משבר בהונגריה: הפרלמנט האירופי יפתח בחקירה רשמית נגדה

זאת בחשד שבחשד שממשלת הונגריה נקטה צעדים בלתי-דמוקרטיים, המנוגדים לערכי היסוד של האיחוד האירופי, בתהליך שעשוי להביא להשעיית זכויות ההצבעה של המדינה המרכז-אירופית בגוש • בהצבעה, שהתקיימה היום בצהריים, הצביעו 448 חברי פרלמנט בעד פתיחת חקירה רשמית ו-197 נגד

ויקטור אורבן ראש ממשלה הונגריה / רויטרס
ויקטור אורבן ראש ממשלה הונגריה / רויטרס

ברלין. הפרלמנט האירופי הצביע היום (ד') בצהריים ברוב גדול בעד פתיחת חקירה בחשד שממשלת הונגריה נקטה צעדים בלתי-דמוקרטיים, המנוגדים לערכי היסוד של האיחוד האירופי, בתהליך שעשוי להביא להשעיית זכויות ההצבעה של המדינה המרכז-אירופית בגוש. ההצבעה מסמלת החרפה במשבר בין ממשלתו של ויקטור אורבן לבין בריסל, על רקע האשמות כי ראש ממשלת הונגריה מגביל פעילות ארגונים לא ממשלתיים, משתיק מבקרים ומונע פעילות מוסדות חינוך במדינה.

בימים האחרונים ביקר אורבן בשטרסבורג, מקום כינוסו של הפרלמנט האירופי, והשתתף בדיונים עם נציגי מפלגות מרחבי אירופה במטרה לשכנע אותם שלא להצביע בעד פתיחת חקירה רשמית נגד הונגריה. מפלגתו של אורבן, פידס, היא חלק מגוש המפלגות השמרניות בפרלמנט (EPP). ואולם לדברי בכירים בגוש אורבן סירב לכל סוג של פשרה. הוא עצמו הבהיר בנאום היום בהונגריה כי "אף אחד לא יסחוט אותנו".

בהצבעה, שהתקיימה היום בצהריים, הצביעו 448 חברי פרלמנט בעד פתיחת חקירה רשמית ו-197 נגד. בכך נרשם רוב של יותר משני שלישים, הדרוש כדי להתניע את התהליך החריג הזה, שמעולם לא בוצע עד כה בהיסטוריה של הפרלמנט האירופי. כלי התקשורת בגרמניה דיווחו כי הפרלמנט אישר למועצת האיחוד האירופי לפתוח בחקירה תחת סעיף 7 של אמנת ליסבון, ובמקרים קיצוניים החקירה עשויה להוביל להשעיית זכויות ההצבעה של הונגריה במוסדות האיחוד האירופי.

ההצבעה נעשתה על רקע דו"ח שהגישה לפרלמנט חברת מפלגת "הירוקים" מהולנד, שמאשים את אורבן בפוליטיזציה של מערכת המשפט העצמאית בהונגריה, בהסטת השקעות של האיחוד האירופי למקורבים, בהגבלת פעילות ארגונים לא-ממשלתיים, במניעת פעילות אוניברסיטה הממונת בחלקה על ידי המיליארדר הליברלי ג'ורג' סורוס ועוד. אורבן נמצא בעימות עם בריסל בין השאר על רקע מדיניות הפליטים של מדינות מערב אירופה, והזהיר בשנים האחרונות כי האיחוד מעוניין "לשנות את אופייה של הונגריה" ולהזרים אליה מאות אלפי פליטים ומבקשי מקלט מוסלמים.