לונדון ובריסל מתקרבות להסכם על תנאי הברקזיט; עיקר המחלוקת: הגבול בין אירלנד לצפון אירלנד

הצדדים צריכים להסכים גם על מתווה עתידי בתחומי הסחר וקשרי הביטחון • שר החוץ האירי, סיימון קובני,אמר שהדיונים בסוגיית הגבול האירי עלולים להימשך עוד כמה שבועות • מועד הברקזיט שנקבע: 29 במארס

בריטניה ברקזיט / צילום: רויטרס
בריטניה ברקזיט / צילום: רויטרס

צוותי המו"מ מתקרבים להסכם על תנאי הגירושים של בריטניה מהאיחוד האירופי, לדברי דיפלומטים משני הצדדים. חילוקי הדעות מצטמצמים סביב אחת הנקודות השנויות במחלוקת: כיצד למנוע הקמת גבול פיזי בין אירלנד וצפון אירלנד.

עדיין נותרו בעיות, ועדיין ייתכן שלא יגובש הסכם סופי, אך דיפלומטים מהאיחוד האירופי ומבריטניה שקרובים למו"מ אמרו שלונדון ובריסל מתקרבות להסכם לקראת פגישת הפסגה הקריטית של מנהיגי האיחוד האירופי בשבוע הבא.

אם יושג הסכם ברקזיט לאחר 16 חודשי מו"מ, עדיין יצטרכו שני הצדדים להסכים על מתווה עתידי בתחומי הסחר וקשרי הביטחון. לאחר מכן יצטרכו הפרלמנטים של בריטניה והאיחוד האירופי לאשרר את ההסכם לפני מועד הברקזיט שנקבע ל-29 במארס.

האופטימיות לגבי המו"מ התחדשה בשבוע שעבר לאחר שראש ממשלת בריטניה תרזה מיי גברה על הביקורת מצד תומכי ברקזיט ניציים במפלגתה השמרנית בכנס השנתי של המפלגה, והבטיחה להשיג הסכם שישמור על הקשרים הכלכליים ההדוקים של בריטניה עם האיחוד.

פקידים אמרו כי הושגה התקדמות במאמץ לגבור על שניים מהמכשולים האחרונים להסכם פרישתה של בריטניה מהאיחוד: כיצד למנוע הקמת נקודות ביקורת פיזיות באירלנד, וכיצד ייאכף הסכם הברקזיט בכללותו.

הגבול האירי הפך לסוגיה מרכזית מכיוון שאירלנד נשארת באיחוד האירופי, בעוד שצפון אירלנד פורשת ממנו יחד עם שאר חלקי הממלכה המאוחדת.

ההפרדה תצריך ביקורת מכס וביקורת רגולטורית של סחורות שעוברות מטריטוריה אחת לאחרת. בבריסל אתמול (ג'), לאחר פגישה עם מנהל המו"מ מטעם האיחוד האירופי, מישל ברנייה, אמרה מנהיגת המפלגה היוניוניסטית הדמוקרטית של צפון אירלנד, ארלין פוסטר, כי למפלגתה יש "קווים אדומים" בכל הנוגע לחסמים רגולטוריים או חסמי מכס חדשים על הסחר בתוך הממלכה המאוחדת.

שר החוץ האירי, סיימון קובני, ניסה להפחית את הציפיות לפריצת דרך מהירה, ואמר שהדיונים בסוגיית הגבול האירי עלולים להימשך עוד כמה שבועות.

האיחוד האירופי התעקש תחילה על הקמת נקודות ביקורת מכס וביקורת רגולטורית לאורך הים האירי בין בריטניה וצפון אירלנד, אך מיי אמרה שמהלך כזה יחלק למעשה את בריטניה לשני אזורי מכס ויפגע בשלמותה החוקתית של בריטניה.

במסגרת פשרה שנידונה בימים האחרונים, תסכים בריטניה לבדיקות רגולטוריות הדוקות יותר על סטנדרטי מוצרים שעוברים מבריטניה לצפון אירלנד, כדי שלא יהיה צורך בבדיקות חדשות על הגבול עם הרפובליקה האירית, לדברי דיפלומטים. במקביל יצמצם האיחוד האירופי את הבדיקות לאורך הים האירי, ויעביר אותן לאזורים עסקיים בבריטניה, למשל.

כמו כן מסתמן פתרון לסוגיה למי תהיה הסמכות להחליט באופן סופי בסכסוכים על הסכם הגירושים בין בריטניה והאיחוד. האיחוד האירופי טוען זה זמן רב שסמכות זו צריכה להיות בידי בית הדין האירופי לצדק, אך בריטניה מתעקשת לשים קץ לסמכותו של בית הדין האירופי בשטחה לאחר הברקזיט.

לדברי דיפלומטים אירופים, במסגרת הפשרה המסתמנת יוכל צוות אירופי-בריטי להפנות את הסכסוכים לבית הדין האירופי לצדק. האיחוד האירופי לא יוכל לדרוש באופן חד צדדי את התערבות בית הדין הזה.

דיפלומטים אמרו שהדיונים יימשכו סביב השעון בשבוע הנוכחי, אך ייתכן שנוסח של ההסכם יוסכם בעוד מועד באופן שניתן יהיה להציגו בפני מנהיגי האיחוד בפגישת הפסגה שלהם בבריסל ב-17 באוקטובר.

כדי שהמו"מ ינחל הצלחה, יש להציג לצד הסכם הברקזיט גם מתווה סחר עתידי וקשרי הביטחון בין בריטניה והאיחוד.

לונדון רוצה לוודא שההסכם יאפשר לצמצם חיכוכים עתידיים בתחום הסחר. האיחוד מפולג בסוגיה עד כמה מפורט צריך מתווה זה להיות. חלק מהמדינות, כגון צרפת, מפעילות לחץ כדי שמתווה זה יפרט אילו אופציות אינן באות בחשבון בקשרי הסחר העתידיים.

אך הולך וגובר הקונצנזוס שהמתווה ינוסח באופן שיותיר אופציות פתוחות לבריטניה, לדברי דיפלומטים אירופים. שני הצדדים עושים מאמצים להגיע עד נובמבר להסכמה על המתווה, שלא יהיה מחייב מהבחינה המשפטית. שיחות הסחר הרשמיות ייפתחו רק לאחר שבריטניה תפרוש באביב מהאיחוד.