תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

העולם משתנה: כיצד מנהלי העתיד יתאימו עצמם אליו?

סייבר, פינטק, ביג דאטה - הטכנולוגיה משנה את עולם הניהול ומחייבת מנהלים לרכוש מיומנויות וכלים שלא הזדקקו להם בעבר • כיצד הם יכולים להתמודד עם האתגר הזה?

המנהלים כיום חייבים לקחת בחשבון שינוים במגוון תחומים/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
המנהלים כיום חייבים לקחת בחשבון שינוים במגוון תחומים/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף הפקולטה לניהול ע"ש קולר, אוניברסיטת ת"א

העולם בו אנו חיים בו הולך ומשתנה לנגד עינינו ומציב למנהלים בתחומים השונים אתגרים חדשים. אילו אתגרים חדשים עומדים בפני מנהלים מהדור החדש ומהו ארגז הכלים אותו הם צריכים על מנת להתמודד איתם? לפניכם ארבע דוגמאות רלוונטיות במיוחד.

איומי הסייבר ואבטחת מידע: המערכה האמיתית של המאה ה-21

הטכנולוגיה שמשתנה ללא הרף במאה ה-21 מייצרת מדי יום פיתוחים חדשניים - מטכנולוגיות של בית חכם, IOT(האינטרנט של הדברים), ועד מסדי נתונים בגודל עצום שנמצאים על ענן. במקביל, ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך גם עולה היכולת של גורמים עוינים לפגוע בארגונים באמצעות מתקפות סייבר, לרבות פריצה למשאבי הארגון, אובדן מידע יקר ערך והשבתת פעילותו.

מנהלים במאה ה-21 נדרשים להכיר גם את האתגרים הללוואת הגישות להתמודדות עימם. . הם נדרשים להכיר את עולם אבטחת המידע בעידן הסייבר, את הסיכונים והפגיעות האפשריות, כיצד מתגוננים מפניהן, איך פועלים מבחינה משפטית ועוד.

על רקע המציאות הזו, החלו בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב לשים דגש בלימודי ה-MBA על תכנים המספקים למנהלים כלים להצלחה בתפקידם בעולם החדש. כחלק ממסלול ההתמחות באבטחת מידע, מוכשרים מנהלי ההווה והעתיד להתמודדות עם איומי הסייבר. בין התחומים בהם עוסק המסלול: ניהול ההגנה על מערכות משאבי מידע מפני סיכונים וכן גיבוש תפיסות ומתודות אבטחה לסיכונים ולתרחישי איום.

אתגר השיווק האוטומטי: מדידת פעולות שיווקיות בזמן אמת

אחת הסיבות לכך שחברות קמות ונופלות בקצב מסחרר היא העובדה שאינן מצליחות להתמודד עם השינויים בעולם השיווק. מחקר שפירסמו חוקרים מאוניברסיטת בולצאנו שבאיטליה ב-2014, ניתח מדוע סטארט-אפים בתחום התוכנה נכשלים בתחילת דרכם ואחת הסיבות לכך היא החלטות שיווקיות כושלות.

בעולם השיווק המשתנה קיימות דרכים חדשניות למדוד את הצלחת הפעולות השיווקיות בזמן אמת. למשל, שימוש בכלים מבוססי אינטליגנציה מלאכותית, המאפשרים להפיק תוכן יעיל ומיידי מנתוני השיווק של הארגון.

למידע על ההתמחויות ב-MBA באוניברסיטת ת"א >>

לאור שינויים אלו, התחדשה תוכנית ה-MBA בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב במסלול התמחות מיוחד שעוסק בניהול השיווק בעת הנוכחית. זאת על מנת להקנות למנהלי העתיד את הכלים להתמודד עם הדינמיות של עולם זה ולהכיר את השיטות החדשניות ביותר הנהוגות בו. הסטודנטים נחשפים בהתמחות לכלים מתקדמים לניתוח השוק ולומדים להתאים אותם לכל אסטרטגיה שיווקית שייבחרו בה. כך, למשל, קורס ייחודי שפותח בפקולטה מתמקד בניהול השיווק בסטארטאפים. הוא מקנה לסטודנטים טכניקות שיווק מתקדמות, שעשויות לסייע למיזמים חדשים לחדור לשוק המקומי והגלובלי. הקורס מציג בפני הסטודנטים את התחנות השונות בחייו של סטארט-אפ ומדגיש את הדילמות השיווקיות המרכזיות הניצבות לפניו ודרכים להתמודד עימן.

אתגרים חדשים עומדים בפני מנהלים מהדור החדש/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 אתגרים חדשים עומדים בפני מנהלים מהדור החדש/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ביג דאטה: הגודל קובע רק אם יודעים כיצד להתמודד איתו

בשנת 2009 הפתיעה חברת גוגל את העולם כאשר הצליחה לזהות את התפרצות שפעת החזירים עוד לפני שרשויות הבריאות בעולם הבינו כי מדובר במגפה. הסיבה לכך הייתה שימוש בטכנולוגיות של ביג דאטה ובינה עסקית על חיפושי המשתמשים ברשת. גוגל חזתה מתי בדיוק פורצת השפעת שנה אחרי שנה מאז. בסופו של דבר, החליטה ענקית החיפוש להוריד את הכלי המדובר מהאוויר רק בשל טעות בחיזוי ב-2013 שהרסה לה את הרצף.

בעולם שבו חברות צוברות כמות מידע עצומה, היכולת להפיק ממנו ידע עסקי בזמן אמת היא קריטית להצלחתן. כיום, ביג דאטה היא לא סתם עוד באזז וורד. מדובר בתחום רחב ומתפתח שטומן בחובו אפשרויות הצלחה רבות, אך גם לא מעט סיכונים, שמסתתרים בין מיליארדי הנתונים. זאת ועוד, לפי תחזית של הרשת החברתית LinkedIn, ידע בעיבוד נתוני ביג דאטה יהיה אחד הכישורים הנדרשים ביותר ממנהלים ב-25 השנים הבאות.

במסגרת מסלול התמחות בניהול נתוני עתק ( Big Data ) ובינה עסקית בתכנית ה- MBA של אוניברסיטת ת"א, מקבלים הסטודנטים את הכלים הנדרשים לעיבוד וניתוח כמויות של נתונים לצורך תובנות עסקיות. הסטודנטים בוחנים אירועים ומנתחים שימושים בביג דאטה, לרבות: חיזוי התנהגות צרכנים, ניתוח וזיהוי מוקדם של צורכי לקוחות, מסחר אלגוריתמי בניירות ערך, זיהוי לקוחות בסכנת נטישה ועוד.

לקראת המשבר הפיננסי הבא

למרות האופטימיות, נראה כי העולם עדיין לא התאושש מהמשבר הכלכלי של שנת 2008. לפי מחקר שערכו ב-2010 פרופ' כרמן ריינהרט ופרופ' קנת רוגוף מאוניברסיטת הרווארד, לנתוני חוב של מדינה יש קשר מובהק לצמיחה נמוכה של הכלכלה. הדבר משפיע במישרין על התנהלות פיננסית של ארגונים ודורש הסתגלות והיערכות של המנהלים למצב. מנהלים פיננסיים יצטרכו לתפקד היטב בעת המשבר הבא ולהשתמש בכלים מתקדמים כדי להגן על האיתנות הפיננסית שלו.

שינוי נוסף שמתרחש הוא הצמיחה האדירה של תעשיית הפינטק. פינטק (קיצור של Financial Technologies ) הוא שם כולל לשירותים פיננסיים מתקדמים באמצעות טכנולוגיות פורצות דרך. מטבעות וירטואליים, מימון המונים, העברות כספים ועוד, כל אלה ופעילויות רבות אחרות מתנהלים כיום באמצעות הפינטק . בתחום זה כבר מושקעים סכומי עתק ובישראל נמצאת אחת התעשיות המובילות בעולם בו. במסגרת תת-התמחות בפינטק, מציעים לימודי ה-MBA באוניברסיטת ת"א, מגוון רחב של קורסים מגוונים - ביניהם: מבוא לפינטק ועסקים מבוססי בלוקצ'יין, רגולציה בפינטק וטכנולוגיה במימון צרכני, בנקאות דיגיטלית ועוד. לתוכנית יש יתרון משמעותי שילוב בין מומחים מהאקדמיה למומחים מעולם הפינטק.

בשורה התחתונה, ארבע דוגמאות אלו ממחישות את האתגרים הניצבים בפני מנהלי העתיד ואת הדינמיות של עולם הניהול העכשווי. מאחר ובכל זאת, אף אחד לא יודע לנבא מה יהיה השינוי הבא ומהיכן יגיע, מנהל טוב צריך לדעת לקרוא את המפה ולהגיב מהר, באמצעות הכלים העומדים לרשותו ועדיף שאלה יהיו כמה שיותר עדכניים.
למידע על ההתמחויות ב-MBA באוניברסיטת ת"א >>