מגמה שלילית למניות הישראליות בוול סטריט בספטמבר

מדד גלובס-פרומתאוס ירד ב-1.4% בזמן שת"א 125 ירד ב-0.5% ונאסד"ק ירד בשיעור של 0.8% • תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים עקף את מדדי הייחוס והוסיף לערכו 2.6%

איתן אופנהיים / צילום: איל יצהר
איתן אופנהיים / צילום: איל יצהר

החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בחודש ספטמבר במגמה שלילית, שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר אותן חברות, לירידה של 1.4%. באותה תקופה, מדד ת"א-125  ירד ב-0.5% ומדד נאסד"ק  ירד בשיעור של 0.8%.

למרות הירידה במדד הכללי, תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים עקף את מדדי הייחוס והוסיף לערכו 2.6%, בעוד מדד ת"א ביומד עלה ב-2% ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ירד בשיעור של 0.2%. בלטה לטובה בתת המדד מניית מזור רובוטיקה, שזינקה במהלך החודש ב-24% - זאת בעקבות ההודעה על כך שחברת מדטרוניק רוכשת את החברה תמורת 1.64 מיליארד דולר. מזור, אשר נוסדה בשנת 2001, מפתחת מערכות הנחייה רובוטיות לניתוחי עמוד שדרה ומוח.

מניות הטכנולוגיה הישראליות בנאסד"ק ירדו בחודש ספטמבר והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לירידה של 1.6%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה ירד בשיעור של 0.9% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה השיל מערכו 2.2%. בלטה לטובה בתת המדד מניית חברת אבטחת המידע סייברארק , שממשיכה את המומנטום החיובי שלה ועלתה החודש ב-6%. זאת לאחר שבמורגן סטנלי שיפרו את המלצתם למניה, עם מחיר יעד של 92 דולר למניה (לעומת מחיר נוכחי של 75 דולר).

גלובס-פרומתאוס ספטמבר 2018
 גלובס-פרומתאוס ספטמבר 2018

נובה מגדילה את הנתח שלה

חברה אחרת בתת המדד, שהיא גם אחת החברות שבלטו במהלך השנה האחרונה לאחר שעקפה את תחזיות האנליסטים במשך ארבעה רבעונים ברציפות, היא נובה מכשירי מדידה . בחברת הייעוץ הכלכלי פרומתאוס מציינים שנובה הציגה צמיחה ממוצעת של 15% במחזור מדי שנה, רווחיות גולמית שנושקת ל-60%, רווח תפעולי של 25% (ב-2017), תזרים של כ-50 מיליון דולר בשנה ויתרת מזומנים של כ-180 מיליון דולר ללא חוב. למרות ששווי המניה זינק פי 3 בשלוש השנים האחרונות, בשנה האחרונה נרשמה יציבות יחסית במחיר המניה והשאלה הגדולה היא מה צופן העתיד לחברה.

לדברי אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס וראש תחום הטכנולוגיה בפירמה, "נובה היא חברה חדשנית ביותר אפילו ביחס לעולם ההייטק אליו היא שייכת. בין 650 עובדיה ניתן למצוא כ-100 בעלי PhD ובהם אלגוריתמאים ופיזיקאים, והחברה אף משתמשת בטכנולוגיות של Machine Learning ובינה מלאכותית כחלק מובנה מפיתוח מוצריה כבר מספר שנים".

שבח מוסיף שנובה פועלת בתחום הנישתי ביותר של מכונות בדיקה לתהליכי ייצור שבבים (צ'יפים) והיא אחת ממובילות השוק. השוק כולו צומח אמנם, אך עדיין מוערך במעט פחות ממיליארד דולר בשנה, כאשר מכונות המדידה של נובה לבדה אחראיות על כרבע מהמכירות בשוק. לכאורה נראה שאין לנובה הרבה לאן לצמוח, אך בשנים האחרונות צמיחתה של נובה גבוהה משמעותית מצמיחת השוק, ומכאן שנתח השוק שלה צמח על חשבון המתחרות. שבח מעריך שהשוק צפוי להמשיך לצמוח יחד עם הביקוש לשבבים. טכנולוגיות כגון IoT (האינטרנט של הדברים), רכבים אוטונומיים, בינה מלאכותית ואפילו ביטקוין דוחפות את הדרישה לשבבים לוגיים ולשבבי זיכרון, והמכונות של נובה הן חלק בלתי נפרד מתהליכי הייצור של שבבים אלו.

נובה גדלה באמצעות מזעור

במחלקת המחקר של פרומתאוס מסבירים כי נובה צומחת באמצעות חדשנות טכנולוגית שמאפשרת לה להשתלב בפסי הייצור החדשניים ביותר של שבבים בעולם. לאחרונה הודיעה החברה על פיתוח ומכירה של מכונות בדיקה עבור קווי ייצור בטכנולוגיות 5 ננומטר, שמייצגים את חוד החנית של המזעור כיום. לדברי שבח, הקמת פס ייצור בטכנולוגיה כה זעירה היא מורכבת ביותר, והציוד של נובה פותח במיוחד על מנת להתאים לדרישות המדידה בפס הייצור של היצרן, ומשמש את היצרן עוד בשלבים המוקדמים של פיתוח תהליך הייצור, כשנה וחצי לפני הקמת קו הייצור בפועל.

בפרומתאוס סבורים כי ברגע שנובה "תקעה דגל" בפס הייצור, למתחרים מאוד קשה (אם לא בלתי אפשרי) להיכנס. מנקודה זו ואילך, מעריכים בפרומתאוס, שכמעט מובטח לנובה שמכונות הבדיקה שיידרשו להרחבות והשידרוגים העתידיים של פס הייצור, יהיו מתוצרתה.

למרות שבשאר השוק (פסי ייצור קיימים או קווי ייצור פחות חדשניים) נראה שנובה צומחת כמו השוק, הרי שבסך הכל, עקב יצירת "הקהל השבוי" בפסי הייצור החדשניים, יש יסוד להאמין שהצמיחה של נובה תימשך ואולי אף תמשיך "להכות" את הצמיחה הכללית בשוק. נובה נהנית גם מבסיס התקנות (install base) של כ-2,000 מכונות ברחבי העולם ואלו מייצרות לה הכנסות מחוזי תמיכה ושירות.

בנוסף לכך, בפרומתאוס מציינים שנובה הוכיחה שהיא יודעת לצמוח לא רק אורגנית אלא גם באמצעות רכישות. בפרט, רכישת ReVera מארה"ב ב-2015 תמורת כ-45 מיליון דולר הוכיחה את עצמה כאשר נובה זיהתה נכון את המוצר של רברה כמנוע צמיחה בתחום החדשני של מדידת הרכב החומרים בטרנזיסטורים תלת מימדיים. לפי כלכלני פרומתאוס, מאז הרכישה היא הצליחה להגדיל את מכירות רברה משמעותית ולהפוך אותה למנוע צמיחה מרכזי בחברה. לדברי שבח, העובדה שנובה פועלת בנישה כה קטנה עם מעט יצרנים ומעט לקוחות פוטנציאליים, מאפשרת להנהלת החברה להכיר היטב את רוב או כל היעדים הרלוונטיים לרכישה. נובה והחברות המועמדות לרכישה מוכרות לרוב לאותם לקוחות, מה שמאפשר לנובה מידע ממקור ראשון לגבי שביעות הרצון מהמוצרים והטכנולוגיות של חברות היעד.

"ככל שנובה גדלה, היא עצמה הופכת ליעד אטרקטיבי לרכישה על ידי שחקנים גדולים יותר בתעשיית ציוד הבדיקה או שחקני פרייבט אקוויטי, ונראה שהמכפיל בו נסחרת החברה כיום אינו מגלם אפשרות זו, כך שאנו מעריכים שייתכן אפסייד למחזיקי המניה גם בעתיד", מסכם שבח. 

■ המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות