ברוח פסיקת אלוביץ: ביהמ"ש הורה למשטרה להשיב לברק אברמוב 3 שעוני יוקרה שתפסה במסגרת חקירה

בהחלטה שניתנה היום הורה בימ"ש השלום בראשון-לציון בנוסף על שחרור רכב המרצדס של אברמוב, תוך שהוא קובע כי נתפס שלא כדין • הגזר: ביהמ"ש הכשיר בדיעבד תפיסה של חצי מיליון שקל במזומן

שעונים שווייצריים/ צילום: רויטרס
שעונים שווייצריים/ צילום: רויטרס

שופט בית משפט השלום בראשון-לציון, גיא אבנון, הורה היום (א') למשטרה להשיב לברק אברמוב, בעליה של רשת ג'פניקה ומועדון הכדורגל בני יהודה, את רכב המרצדס שלו וכן 3 שעוני יוקרה שתפסה המשטרה במסגרת חקירה המתנהלת נגד אברמוב. בית המשפט נעתר לבקשת המדינה האריך את צו התפיסה בכל הקשור לכסף מזומן שנתפס בביתו של אברמוב בסך חצי מיליון שקל, ובכך הכשיר בדיעבד את תפיסתם.

רכושו של אברמוב נתפס במסגרת חקירה המתנהלת נגדו ונגד אחרים על-ידי היחידה הארצית לחקירות פשעים חמורים ובינלאומיים (יאחב"ל), בחשד לביצוע עבירות שעיקרן קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה, הלבנת הון ועבירות מס. במהלך שלב החקירה הסמויה הוצאו על-ידי בית המשפט צווים שונים על-ידו, וזאת במעמד צד אחד, במסגרתם גם נתפס חלק מהרכוש. בתחילת הפרשה נעצר אברמוב למספר ימים ובהמשך שוחרר בתנאים מגבילים.

בהחלטתו מהיום הפנה השופט אבנון לפסיקת בית המשפט העליון מחודש אוגוסט אחרון שניתנה בעניינם של בני הזוג איריס ושאול אלוביץ. במסגרת אותה פסיקה הורה השופט העליון יצחק עמית למשטרה להחזיר לידיהם של בני הזוג את התכשיטים בשווי 600 אלף שקל שנלקחו מביתם בעת החיפושים שבוצעו במסגרת חקירת פרשת בזק (תיק 4000), ובהם טבעות הנישואים שהוסרו מאצבעותיהם של בני הזוג ועגילים שהוסרו מאזניה של איריס.

בהתאם ציין השופט אבנון בהחלטתו מהיום כי "לא לחינם הפנו שני הצדדים להחלטת בית המשפט העליון בעניין אלוביץ, במסגרת בוצעה רביזיה בסוגיית התפיסה ללא צו מכוח סעיף 32... לצורך חילוט רכוש בשווי".

נסביר כי ל"רכוש בשווי" אין משמעות ראייתית, אלא הוא נתפס בכדי לאפשר חילוט עתידי, עד שווי העבירות, ככל שיוגש כתב אישום כנגד אברמוב (או כל חשוד אחר שנתפס בעניינו "רכוש בשווי") שיוביל להרשעתו בדין.

התנהלות בלתי ראויה של המשטרה

השופט אבנון הוסיף כי נימוקיו של בית המשפט העליון בכל הנוגע לפגם שנפל בתפיסת תכשיטיהם של האלוביצים מתאים גם במקרה זה, בכל הקשור לתפיסת שעוניו של אברמוב.

בהקשר זה מעניין לראות את הנימוק שהוביל את השופט אבנון למסקנתו כי אין לראות באברמוב כאספן, וכי שעוני היוקרה, שהיקר ביניהם שווה מעל ל-250 אלף שק,ל נועדו לשימוש יומיומי: "חרף שווים של השעונים... נראה כי מדובר בפריטים המשמשים את המבקש (אברמוב - מ' ש') בשגרה. ולראיה, השעון היקר מבין השלושה, היה מונח, לכאורה, על השידה ליד מיטתו, ושני השעונים האחרים נתפסו אף הם בחדר השינה. מכאן, לא נראה כי מדובר במי שהחזיק אוסף גדול של שעונים לצורכי השקעה".

בית המשפט הזכיר כי הוא לא יכול להתעלם מהעובדה שכחלק מהחיפוש שהתבצע בביתו של אברמוב עם פרוץ החקירה הגלויה, תפסה המשטרה עגיל שהוסר מאוזנו של אברמוב (העגיל הוחזר לבינתיים), התנהלות בה בית המשפט ראה ככזו המשפילה את אברמוב שלא לצורך.

"התנהלותה (הבלתי ראויה - לשון המעטה) של המשיבה (המשטרה - מ' ש'), היתה כרוכה בהשפלת המבקש, וכמו בעניין אלוביץ, מהווה שיקול נוסף להורות על החזרת השעונים".

בכך, קיבל בית המשפט את עמדת עורכי הדין של אברמוב שטענו כי תפיסת השעונים, להבדיל מהחיפוש, נעשתה בניגוד לצווים שהוצאו שאינם התירו מפורשות תפיסת רכוש "בשווי".

בכל הקשור לרכב המרצדס דחה השופט אבנון את טענת המדינה כי "התבלבלה" בין צו תפיסה לבין צו חילוט, תוך שהוא מציין כי המשיבה היא "יחידת עילית במשטרת ישראל, האמונה על חקירות מורכבות ורגישות, ורגילה בין באבחנות שבין צווי תפיסה לצווי עיקול". משכך קבע אבנון, חזקה על המשטרה שבשעה שהגישה צווי עיקול ביחס לרכב של אברמוב, לא ביקשה לתפוס אותו פיזית. אשר על כן, הורה בית המשפט על שחרור הרכב מהסיבה שנתפס שלא כדין.

באשר לכסף שנתפס נדרש בית המשפט פעם נוספת לעניין אלוביץ, תוך שהוא מסביר כי למרות שהכסף נתפס ללא הסכמה מפורשת בצו, אך בניגוד לשעונים, יש להכשיר בדיעבד את תפיסתו, על-מנת לאפשר את חילוטו בתום ההליך הפלילי, ככל שיוגש כתב אישום ואברמוב יורשע בדין.

באי-כוחו של ברק אברמוב, עורכי הדין שילה ענבר ותמיר סננס ממשרד נוי-סננס-שפרלינג-חצרוני, מסרו לאחר ההחלטה: "אנחנו מברכים על החלטתו של בית המשפט, אשר לא נתן יד להתנהלות המשטרה אשר תפסה את הרכוש בניגוד לצווים של בית משפט ותוך פגיעה בזכויות המבקש ברק אברמוב ואף ניסתה לתקן את המחדל באמצעות פנייה לשופט אחר במעמד צד אחד בזמן שעליהם היה להגיב לבקשה ואנו סבורים שמדובר בהחלטה ראויה וצודקת".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בכוונתנו ללמוד את ההחלטה שניתנה ולשקול לערער על תוצאותיה בהתאם. כפי שציינו פעמים רבות בעבר, איננו מפרטים מחקירות מתנהלות".

ברק אברמוב הוא בגדר חשוד בלבד במעשים המיוחסים לו. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן ברק אברמוב הוא בחזקת חף מפשע, כל עוד לא הורשע בדין. בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם בפרשת בזק. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן בני הזוג אלוביץ הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.