סלקום למשרד התקשורת: החלפת התדרים מיותרת ויקרה; לא נעמוד בלוחות הזמנים

לטענת סלקום, ההחלפה תעלה 250 מיליון שקלים והיא דורשת פיצוי מלא מהמדינה בגינה • משרד התקשורת אינו שולל מתן הנחות לחברה, אך הצדדים עדיין רחוקים מסיכום

ניר שטרן / צילום: סיון פרג'
ניר שטרן / צילום: סיון פרג'

מתיחות ביחסים בין משרד התקשורת וסלקום בעקבות ההתנגדות חריפה שהביעה החברה להחלפת התדרים שהיא נדרשת לבצע. ל"גלובס" נודע שסלקום, שבחודשים האחרונים עוד ניסתה לנהל מו"מ בנושא עם משרד התקשורת, החריפה באחרונה את התנגדותה לפרויקט ההחלפה. היא טוענת עכשיו שלא תהיה מסוגלת לבצע אותו בלוחות הזמנים שהמשרד דורשת, ואף כופרת בנחיצותו.

סלקום, כמו פלאפון, נדרשת "לזוז" בתחומי התדרים שבהם היא פועלת. הסיבה לכך היא שהתדרים הנוכחיים של החברות הם בהתאם לתקינה אמריקאית, אבל היות שישראל שייכת לאירופה על פי ארגון ה-ITU, נדרשת החלפת תדרים כדי שלא ייגרמו הפרעות בין הרשתות של מדינות באותו אזור.

כיום סלקום יושבת על תחום התדר 850 מגה הרץ (שבו פועלת רשת הדור השלישי שלה) והיא נדרשת להעביר את הרשת לתדר 900 מגה הרץ, שלשם כך המשרד מפנה את צה"ל ממנו. היות שהציוד הקיים של החברה אינו תומך ב-900 מגה הרץ, סלקום למעשה נדרשת לבנות רשת חדשה, כולל האנטנות.

ל"גלובס" נודע שסלקום הציגה בפני משרד התקשורת נתונים המראים כי הפרויקט עשוי לעלות לה יותר מ-250 מיליון שקלים - השקעה אסטרונומית מבחינת החברה, שעליה היא לא תקבל שום תמורה. סלקום טוענת שהצורך בהחלפת התדרים נובע מטעות אסטרטגית של המשרד ולפיכך הוא זה שצריך לשאת בעלויות. המשרד אינו שולל מתן פיצוי לסלקום ולפלאפון, בעיקר בדמות הנחות באגרות תדרים, אבל כפי שזה נראה כעת, סלקום דורשת פיצוי נרחב בהרבה ובמשרד מתלבטים כיצד להגיב לדרישה זו.

מקורבים לנושא מציינים כי סלקום טענה בפני המשרד כי הפרויקט שהוא כופה על החברות מיותר וכי בתקופה הנוכחית חשוב יותר לשים את הדגש על הקלות שיעזרו להן להשלים את ההשקעות בדור הרביעי ולהיערך לדור החמישי שמתקרב בצעדי ענק. לדברי סלקום, כמו שאפשר היה להסתדר עד היום עם אותן "הפרעות" בתדרים, כך אפשר יהיה למצוא דרכים להסתדר איתן בעתיד, ולכן יש לאפשר לחברות להשלים את דרישת הפינוי מהתדר הנוכחי שלהן לאורך מספר רב יותר של שנים, ולא עד 2022, כפי שהמשרד הורה.

ברקע הדברים עומד כמובן המצב הקשה של החברות ושל השוק הסלולרי בכלל. הפעילות הסלולרית של החברות היא הפסדית, וגם בפעילות הקווית הן לא מרוויחות ולא צפויות להרוויח ברבעונים הקרובים. 

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "העניין מוכר לנו. אנו מעדיפים לנהל את הדיונים מול חברת סלקום ובמקומות המתאימים לכך".