שליח האו"ם למזה"ת מזהיר מפינוי הכפר הבדואי חאן אל אחמר

ניקולאי מלדנוב: "אני מוטרד מהכוונה של הרשויות הישראליות להרוס את הכפר הבדואי, קהיליה של 181 איש, מחציתם ילדים; פעולות אלה הן בניגוד לחוק הבינלאומי ועלולות לחבל בסיכויים להקמת מדינה פלסטינית רציפה וחיונית" • שרת המשפטים שקד: "מציעה לחברי הפרלמנט האירופי לקרוא את פסק הדין של בג"ץ בעניין"

השליח המיוחד של האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב / צילום:רויטרס Mike Segar
השליח המיוחד של האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב / צילום:רויטרס Mike Segar

השליח המיוחד של האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, פרסם הבוקר (א') הודעה המזהירה את ישראל מפני פינוי הכפר הבדואי חאן אל אחמר. "אני מוטרד מהכוונה של הרשויות הישראליות להרוס את הכפר הבדואי, קהיליה של 181 איש, מחציתם ילדים", אמר מלדנוב.

"אני מבקש מן הרשויות לא להתקדם עם הריסת הכפר ולעצור את העברת התושבים לגדה המערבית הכבושה. פעולות אלה הן בניגוד לחוק הבינלאומי ועלולות לחבל בסיכויים להקמת מדינה פלסטינית רציפה וחיונית", כתב מלדנוב.

ההודעה של מלדנוב היא אחת בשורה של הצהרות מגופים בינלאומיים בניסיון לעצור את הפינוי והריסת בתי הכפר, אחרי שבג"ץ פסק כי מדובר במאחז לא חוקי. הכפר בנוי באזור אסטרטגי מבחינת רצף התנועה בין החלק הצפוני של הרשות הפלסטינית לחלק הדרומי. 

לפני כמה ימים אמרה שרת החוץ של האיחוד האירופי כי להריסת הכפר יהיו השלכות הומניטריות חמורות, וכי המהלך מנוגד למחויבות של ישראל במסגרת החוק הבינלאומי. גם הפרלמנט האירופי בבריסל הזהיר כי הפינוי ייחשב פשע מלחמה על-פי אמנת ז'נבה, וביקש מן האיחוד האירופי לדרוש מישראל לפצות את האיחוד על הרס תשתיות שניבנו בכספי תרומות האיחוד.

הוועד הבינלאומי של הצלב האדום פרסם הודעה ובה הביע "דאגה עמוקה מהחלטת ישראל להרוס בתים פרטיים ומבנים בכפר. כל עוד מדיניות התכנון בגדה המערבית אינה משרתת את האוכלוסייה החיה תחת כיבוש, אין להשתמש במדיניות התכנון כדי להצדיק הרס", נאמר.

שרת המשפטים איילת שקד צייצה תגובה באנגלית: "מציעה לחברי הפרלמנט האירופי להקדיש את הזמן ולקרוא את פסק הדין של בג"ץ בעניין חאן אל אחמר. פסק הדין הגיע אחרי שנים של הליכים משפטיים. רשויות האכיפה הישראליות אחראיות לשמירה על הסדר הציבורי, כולל אכיפת חוקי תכנון ובנייה. ישראל ניסתה להגיע לפשרה עם תושבי הכפר, והם דחו כל הצעה. מצער שתושבי הכפר היו נתונים ללחץ הרשות הפלסטינית לדחות את כל הצעות והפתרונות שהוצעו להם", היא צייצה.