קנסות וקסדות: מ' התחבורה מסדיר את האופניים החשמליים

משרד התחבורה פרסם היום תוכנית אכיפה חדשה לאופניים החשמליים • במסגרת התוכנית: דחיית מתן רישיון בשנה והחרמת האופניים למי שרוכב מתחת לגיל 16, קנס של 10 אלף שקל על שדרוג מבנה האופניים וחובת קסדה

אופניים חשמליים / צילום: תמר מצפי
אופניים חשמליים / צילום: תמר מצפי

בעקבות הסערה הציבורית שהתעוררה בשבוע האחרון בשל מותו של הנער ארי נשר וריבוי תאונות בקרב רוכבי אופניים חשמליים, משרד התחבורה פרסם היום (ד') תוכנית אכיפה חדשה לכלי תחבורה זה. התכנית כוללת, בין היתר, אישור כשירות נהיגה לרוכב אופניים, קנסות כבדים למי שמשדרג את מהירות האופניים חשמליים והחרמת האופניים למי שייתפס נוהג מתחת לגיל 16. כך הודיע שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, בישיבה שהתקיימה מוקדם יותר היום בלשכתו בירושלים. במידה והתכנית תאושר, היא תכנס לתוקף החל מינואר של השנה הבאה.

על פי משרד התחבורה, התכנית שעיקרה החמרת אכיפה וענישה בקרב רוכבי האופניים החשמליים אמורה להסדיר את פעילות הרכיבה והבטיחות של הרוכבים, זאת, לצד הגברת ההסברה הנרחבת בקרב הרוכבים וההורים.

רוכבי האופניים החשמליים מתחלקים כיום לשניים: אלה המחזיקים ברישיונות נהיגה לכלי רכב דו גלגלי או לרכב פרטי או תלמידים בני 16 הנמצאים בהליך של לימוד תיאוריה בבתי הספר. על פי התכנית החדשה, החל מ-1 בינואר 2019, יחויבו תלמידים אלה לעבור קורס מיוחד קצר הכולל בחינה בסופה שבו יקבל התלמיד אישור כשירות נהיגה לרוכב אופניים. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) תפעל להכשרת התלמידים בבתי הספר.

במסגרת התכנית הוחלט על סנקציה חמורה למי שירכב באופניים חשמליים מתחת לגיל 16: דחיית מתן רישיון הנהיגה בשנה. בנוסף לכך, הוחלט על קביעת קנס של 10 אלף שקל לכל מי שהיה מעורב בשינוי מבנה האופניים החשמליים או בהורדת המגבלה של המהירות המותרת (עד 25 קמ"ש). כמו כן הוחלט על החרמת האופניים למי שייתפס נוהג מתחת לגיל 16, כמצוין בחוק.

כמו כן, הוחלט כי הרשויות המקומיות יהיו רשאים לבטל רישיון עסק למי שימכור אופניים חשמליים בלתי חוקיים או כאלה שיספקו אופניים לא חוקיים ובמידת הצורך לקנוס אותם ב-10 אלפים שקלים לכל אופניים.

בנוסף, הוחלט על העלאה משמעותית של הקנסות למי שייתפס נוהג באופניים חשמליים או בקורקינט חשמלי בניגוד לחוק. מדובר בין השאר בנסיעה ללא קסדה, בנהיגה מתחת לגיל 16, בדיבור בטלפון במהלך רכיבה על אופניים חשמליים או נסיעה עם אוזניות ועוד.

השר כ"ץ הורה לבחון את המשמעויות והאפשרות להצמדת לוחית זיהוי לאופניים חשמליים שתאפשר זיהוי של האופניים. בנוסף הנחה השר לבחון את הדרכים לחייב את רוכבי האופניים החשמליים בשימוש באפוד זוהר ובפנס תקניים במהלך רכיבה בלילה. השר כ"ץ הנחה לבצע את התכנית בשיתוף משטרת ישראל ומשרד החינוך.

בישיבה השתתפו מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, היועצת המשפטית של המשרד, מלי סיטון, המדען הראשי, שי סופר, מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחל טבת, סמנכ"ל בכיר תנועה, אבנר פלור ואנשי מקצוע נוספים.