הסכסוך בכדורסל הישראלי: מחכים לניסנקורן ומירי רגב

השחקנים רוצים יותר Home Grown Players, אבל בעלי הקבוצות רוצים יותר זרים • סוגיית המתאזרחים גם היא לא פתורה • אבל הכי חשוב: האם ניסנקורן יפרק עבור השחקנים הישראלים אחת ולתמיד את הפליית המס לעומת הזרים?

אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף
אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף

הליגה בכדורסל תיפתח בסוף השבוע, מה שאומר שתאריך היעד שקבעה שרת התרבות והספורט, מירי רגב, לסיום הסכסוך בין בעלי הקבוצות לשחקנים הישראלים (1 באוגוסט) חלף מזמן. "ועדת שרעבי", בראשות מנכ"ל משרד התרבות והספורט, יוסי שרעבי, נכשלה לא רק בעמידה בדד-ליין שקבעה להמלצות שישימו סוף לסכסוך, אלא בכלל בניסיון לקרב בין הצדדים. הפערים נותרו רחוקים מאוד, וגם כעת מודים הצדדים כי "אין באמת מתווה מוסכם, ואפילו לא קרוב לכך".

השחקנים ממשיכים לעמוד על הרגליים האחוריות ודורשים הבטחה כי יישמר רוב גדול לשחקנים ישראלים בסגל על פני זרים. הדרישה הנוכחית של השחקנים היא שבכל קבוצה שמשחקת בליגה יהיו שמונה "שחקני בית" (Home Grown Players), כלומר כאלו ששיחקו בקבוצה מספר שנים בתקופת הנוער, גדלו בה. בעלי הקבוצות מוכנים לדבר על "שחקני בית", אבל במספרים אחרים ומצומצמים בהרבה.

גם סוגיית "המתאזרחים" נמצאת על השולחן ללא פתרון, כאשר ארגון השחקנים דורש להגדיר מחדש מיהו "מתאזרח", ולא מסתפקים בעובדה שיש לו תעודת זהות ישראלית (עשה צבא? שיחק בנבחרת?). מנגד, בעלי הקבוצות עומדים על כך שמתאזרח הוא ישראלי לכל דבר מתוקף ההחזקה שלו בתעודת זהות כחולה. וגם הבונוסים הכספיים שנזרקו לאוויר במסגרת הדיונים כפיצוי לקבוצות שיעסיקו יותר ישראלים השתנו והצטמקו, לטענת השחקנים. בקיצור, נכון לעכשיו אין הסכמה על כלום.

הפלונטר הזה הוביל את השיחות לדרגים גבוהים יותר. נכון לעכשיו כולם ממתינים לפגישה שתחתוך לכאן או לכאן בין שרת הספורט מירי רגל ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. המעורבות של ניסנקורן בסכסוך היא יותר משמעותית, בעיקר כי העניין שתפס מקום מרכזי על השולחן הפעם בדיונים הוא סוגיית ההטבות במס של הספורטאים הזרים.

למירי רגב יש בעיה לטפל בעניין המיסוי. זו פצצה פוליטית שהיא לא צריכה לפני הבחירות. ניסנקורן מצדו יכול לחיות עם ניואנסים קלים של עוד ישראלי בטופס המשחק, וביחד עם רגב להביא את הצדדים לחתום על הסכם פשרה. אבל כמי שאמור לטפל ולדאוג קודם לעובד הישראלי, הוא יכול וחייב לתת לכדורסלנים הישראלים הבטחה שהוא ימשיך כל הדרך, גם אחרי חתימת ההסכם, עד שיפרק עבורם אחת ולתמיד את הפליית המס.