ממשל טראמפ סגר את משרד אש"ף בוושינגטון

ממשל טראמפ סגר משרד אש"ף בוושינגטון; אינו שותף למאמצי השלום • "איננו נסוגים מהמאצים להשיג שלום מקיף ובר-קיימא" • ההחלטה משקפת את חששות הקונגרס ממאמצי הפלסטינים ליזום חקירת ישראל בבית-הדין הבינלאומי בהאג

דונלד טראמפ  ואבו מאזן / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ ואבו מאזן / צילום: רויטרס

ממשל טראמפ החליט לסגור את משרד אש"ף בוושינגטון כגמול על סירוב הפלסטינים להשתתף במאמצי ארה"ב להשיג הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. כך הודיע הערב (ב') משרד החוץ האמריקאי.

בהודעה של דוברת המשרד, התר נורט, צוין שההחלטה התקבלה בעקבות "בחינה קפדנית" של הממשל.

"התרנו למשרד אש"ף (בוושינגטון) לפעול מאז נובמבר 2017 בהנחה שהוא יתמוך בהשגת שלום מקיף ובר-קיימא בין הישראלים לפלסטינים", מציינת ההודעה. (בנובמבר אשתקד ניתן למשרד היתר פעולה נוסף שמחריג אותו מהעדר יחסים בין ארה"ב לאש"ף).

"מכל מקום, אש"ף לא נקט צעדים לקידום תחילת מו"מ ישיר ומשמעותי עם ישראל", נאמר בהודעה. "להיפך, הנהגת אש"ף גינתה את תכנית השלום של ארה"ב למרות שהיא לא ראתה אותה כלל, וסרבה לקיים מגעים עם הממשל האמריקאי לגבי מאמצי השלום ולגבי נושאים אחראים".

"לאור זאת, ומתוך רצון לתת ביטוי לחששות הקונגרס, החליט הממשל שמשרד אש"ף בוושינגטון ייסגר בשלב זה", מציינת הודעת הממשל. "ההחלטה עולה בקנה אחד עם חששות הממשל והקונגרס ממאמצי הפלסטינים ליזום חקירה של ישראל בבית-הדין הבינלאומי בהאג".

"ארה"ב מוסיפה להאמין, כי מו"מ ישיר בין שני הצדדים הוא הדרך היחידה להתקדם", נאמר בהודעה. "ההחלטה הזון אינה צריכה לשמש מכשיר בידי אלה שמבקשים לשים מכשולים בדרך להשגת הסכם שלום, הסכם שהוא הגדר הכרח. איננו נסוגים ממאמצינו להשיג שלום מקיף ובר-קיימא".

בסוף השבוע הודיע ממשל טראמפ, כי יקצץ עוד 25 מיליון מיליון דולר, שהיו אמורים להינתן ל"רשת בתי-החולים של מזרח-ירושלים", קבוצה של שישה בתי-חולים, ובכללם אוגוסטה ויקטוריה, שמשרתת פלסטינים בכל הגדה המערבית. שירות הרדיו הציבורי של ארה"ב (NPR) דיווח על כך בראשונה.

בשנים קודמות כיסתה ארה"ב את עלויות הטיפול בחולים פלסטיניים בבתי-חולים אלה, שמספקים שירותים רפואיים שאינם זמינים בגדה וברצועת עזה - החל בניתוחי לב ובניתוחי עיניים וכלה בטיפול נמרץ לפגים ובשירותי דיאליזה לילדים, על פי נתונים של ארגון הבריאות העולמי (WHO), שצוטטו בדיווח.

דייב הארדן, לשעבר בכיר בסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי (USAID), שהיה ממונה על הסיוע לפלסטינים בממשל אובמה, אמר ל-NPR, כי הקיצוץ "נוקמני במיוחד" וכי הוא עלול לגרום לקריסת בתי-החולים. בחשבון הטוויטר שלו ציין הארדן כי כל ששת בתי-החולים הם מוסדות נוצריים, כלומר מנוהלים ע"י כנסיות, וכולם רשומים במשרד הבריאות הישראלי.

עד לעת האחרונה זכו ששת בתי-החולים ביחס מועדף מארה"ב והוחרגו מחוק טיילור פורס, שמגביל את הסיוע האמריקאי לפלסטינים כגמול על המענקים שנותנת הרשות הפלסטינית למשפחות טרוריסטים שנהרגו או שכלואים בבתי-כלא ישראליים.

הקיצוץ לבתי-החולים הוא השלישי בסדרת קיצוצי הסיוע לפלסטינים שעליהם הכריז ממשל טראמפ בשבועות שחלפו. בשבוע שעבר הודיע הממשל על הפסקת הסיוע לסוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים (אונר"א). בפועל מסתכם קיצוץ זה בכ-300 מיליון דולר, פלח משמעותי בתקציב הסוכנות. שבוע קודם לכן הודיע הממשל על קיצוץ כ-200 מיליון דולר בסיוע לפיתוח ולצרכים הומניטריים לרצועת עזה וגלדה המערבית.