"ואז טראמפ אמר מה הבעיה, פשוט תדפיס כסף"

גארי קוהן, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית הכלכלית בבית הלבן, חושף את שיחותיו הכלכליות עם טראמפ בספר החדש "פחד" מאת בוב וודוורד • קוהן נדהם מ"חוסר ההבנה הבסיסית" של הנשיא • טראמפ על נתון רשמי של ממשלו: "בולשיט"

גארי קוהן / צילום: רויטרס, Joshua Roberts
גארי קוהן / צילום: רויטרס, Joshua Roberts

גארי קוהן, שהיה היו"ר הראשון של המועצה הכלכלית הלאומית בבית הלבן בממשל טראמפ, מותח ביקורת קטלנית על הבורות הכלכלית שהפגין הנשיא בדיונים פנימיים. קוהן מתאר כיצד הוא נאלץ להסביר לטראמפ עקרונות כלכליים בסיסיים, לרבות הסיבה לכך שנשיא אינו יכול להורות להדפיס כסף סתם כך.

קוהן, לשעבר בנקאי השקעות שכיהן כנשיא ומנכ"ל גולדמן זקס, חושף את שיחותיו הכלכליות עם דונלד טראמפ בספר "פחד: טראמפ בבית הלבן" מאת בוב וודוורד, שמכירתו החלה השבוע בארה"ב. בספר מצייר העיתונאי הוותיק את ממשל טראמפ כ"אחוז טירוף" ומתאר "מרד מנהלי" של בכירי הבית הלבן נגד הנשיא ו"התמוטטות עצבים" בזרוע המבצעת לנוכח התנהלותו של טראמפ שמתואר כ"שקרן מקצועי", "אידיוט" ואחוז "זעם ופרנויה".

דונלד טראמפ / צילום: Joshua Roberts, רויטרס
 דונלד טראמפ / צילום: Joshua Roberts, רויטרס

בשיחת ההיכרות שלו עם הנשיא המיועד, ב-30 בנובמבר 2016, בטראמפ טאואר, חזר קוהן על תחזית שרבים השמיע לפניו: פדרל ריזרב יעלה את שערי הריבית בעתיד הנראה לעין, תחזית שאכן החלה להתממש בחודשים שחלפו מאז.

אני מסכים, אמר טראמפ. "אנו צריכים לצאת וללוות סכומים גדולים של כסף עכשיו, להחזיק בהם ואז (אחרי שיועלו שערי הריבית - ר.ד.) למכור אותם ולעשות כסף".

לדברי קוהן, הוא נדהם לגלות את "חוסר ההבנה הבסיסית" שהפגין הנשיא המיועד. הוא ניסה להסביר: אם הממשלה הפדרלית, באמצעות פדרל ריזרב, תיקח הלוואות, על-ידי הנפקת אגרות חוב, היא תגרום לעליה בגרעון התקציבי של ארה"ב.

אני לא מבין מה הבעיה, השיב טראמפ, על פי הספר. פשוט תפעיל את מכונות הדפוס, ותדפיס כסף.

אינך יכול לעשות זאת כך, אמר קוהן לנשיא המיועד. יש לנו גרעונות גדולים וזה חשוב. הממשלה אינה יכולה לקיים מאזן כזה.

השיחה הוסטה לדיון על הצורך להוריד במידה משמעותית את מס החברות. בסוגיה זו היתה תמימות דעים בין טראמפ לקוהן, אך טראמפ החזיר את השיחה לסוגיית הדפסת כסף. "אנחנו פשוט נלווה", הוא אמר לקוהן. הספר מציין, שטראמפ התאהב ברעיון שהממשל הפדרלי, שהוא יעמוד בראשו - ממשל שנהנה מדירוג האשראי הטוב בעולם - יוכל ללוות בשער הריבית הנמוך ביותר בשוק. (כוונת טראמפ היתה שלצורך פרעון החוב הזה, יכול פדרל ריזרב להדפיס כסף).

אתה פשוט אינך יכול להדפיס כסף, חזר ואמר קוהן.

"למה לא, למה לא"? - התעקש הנשיא המיועד.

לקראת סיום השיחה אמר טראמפ לקוהן: "אני רוצה שתבוא לעבוד בשבילי".

"באיזה תפקיד"? - שאל קוהן.

טראמפ הציע לו את תפקיד סגן שר-ההגנה.

"בראש ובראשונה, אני לא רוצה להיות סגן שר של אף אחד", השיב קוהן. הוא דחה על הסף הצעות נוספות: ראש מערך המודיעין הלאומי, שר האנרגיה וראש המשרד למינהל ותקציב.

בשיחה נכח גם שר האוצר המיועד, סטיבן מנוצ'ין. טראמפ הודיע למנוצ'ין על מינויו כמה ימים קודם לכן, אך הבית הלבן טרם פרסם הודעה פומבית על כך.

"אתה יודע מה"? - אמר לפתע הנשיא המיועד לקוהן, בנוכחותו של מנוצ'ין. "שכרתי את הבחור הלא נכון לתפקיד שר האוצר. אתה צריך להיות שר האוצר. אתה תהיה שר האוצר הכי טוב". מנוצ'ין לא הניד עפעף וקוהן פסל גם הצעה זו.

"תחזור אלי ותאמר לי מה אתה רוצה", נפרד טראמפ מקוהן. "אתה תהיה תרומה גדולה לצוות. זה יהיה פנטסטי". כעבור חמש דקות, כשקוהן היה עדיין בטראמפ טאואר, הוא ראה מבזק חדשות בטלוויזיה: "סטיב מנוצ'ין יהיה שר האוצר הבא".

ג'ארד קושנר, שנכח אף הוא בשיחה, אמר לקוהן, בדרכו החוצה: "איזה טירוף. מנוצ'ין עצמו הדליף את זה. הבהלת אותו בפגישה".

בסופו של דבר, הסכים קוהן לכהן כיו"ר המועצה הכלכלית הלאומית, החל ב-20 בינואר 2017, יומו הראשון של טראמפ בבית הלבן. אבל לאחר כמה חודשים שבהם הוא נחשף להתנהלות טראמפ, הבין קוהן שמשהו פגום בממשל. לדברי הספר, קוהן הגיע בסופו של דבר למסקנה שטראמפ הוא "שקרן מקצועי". הוא איים להתפטר כבר באוגוסט 2017 לאחר שהנשיא מצא קווים דמיון בין ניאו -נאצים לבין אלה שיצאו להפגין נגדם. קוהן, יהודי, הזדעזע לאחר שאחת מבנותיו מצאה צלב קרס על דלת החדר שלה במעונות הסטודנטים באוניברסיטה שבה למדה.

קוהן התפטר ב-2 באפריל 2018, אך כבר במארס היו רינונים על התפטרותו. בשלב מסוים הוא אמר לרוב פורטר, בכיר בלשכת הנשיא: "אני לא יודע כמה זמן אוכל להמשיך מפני שמה שקורה כאן הוא טירוף. הכל כאן בלגאן אחד גדול. הוא (טראמפ) לעולם לא ישתנה. אין טעם להכין בשבילו תדרוך משמעותי, מהותי, מאורגן, עם שקפים. אנחנו יודעים שהוא לא יקשיב. לעולם לא נצליח להגיע לסוף. אולי הוא יחזיק מעמד 10 דקות ואחריהן הוא ירצה לדבר על משהו אחר. בסופו של דבר, ייתכן שנהיה בלשכה שעה, אבל לעולם לא נצליח להשלים את התדרוך שלשמו באנו".

והוא לא היה היחידי. פורטר, שהיה מקורב ביותר לנשיא (הוא נאלץ להתפטר ב-7 בפברואר 2018 בעקבות האשמות שהתעלל בנשותיו לשעבר), אמר, על פי הספר: "ברגעים מסוימים נראה, שלנשיא אין יכולת לשמש נשיא". הספר טוען, שלא רק חקירת התובע המיוחד, רוברט מולר, מרחפת כענן מעל לראש הנשיא של טראמפ; גם הסיקור השלילי האינטנסיבי בתקשורת האמריקאית מסיח את דעתו.

גם כאשר טראמפ הטה אוזן, הוא לא היה מוכן לקבל עובדות מוכחות. למשל: משטמתו כלפי ארגון הסחר העולמי. "זה הארגון הגרוע ביותר שנוצר אי פעם", הוא אמר לקוהן באחת מפגישותיהם. "אנחנו מפסידים ברוב הבוררויות שלנו במסגרת הזו". קוהן השיב: "אולי לפי הרישומים שלך, אדוני", ושלף מסמך שהראה, כי ארה"ב זכתה ב-85.7% מהבוררויות שלה עם חברות בארגון, לרבות בוררויות רבות עם סין.

"זה בולשיט", השיב טראמפ. "זה לא נכון".

"זה לא בלתי נכון", השיב קוהן. "הנתון הזה לקוח ממשרד נציג סחר החוץ של ארה"ב. טלפן לרוברט לייטהאוזר (נציג הסחר) ונראה מה הוא אומר".

טראמפ: "אני לא מצלצל ללייטהאוזר".

קוהן: "אז אני אטלפן אליו. זה נתון עובדתי. אף אחד לא יוכל לחלוק על הנתון הזה. עובדה היא עובדה". עובדה אחת אכן נותרה ללא מחלוקת: טראמפ חלק.

בספר נטען, כי קוהן "גנב מסמך מעל שולחנו של טראמפ": צו נשיאותי שמודיע על ביטול הסכם הסחר החופשי בין ארה"ב לקוריאה הדרומית. קוהן סיפר למקורב, כי עשה זאת כדי להגן על הביטחון הלאומי של ארה"ב וכי טראמפ בכלל לא שם לב שהמסמך נעלם.

במקרה אחר, באביב 2017, הורה טראמפ לפורטר, להכין לו "צ'יק צ'אק" צו לביטול הסכם הסחר החופשי בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו (נפט"א). "למה זה לא קורה? אני רוצה לעשות זאת". על פי הוראת טראמפ, פורטר אכן ניסח את המסמך, אך יועצים אחרים חששו שביטול ההסכם יחולל משבר כלכלי ודיפלומטי. פורטר התייעץ עם קוהן וזה אמר לו: "אני יכול להפסיק זאת. פשוט אקח את המסמך מהשולחן שלו".

וכך היה. למרות איומיו החוזרים ונשנים של טראמפ נותרו שני ההסכמים על כנם והממשל מוסיף לנהל מו"מ עם קנדה ומקסיקו על הכנסת שינויים בנפט"א.

בראיון ל-CNN לפנות בוקר, שעון ישראל, אמר קוהן, בתגובה על הדברים שיוחסו לו בספר "פחד": "הספר אינו משקף בדייקנות את הניסיון שלי בבית הלבן. אני גאה בשירותי בממשל טראמפ, ואני מוסיף לתמוך בנשיא ובאג'נדה הכלכלית שלו".

טראמפ העלה על נס את הצהרת קוהן וטען שהיא מחזקת את טענתו שהספר אינו אלא אוסף של בדיות. ועם זאת, ההצהרה רחוקה מלהיות הכחשה חד-משמעית.