הנגבי נגד הליכוד: יש להסדיר את רישום הליכודניקים החדשים

הנגבי הגיש הבוקר תביעה ביחד עם 757 מתפקדי ליכוד נגד תנועת הליכוד • מבקש להסדיר את רישום הליכודניקים החדשים, אשר ניסו לפני שנה ושנתיים להתפקד לליכוד דרך אתר התנועה, אך שמותיהם הושמטו • בתוך הליכוד עמדו טענות של בכירי המפלגה שהליכודניקים החדשים הם "סוס טרויאני": שמאלנים שמתחזים לאנשי ימין

צחי הנגבי / צילום: תמר מצפי
צחי הנגבי / צילום: תמר מצפי

השר צחי הנגבי, אשר שב מניו-יורק וליווה שם את ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו באו"ם, הגיש הבוקר (א') תביעה ביחד עם 757 מתפקדי ליכוד נגד תנועת הליכוד. תביעתו בבית הדין של הליכוד מבקשת להסדיר את רישום הליכודניקים החדשים, אשר ניסו לפני שנה ושנתיים להתפקד לליכוד דרך אתר התנועה, אך שמותיהם הושמטו.

כמשיבים לעתירה נכללו גם היועץ המשפטי של הליכוד, עו"ד אבי הלוי; מנכ"ל הליכוד, צורי סיסו; ומבקר הפנים של הליכוד, עו"ד שי גלילי.

בעתירה מבקשים הנגבי והליכודניקים החדשים להורות לכלול אותם, באופן מיידי ומבלי שיצטרכו לעבור תקופת הכשרה של 16 חודשים, כחברים מלאים בליכוד, כך שיוכלו להשפיע ולהשתתף בפריימריז הבאים בליכוד.

לדברי הליכודניקים החדשים, קבוצתם בליכוד מונה כ-7,000 איש אשר התפקדו, ורישומיהם במוסדות התנועה הוסדרו כבר. יחד עם זאת, קבוצה גדולה המונה 757 איש ביצעו את הרישום דרך האתר, ועל אף ששילמו והשלימו את הרישום, הליכוד לא כלל את שמותיהם במפקד.

כתב התביעה מתאר את סגירת אתר ההתפקדות של הליכוד בין החודשים פברואר 2017 ועד אוגוסט 2017 ב"מדיניות שלא יושמה כלפי כל המתפקדים, אלא רק כלפי מי שהופנו לאתר הליכוד באמצעות אתר הליכודניקים החדשים". 

ברקע המהלך בתוך הליכוד עמדו טענות של בכירי המפלגה שהליכודניקים החדשים הם "סוס טרויאני": שמאלנים שמתחזים לאנשי ימין המעוניינים לפגוע במבנה רשימת הליכוד ולהפוך אותה לפחות ימנית.

מי שמייצג את הליכודניקים החדשים הוא עו"ד איתן הברמן, אשר היה היועץ המשפטי של הליכוד במשך שנים רבות.

הפעילות של הליכודניקים החדשים עוררה תשומת-לב רבה בשנים האחרונות. בתוך הליכוד טענו כי מדובר במתחזים, אך ראשי הקבוצה טענו מראשית הדרך כי הם ימין מתון, ובהתאם לכך הם מובילים שיח שמעודד שקיפות, התנגדות להשתלחות בעמותות החברה אזרחית, עידוד למסרים גזעניים ולמתקפות על רשויות אכיפת החוק במדינה.

כך, למשל לפני מספר ימים פרסמו הליכודניקים החדשים הודעה היוצאת נגד סגנון הקמפיין שמנהל מועמד הליכוד בתל-אביב ארנון גלעדי

"הליכוד היא מפלגת השלטון במדינת ישראל, וככזו אסור לה להדיר קבוצות שונות בחברה ולהסית נגדן. אנו מבקשים מראש רשימת הליכוד בתל-אביב, ארנון גלעדי, להסיר את המודעות", הם כתבו בעמוד הפייסבוק שלהם. 

לקבוצת התפקדות בסדר גודל של 7,000 איש עשוי להיות כוח משמעותי במערכת הפריימריז של הליכוד, אם וכאשר חברי הקבוצה מגיעים להצבעה כשהם פועלים על-פי רשימת ההמלצות שמפרסמת הקבוצה. הליכודניקים החדשים הצהירו כי ברשימת ההמלצות שלהם לא יופיעו נבחרי ליכוד שאינם מקפידים על ממלכתיות, שקיפות והמשתלחים בבוטות בקבוצות אחרות בחברה הישראלית.

במערכת הבחירות של 2015 שאפו נבחרי ציבור רבים מקרב הליכוד להיות כלולים ברשימות ההמלצה מן הסוג הזה (גם לקבוצות לחץ אחרות בתוך הליכוד יש השפעה ניכרת כזו, בראשן ראשי מועצות יש"ע, נאמני הר הבית, ליברלים, ירוקים ועוד).

מי שהצליח להיבחר לכנסת באמצעות רשימת ההמלצה של הליכודניקים החדשים הוא ח"כ יואב קיש (הוא התכחש לכך, אך רבים מהם סייעו לו), אך בין הקבוצה לבין חבר הכנסת נתגלעו ויכוחים רבים אחרים, אחרי שהוא משך ימינה והציע הצעות חוק כגון חוק השתולים (חוק הסוכן הזר). קיש התבטא נגדם בתקשורת במהלך 2017 וכינה את הקבוצה "סוס טרויאני". גם השרה מירי רגב וח"כ דוד ביטן יצאו בהצהרות דומות נגדם.

מקרב חברי הליכוד המזוהים כיום עם הליכודניקים החדשים נמצאים הנגבי כאמור וגם השרה גילה גמליאל, בנוסף לחברי הכנסת יהודה גליק, שרן השכל, אמיר אוחנה ונורית קורן.