הצל המאיים של בחירות האמצע מרחף מעל שוק המניות האמריקאי

הסיבות לגל הירידות ברורות: החוסן שמפגינה הכלכלה האמריקאית ב-2018, הוביל להמשך הצמיחה ברווחי החברות העסקיות, אבל גם להחלטות של הפד להמשיך ולהעלות את הריבית בארה"ב מדי רבעון • אך מעבר להסברים הברורים, בחירות אמצע הקדנציה שיתקיימו בארה"ב ב-6 בנובמבר עשויות להוביל מחדש לשיתוק בוושינגטון הבירה

הנשיא דונאלד טראמפ/ צילום: רויטרס
הנשיא דונאלד טראמפ/ צילום: רויטרס

מדד S&P 500  איבד בשבוע המסחר האחרון כמעט 5% מערכו, ומחק את מרבית העלייה שרשם מתחילת 2018. נכון להבוקר, עמד המדד ברמה המשקפת עלייה של 4% בלבד בהשוואה לרמתו בסוף 2017.

הסיבות לגל הירידות ברורות. החוסן שמפגינה הכלכלה האמריקאית ב-2018, הוביל להמשך הצמיחה ברווחי החברות העסקיות, אבל גם להחלטות של הפדרל ריזרב (פד) להמשיך ולהעלות את הריבית בארה"ב מדי רבעון. העלאות הריבית וההתבטאויות בנושא מצד יו"ר הפד ג'רום פאואל, הזניקו בחודשים האחרונים את תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב לשיא של שבע שנים, והגבירו את הלחץ על שוק המניות האמריקאי, שנסחר קודם לכן ברמות שיא, לאחר כמעט עשור של עליות מצטברות בשווקים.

אלא שמעבר להסברים אלו, מסתתר מתחת לפני השטח גורם מהותי נוסף, שעשוי להשפיע על השווקים לרעה, לפחות בשנה הקרובה. לגורם הזה קוראים בחירות אמצע הקדנציה, שיתקיימו בארה"ב ב-6 בנובמבר ושעשויות להוביל מחדש לשיתוק בוושינגטון הבירה.

בבחירות לפני שנתיים זכו הרפובליקנים בניצחון מוחץ, כאשר המועמד שלהם דונלד טראמפ נבחר לנשיא, בעוד המפלגה עצמה שומרת על הרוב שיש לה בבית הנבחרים ובסנאט. הניצחון המשולש אפשר לנשיא החדש להוביל מגוון של רפורמות מבניות, כדוגמת הרפורמה במס, והביא לאופוריה בוול סטריט.

אלא ששנתיים לאחר מכן יעמדו לבחירה מחדש כל 435 מושבי בית הנבחרים האמריקאי, לצד 35 מתוך 100 המושבים בסנאט. לפי התחזית שמפרסם אתר פוליטיקו האמריקאי, יצליחו הרפובליקנים לשמור על הרוב שלהם בסנאט וישמרו על שליטתם בו לפחות עוד שנתיים. אלא שבכל הקשור לבית הנבחרים, מעריכים הפוליטיקו ועוד גורמים נוספים רבים, כי קיימת הסתברות גבוהה למהפך.

אם אכן ינצחו הדמוקרטים בבית הנבחרים, יהפכו חיי ממשלו של טראמפ לקשים הרבה יותר. חוקים ורפורמות חדשים יאלצו מעתה לקבל את הסכמת היריבים הפוליטיים, שהפכו למרים בהרבה בשנתיים האחרונות. ובהיעדר הסכמות, עשויה וושינגטון להיקלע מחדש לשנתיים לפחות של שיתוק.

קשה לדעת כיצד יגיב שוק המניות האמריקאי למהפך בבית הנבחרים, אם כך אכן יקרה. אולם הניסיון ההיסטורי של השנים האחרונות מלמד כי בשנה שלאחר המהפך בבחירות אמצע הקדנציה, נוטה שוק המניות לשקף את הקשיים השלטוניים החדשים שעמם מתמודדת וושינגטון.

בנובמבר 2008 זכו הדמוקרטים לניצחון משלוש - נשיא ורוב בסנאט ובבית הנבחרים. שנתיים לאחר מכן הצליחו הרפובליקנים לכבוש את בית הנבחרים והחלו להקשות את צעדיו של הנשיא הדמוקרטי. בנובמבר 2014 הוחרף המצב, כאשר הרפובליקנים הצליחו לכבוש גם את הסנאט, והביאו לשיתוק של ממש בוושינגטון. שיתוק זה, שהסתיים כאמור לפני כשנתיים, עשוי לחזור במתכונת הפוכה כבר ב-2019 ואת זאת מבינים היטב גם המשקיעים.