הפגנות סוערות וביקורת הדדית: נשיא טורקיה ארדואן מבקר בגרמניה

ביקור רצוף שערוריות ותקריות מביכות של הנשיא הטורקי בגרמניה צפוי להסתיים היום בטקס חנוכת מסגד גדול בקלן • בינתיים הספיק הנשיא הטורקי לעלוב במארחיו הגרמנים בנשף חגיגי אתמול בברלין, אך גם קיבל כמה רמזים עבים לכך שאינו אישיות פופולרית במיוחד בגרמניה כיום

ארדואן ומרקל / צילום: רויטרס
ארדואן ומרקל / צילום: רויטרס

ביקורו רצוף השערוריות והתקריות המביכות של נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן בגרמניה צפוי להסתיים היום (ש'), בטקס חנוכת מסגד גדול בעיר קלן שבמערב המדינה, שאליו נשלחו אלפי שוטרים למבצע אבטחה מורכב. עד כה, הספיק הנשיא הטורקי לעלוב במארחיו הגרמנים בנשף חגיגי שהתקיים אתמול בברלין, ומהצד השני - שורת הפגנות, התפרצות למסיבת עיתונאים וטירה שסירבה לארח את הנשיא הטורקי הבהירו לארדואן כי הוא אינו אישיות פופולרית במיוחד בגרמניה כיום.

עצם הזמנת ארדואן, שהשתלח רק באחרונה בגרמניה ובקנצלרית אנגלה מרקל, והאשים אותה בנקיטת "שיטות נאציות", עוררה סערה מההתחלה. בין גרמניה לטורקיה יש מתח רב על רקע מצב זכויות האדם בטורקיה, ועל רקע העובדה כי לפחות תריסר אזרחים גרמנים, ביניהם עיתונאים ופעילים חברתיים, נעצרו בחשד למעורבות בהפיכה הכושלת נגד ארדואן לפני כשנתיים, וחלקם נשפטו לתקופות ארוכות בכלא.

עם זאת, גרמניה זקוקה לטורקיה, שמונעת ממאות אלפי מהגרים ומבקשי מקלט הנמצאים בשטחה לעבור את רצועת הים הצרה לאיי יוון ומשם לאיחוד האירופי. לחברות הענק של גרמניה (כמו סימנס) יש גם אינטרסים עסקיים במדינה. היקף הסחר בין המדינות עמד על כ-22 מיליארד יורו בשנה שעברה.

אך נאמנה לגישת ההידברות הגרמנית, למרות החיכוכים, אישרה מרקל לפני כחודשיים לקיים את הביקור הממלכתי, שהפך חשוב לארדואן בגלל המשבר הכלכלי בארצו שפרץ בחודשים האחרונים וסנקציות אמריקאיות על משטרו. הביקור בן שלושת הימים החל בחסימת כל מרכז ברלין מטעמי אבטחה, בדגלי טורקיה שהתנוססו מול שער ברנדנבורג (הנשיא הטורקי ומשפחתו שהו בסוויטות במלון "אדלון" שמולו) ובהזרמת אלפי שוטרים לבירה הגרמנית למבצע האבטחה.

במסיבת העיתונאים שקיימו מרקל וארדואן אתמול אחרי הפגישה ביניהם התפרץ בסוף הדברים עיתונאי טורקי שקיבל אקרדיטציה לאירוע, וחשף חולצה עם כיתוב הקורא לחופש לתקשורת בטורקיה. הוא סולק מהמקום על-ידי מאבטחים. במקביל, הפגנות גדולות של ארגונים כורדיים וארגוני שמאל צעדו ברחובות ברלין במחאה על הביקור ועל מדיניות ארדואן.

חילופי האשמות בין הצדדים

משם המשיך הנשיא הטורקי לנשף רשמי שערך לכבודו נשיא גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר, שהפך במהרה לבמה לחילופי האשמות בין שני הצדדים. שטיינמאייר ציין את הדאגה לשלומם של העצורים הגרמנים ואחרים, וארדואן בתגובה סטה מהנאום הכתוב שהוכן לו. "לא רציתי להגיד את הדברים האלה הערב, אבל מכיוון שהנשיא התייחס אליהם, אני רואה צורך לתקן את דבריו", אמר ארדואן בנאום לפני מאות מוזמנים מרחבי גרמניה. "דיברנו על כך בבוקר, ולא היה שום צורך להזכיר זאת שוב הערב".

ארדואן אמר כי העצורים, כולל העיתונאים, הם "טרוריסטים מורשעים". "אם עיתונאי הוא חלק מרשת טרור ומערכת המשפט הטורקית הרשיעה אותו, כיצד אתם יכולים לגנות את זה"?, אמר. לאחר מכן, עבר לתקוף את גרמניה על החופש שהיא מעניקה לגורמים כורדיים, ביניהם מפלגת הפ-ק-ק. "הם מסתובבים עם תמונות ענק של ראש ארגון טרור ברחובות המרכזיים ביותר בגרמניה, מדוע זה מתאפשר?", תהה. ה"שפיגל" הגרמני כינה את הערב "נשף בעל אווירה מורעלת".

היום בשלוש אחר הצהריים (שעון ישראל) צפוי הנשיא הטורקי לנחות בנמל התעופה של קלן, בדרכו לחנוך מסגד גדול, שבנייתו החלה לפני כעשור. לפני כן, יקיים פגישה עם ראש מדינת המחוז נורדריין-ווסטפליה. מיקום הפגישה הוזז ברגע האחרון לחלק הצבאי של שדה התעופה, לאחר שהטירה שהייתה אמורה לארח את הפגישה במקור עתרה לבית משפט נגד קיומה, בטענה שלא ידעה מי יהיו המשתתפים בה. בית המשפט קיבל את העתירה.

טקס חנוכת המסגד היום אחרי הצהריים צפוי לשלוח מסר של חיבור בין ארדואן ומפלגתו לקהילה הטורקית הגדולה בגרמניה. כשלושה מיליון הטורקים החיים בגרמניה באופן עקבי מצביעים בעד ארדואן - בשיעור גבוה יותר מהתמיכה שלה הוא זוכה בטורקיה. לעומת ברלין, בקלן צפוי הנשיא הטורקי להתקבל באהדה רבה יותר.