בעקבות פרצת אבטחה: גוגל מודיעה על סגירת גוגל פלוס

זאת בעקבות גילוי כי בגוגל פלוס היה פגם אבטחה שהחברה תיקנה בחודש מרץ אך לא גילתה שחשף דאטה מפרופילים של משתמשים ברשת החברתית • גוגל פלוס איננה רשת חברתית פופולרית, והחברה עצמה מודה בכך

רשת חברתית / שאטרסטוק
רשת חברתית / שאטרסטוק

גוגל הודיעה כי תסגור את הרשת החברתית שלה גוגל פלוס, בגרסתה עבור צרכנים, במהלך עשרת החודשים הקרובים. זאת בעקבות גילוי כי בגוגל פלוס היה פגם אבטחה שהחברה תיקנה בחודש מרץ אך לא חשפה. פגם האבטחה חשף דאטה מפרופילים של משתמשים ברשת החברתית.

גוגל פלוס איננה רשת חברתית פופולרית, והחברה עצמה מודה בכך, וכתבה בפוסט בו הודיעה על סגירתה כי היא סובלת ממעורבות ושימוש נמוכים, וכי ב-90% מהמקרים משתמשים שוהים בה במשך פחות מחמש שניות. הגרסה עבור חברות שמשתמשות בה ככלי לשיחות בין עובדים תמשיך לפעול, ואף תזכה לפיצ'רים חדשים. למרות פגם האבטחה ברשת החברתית, גוגל טוענת כי מיקודה עבור גוגל פלוס כעת הוא ב"רשת חברתית מאובטחת לחברות".

החברה הודיעה בנוסף לסגירת הרשת החברתית כי תשנה את הגדרות הפרטיות עבור חלק משירותיה. הגישה של מפתחים לדאטה במכשירי אנדרואיד דרך API תשונה ותוגבל, והם כבר לא יקבלו גישה ליומן השיחות ולהודעות טקסט במכשירי אנדרואיד. גם הגישה של אפליקציות לדאטה של משתמשים בג'ימייל תוגבל, ורק אפליקציות שמגבירות את יעילות ג'ימייל כמו שירותי גיבוי למשל יוכלו לגשת לדאטה. גם המפתחים שיקבלו גישה כזו יצטרכו לעבור קודם כל הערכות בנושא אבטחה ולהתחייב שלא למכור את הדאטה עבור שירותי פרסום ועוד.

גוגל פלוס הושקה בשנת 2011 והחלה כמעין מועדון סגור. גוגל חילקה הזמנות אישיות להצטרפות, וללא הזמנה כזו, לא היה ניתן להצטרף לשירות. מיליוני משתמשים ציפו בדריכות לקבל הזמנה כזו, ואותה אסטרטגיה אף הוכיחה את עצמה כמוצלחת עבור החברה בעבר עם ג'ימייל. אך בהמשך, למרות השקעה של מאות מיליוני דולרים מצד החברה, השירות התגלה ככישלון ולא הצליח להתחרות בפייסבוק ששלטה בתחום עוד כשהושק.

הייחוד של גוגל פלוס אמור היה להיות בדגש על מעגלים של קבוצות חברים שונות, אבל הארגון הזה של הרשת החברתית בלבל משתמשים. בניסיון להגביר צמיחה, גוגל דרשה הרשמה לגוגל פלוס כדי לאפשר למשתמשים לבצע פעולות בשירותים אחרים שלה, כמו לכתוב תגובות ביוטיוב, אך ביטלה את הדרישה בעקבות תלונות של משתמשים.

כבר ב-2012 גוגל פלוס לא עמדה בציפיות, דאטה של חברת comScore הראה שמשתמשים לא נשארו בפלטפורמה וחברות כמו אינטל שבנו איתה אינטגרציות הביעו אכזבה מרמת הפעילות שבה. לפי מקור של הוול סטריט ג'ורנל, בעוד שב-2013 גוגל טענה שיש 300 מיליון חברים בפלטפורמה, רבים מאלה שהיא החשיבה משתמשים פעילים נכנסו לרשת החברתית בטעות דרך עמוד אחר של גוגל. למרות זאת, החברה לא התייאשה במשך שנים רבות ורק בשנה שעברה השיקה עיצוב חדש ופיצ'רים לרשת החברתית.