אחרי הקרקוע בארה"ב גם חיל האוויר הישראלי מקרקע את ה-F-35

זאת בעקבות ממצאי בדיקה על נסיבות התרסקות של מטוס F-35 מלפני כשבועיים בדרום קרוליינה שבארה"ב, אז התרסק מטוס במסגרת אימון • מדובר צה"ל נמסר כי ההחלטה לקרקע את המטוסים בישראל התקבלה על אף שלא מדובר בדגם המשמש את חיל האוויר הישראלי ולמרות שלא התגלה במטוסי החיל כשל כלשהו

מטוס F–35 / צילום: לוקהיד מרטין
מטוס F–35 / צילום: לוקהיד מרטין

מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, הורה על קרקוע חלקי של מטוסי הF-35 המשמשים את החיל. מצה"ל נמסר כי מדובר בנקיטת צעדי זהירות, בעקבות ממצאי בדיקה על נסיבות התרסקות של מטוס F-35 מלפני כשבועיים בדרום קרוליינה שבארה"ב, אז התרסק מטוס במסגרת אימון והטייס נטש אותו בשלום.

מדובר בהתרסקות ראשונה של מטוס זה, שמחירו כ-100 מיליון דולר. חקירה טכנית שעשתה מינהלת תכנית הF-35 וממצאיה הועברו לחיל האוויר הישראלי העלתה כי כשל טכני בצינור דלק במנוע המטוס גרם לתאונה.

מדובר צה"ל נמסר כי ההחלטה לקרקע את המטוסים בישראל התקבלה על אף שלא מדובר בדגם המשמש את חיל האוויר הישראלי ולמרות שלא התגלה במטוסי החיל כשל כלשהו. בימים הקרובים צוותים טכניים יבדקו את המטוסים, ובגמר הבדיקות הם יוחזרו לפעילות מלאה. בצה"ל אמרו כי " אם ידרשו לפעול מבצעית במרחב - המטוסים כשירים וערוכים לכך".

מטוסי ה-F-35 עדיין נמצאים בשלבי קליטה בחיל האוויר הישראלי, ומכונים בו בשם "אדיר". עד כה נמסרו לישראל 12 מטוסים ו-2 נוספים יסופקו במהלך החודש הבא. תהליך ההצטיידות במטוסים אלה יימשך עוד כמה שנים, עד שבידי ישראל יעמדו 2 טייסות של חמקנים, 50 מטוסים כל אחד.

בקרוב חיל האוויר ומערכת הביטחון יכריעו בשאלה אם לרכוש טייסת שלישית של מטוסי חמקן, או לרכוש במקומם טייסת של F-15 מתקדמים מבואינג.

מטוס ה-F-35 פותח ומיוצר בידי ענקית הנשק האמריקאית לוקהיד מרטין. בעבר, נמתחה ביקורת חריפה בארה"ב על היקפו הכספי העצום של פרויקט הפיתוח, וטענות שנדונו בקונגרס אודות כשלים שיגבילו את פעילותו, לרבות את תכונות החמקנות שלו.

מלוקהיד מרטין נמסר בתגובה: "אנו פועלים בתיאום עם משרד ה-JPO בפנטגון במטרה לפתור את הנושא".