מושב וירטואלי במונדיאל? תשאלו את הסטארט אפ הישראלי

הסטארט-אפ הישראלי טקסל גייס 3 מיליון דולר בהובלת דויצ'ה טלקום הגרמנית • השימוש העיקרי בטכנולוגיה הוא לשידורי ספורט חיים, שמעניקים צופים תחושה של הימצאות במגרש בעת המשחק

מציאות רבודה, אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק
מציאות רבודה, אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

סטארט-אפ ה-AR/VR הישראלי Texel סגר סבב גיוס A בהיקף 3 מיליון דולר. את הסבב הובילה חברת דויצ'ה טלקום הגרמנית באמצעות אינקובטור הטכנולוגיה שלה HubRaum. לסבב הגיוס הצטרפו הקרנות האירופיות Alchimia Investments ו-Start Capital וכן המשקיעים הנוכחיים בחברה, הקרנות האמריקאיות Cornerstone Venture Partners, 500Startups ו-F2 Capital והקרן היפנית Taimatsu Venture.

העניין של המשקיעים בטקסל ממחיש את הציפיות הנבנות לקראת כניסת טכנולוגיות המציאות המדומה והמועצמת לעולם השידורים המסחריים. טקסל מפתחת פלטפורמת תשתית VR/AR, שמאפשרת לחברות טלקום ורשתות שידור להציע לצופים שידורים ב-360 מעלות באיכות גבוהה, הן מתוך ספריית תכנים VOD והן שידורים חיים.

השימוש העיקרי בטכנולוגיה הוא לשידורי ספורט חיים, שמעניקים צופים תחושה של הימצאות במגרש בעת המשחק, "מושב וירטואלי" מכנים זאת בחברה. המערכת מאפשרת לצופה גם לעבור מקום ולצפות באירועים מהזווית הטובה ביותר במגרש, ולחזור ולצפות באירועים במשחק תוך כדי השידור. הפלטפורמה מאפשרת גם יכולות שיתוף חברתי ויכולות מונטיזציה, שיקנו לחברות המשדרות מקור הכנסה חדש.

מנכ"ל החברה, אמיר שגב, אומר בשיחה עם גלובס שהשידורים המסחריים הראשונים באמצעות הטכנולוגיה של טקסל צפויים להתחיל כבר בעוד מספר חודשים, הן באירופה והן בארה"ב. "רוב העבודה שלנו היא עם השחקנים הגדולים בעולם, חברות השידורים הגדולות, שמעצבות את חוויית הצפייה. מדובר בספקיות השירותים הכי גדולות בעולם, כולל בצפון אמריקה, שלצערי אני בינתיים לא יכול להגיד את שמן".

שגב מדגיש את חשיבות ההשקעה של דויצ'ה טלקום בטקסל: "כחלק מהעבודה שלנו לקחנו חלק בניסוי שלהם. הם תרגמו את זה להשקעה האסטרטגית הראשונה בעולם בתחום הספציפי שלנו. זה אומר המון, כשזה מגיע משחקן אסטרטגי כזה. אני חושב שזה באמת 'וואו'".

מתי נראה שידורים חיים ראשונים?

"כבר השנה. חלק מהפיילוטים שלנו הם טכנולוגיים וחלק בשלבי מסחור, רגע לפני השקה. בעוד כמה חודשים יהיו שידורים במערב אירופה ובארצות הברית".

מתי נראה שידורי VR בישראל?

"היו לנו כמה פיילוטים בישראל, אבל אנחנו חברה קטנה ואנחנו מתמקדים בשווקים הגדולים. אנחנו מאוד ציונים, אבל מפאת סדרי העדיפויות אנחנו מתחילים בשווקים הגדולים. אנחנו נגיע לארץ, אני יכול להבטיח".

אקסל מנקינג, מנהל אינקובטור HubRaum, אומר: "אנחנו שמחים להשקיע בצוות מצוין ובטכנולוגיית VR מצוינת. שיתוף הפעולה עם דויצ'ה טלקום יכול להתבטא בעניין הגובר שלנו במדיה ובספורט, וגם ביישום יעיל יותר של אסטרטגיית הדור החמישי (5G) שלנו". חנן ברנד, שותף בקרן קורנרסטון, אומר: "אנחנו מאמינים שטכנולוגיות AR/VR הן לא טרנד בלבד, אלא עומדות להיות בעלת השפעה מרחיקת לכת על עתיד צריכת המדיה. טקסל מניעה את הטכנולוגיה קדימה ומובילה אותנו אל העתיד".

טקסל מחוברת כיום לעוד כמה שיתופי פעולה מעוררי עניין, שעשויים להתפתח להשקעות ענק בעתיד. כך למשל היא מעורבת בניסויים שעורכת חברת סמסונג ולוקחת חלק בתוכנית של אינטל המכונה IPP (Ingenuity Partner Program). האם יש קשר בין ההשקעה של אינטל בחברת Replay הישראלית (שפיתחה יכולת צפייה תלת-ממדית במשחקים) לבין התעניינותה בטקסל? "אני לא יכול להרחיב על זה," אומר שגב, "אבל אם אתה חושב על זה, הדברים מתחברים. למי שיש תשתית חזקה וטכנולוגיות חזקות רוצה לאפשר שימושים בטכנולוגיות שלו שלא היו אפשריים עד היום".

חברת טקסל הוקמה ב-2016 על ידי אמיר שגב, גיא זיסמן ורועי אורון. בתחילת הדרך גייסה החברה גיוס סיד, וכעת מדובר בסבב הגיוס המשמעותי הראשון שלה. מרכז הפיתוח של החברה נמצא בהרצליה והיא מעסיקה עשרה עובדים. בישראל פועלות כיום יותר מ-100 חברות בתחום ה-AR/VR והיקף ההשקעות בתחום הולך וגדל.