עוד מכשול הוסר: המשטרה אישרה הפעלת קו הרכבת לירושלים

גם כוחות הכיבוי וההצלה נתנו אישור זמני הפעלה של הקו המהיר עם נוסעים • האישור ניתן לחודש בלבד עד להשלמת תיקונים הנדרשים על הקו • אישור הבטיחות של מכון התקנים הבינלאומי צפוי להתקבל מחר

בנימין נתניהו וישראל כ"ץ בטקס חנוכת קו הרכבת ת"א י-ם / צילום: ששון תירם
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ בטקס חנוכת קו הרכבת ת"א י-ם / צילום: ששון תירם

יומיים לפני ההפעלה המתוכננת, המשטרה אישרה את הפעלת הקו הרכבת המהיר לירושלים באופן חלקי עד נתב"ג. הבוקר קיימה המשטרה תרגיל בשיתוף גורמי ההצלה והחרום כחלק מהשלמת ההיערכות לפתיחת הקו ביום שלישי הקרוב. "בהתאם לעמידה בהנחיות רכבת ישראל והגופים הנוספים ותחת המגבלות המוכרות אישרה משטרת ישראל מבחינתה את פתיחת הקו", כך הודיעה זה עתה משטרה ישראל.

בנוסף, היום (א') בשעות הצהריים כוחות הכיבוי וההצלה נתנו אישור זמני הפעלה של הקו המהיר עם נוסעים. האישור ניתן לחודש בלבד עד להשלמת תיקונים הנדרשים על הקו, כך נמסר מכוחות הכיבוי וההצלה.

כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, נסיעת הרצת הקו המיוחדת בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ, נערכה כאשר אין בידי רכבת ישראל את כל אישורי הבטיחות הנדרשים לצורך הפעלה מסחרית של הקו עם נוסעים. זאת, משום שלשר כץ היה חשוב לעמוד בהתחייבותו הפומבית להפעיל את הקו בערב סוכות.

ומה לגבי האישור ISA, אישור הבטיחות של מכון התקנים הבינלאומי שגם הוא הכרחי להפעלה מסחרית של רכבת נוסעים? זה עדיין לא יתקבל, ועל פי הערכות צפוי להתקבל מחר.

התרגיל שניהלה המשטרה הבוקר , נערך בליבה של אחת המנהרות הארוכות על תוואי המסילה בקו שבין ירושלים לת"א, אליו נדרשו להגיע כלל הגופים הן על גבי רכבת ייעודית והן על גבי רכבים ייעודיים בעלי יכולת נסיעה על מסילות הרכבת.

אישור המשטרה ניתן "לאחר עבודת מטה ארוכה וסדורה, במהלכה נבחנו התרחישים בקו הרכבת המהיר החדש ונערכו תרגילים שונים לבחון את מוכנותם של כלל גופי ההצלה והחירום". התרגיל נערך תחת פיקודו של מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי ובנוכחות ראש אגף השיטור של משטרת ישראל, ניצב אלון לבבי ובשיתוף הנהלת רכבת ישראל וגופי ההצלה והחרום בהם כב"ה ומד"א.

פרויקט הקו המהיר תל-אביב-ירושלים נחשב אחד המאתגרים, הן מבחינת הביצוע ההנדסי והן מבחינת דרישות מערך הבטיחות וההצלה. התוואי של הקו המהיר כולל מערכת של 9 גשרים גבוהים באורך כולל של כ-3 ק"מ ו-5 מנהרות באורך כולל של כ-19 ק"מ.

מועד הפתיחה המקורי של הקו המהיר, הנחשב פרויקט הדגל של הרכבת כיום, נדחה תחילה מסוף 2017 לערב פסח, וברגע האחרון הודיעה הרכבת על דחייה נוספת של חצי שנה עקב דרישות בטיחות של המשטרה וכוחות ההצלה. אולם כפי שנחשף ב"גלובס", גם העבודות ההנדסיות הנעשות בפיקוח הרכבת, רחוקות עדיין מסיום והשלמה.

עלותו של הקו המהיר לירושלים, שנחשב לפרויקט הגדול ביותר של משרד התחבורה, נאמדת ב-7 מיליארד שקל. הקו אמור לחבר את בירת ישראל למטרופולין גוש דן ואזור המרכז ולהביא להקלת גודש התנועה. משך זמן הנסיעה הצפוי בקו המהיר מתל-אביב לבנייני האומה בירושלים, תחנת היעד הסופית של הקו, עומד על פחות מ-30 דקות.

תחנת יצחק נבון שבירושלים נמצאת בעומק של 80 מטרים מתחת לפני השטח, אחת מחמש העמוקות בעולם. מיקום התחנה בלב מרכז תחבורתי של הבירה בקירבת אוטובוסים, רכבת קלה ותחנות מוניות.

הפרויקט החל את דרכו עוד ב-2001, אולם בעקבות שורת ליקויים ניהוליים נדחה מועד השלמתו מ-2008 ל-2017, ולאחר מכן לסוף מארס השנה. אורכו הכולל של הקו הוא כ-57 ק"מ, ומתוכם כ-32 ק"מ בתוואי חדש מאזור כפר דניאל ועד לירושלים, הכולל מערכת של 9 גשרים שנועדה לאפשר קו נסיעה ישר, רצוף ומהיר.