסיה".

בשיחת ועידה עם רבנים ומנהיגי קהילות יהודיות בארה"ב לקראת ראש השנה, אמר טראמפ, כי הוא הפסיק העברת "סכומי כסף מסיביים" לפלסטינים, שאינם מגלים יחס של כבוד לארה"ב.

"ארה"ב שילמה לפלסטינים סכומי כסף אדירים; אני אומר להם, אתם תקבלו את הכסף, אבל לא לפני שתחתמו על עסקה. אם אין עסקה, אנו לא משלמים", אמר טראמפ.

עדנאן חוסייני, השר הממונה על ענייני ירושלים ברשות הפלסטינית, אמר בתגובה: "הפסקת הסיוע לבתי-החולים אינה מפתיעה בכלל. אמריקה צריכה לדעת שכל הצעדים האלה לא ישנו את עמדותינו (כלפי הסכסוך עם ישראל). להיפך, הם מחזקים את העמדות שלנו בכל אחת מהסוגיות שעומדות על הפרק, לרבות ירושלים".