תוקנה התקלה שהשביתה את קו הרכבת לירושלים

(עדכון) • "כאשר עובדים בלחץ זמן ובמכרזים לא האיכות קובעת, התוצאה מורגשת בסיום", אמר היום בשיחה עם "גלובס" גורם בכיר שעובד בפרויקט הקו המהיר

בנימין נתניהו וישראל כ"ץ בטקס חנוכת קו הרכבת ת"א י-ם / צילום: ששון תירם
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ בטקס חנוכת קו הרכבת ת"א י-ם / צילום: ששון תירם

 קו הרכבת בין ירושלים יצחק נבון ונתב"ג חזר לפעילות סדירה והתקלה תוקנה.

בעקבות תקלה במרכיב איתות בסמוך לתחנת האומה, החל מהשעה 11:00, הופסקה תנועת הרכבות בין ירושלים יצחק נבון ונתב"ג, בשני הכיוונים. כך הודיעה היום רכבת ישראל בעמוד הפייסבוק שלה.

 מבדיקת "גלובס" עולה כי גם הרכבות בשעות הבוקר המוקדמות יותר בוטלו בשל אותה תקלה. מדובר במסוט תקול - שמשמש להזזת המסילות ומאפשר העברה של רכבת ממסילה אחת לשנייה.

"כאשר עובדים בלחץ זמן ובמכרזים לא האיכות קובעת, התוצאה מורגשת בסיום", אמר היום בשיחה עם "גלובס" גורם בכיר שעובד בפרויקט הקו המהיר. "אם יסתבר שזה סדרתי הקו יכול להיות מושבת הרבה זמן, במידה וזה רק נקודתית יש אפשרות תיקון בשעות הקרובות", הוסיף.

נזכיר כי מדובר בקו החדש שהושק לציבור הנוסעים רק לפני שלושה שבועות. הקו המהיר היה אמור לחבר בין תל אביב לירושלים בנסיעה בת 29 דקות בלבד החל מערב סוכות. הקו המהיר אכן נפתח במו עד עליו הכריז שר התחבורה ישראל כ"ץ, אך באופן חלקי בלבד ומגיע בשלב זה עד נתב"ג, עקב אי השלמת עבודות התשתית בחלקו השני (בין נתב"ג לתחנת תל אביב ההגנה).

מדובר בתקלה השנייה תוך פחות משבוע שמשביתה את הקו המהיר: לפני חמישה ימים הקו הושבת לכ-4 שעות בשל תקלה במערכת המים באחד היישובים בקרבת צומת דניאל, אז בוטלו 16 רכבות. עם זאת, נציין כי לתקלה הקודמת אין קשר ישיר לעובדה שמדובר בקו חדש.

פתיחת הקו המהיר שזכתה ללא מעט ביקורות בתקשורת בעקבות השקתו החלקית, כעת מעוררת סערה ציבורית נוספת בשל העומסים הכבדים ברכבות ברחבי הארץ. כפי שפורסם ב"גלובס", בעקבות פתיחת הקו המהיר עשרות קרונות הועברו מקווי החוף של הרכבת  לצורך הפעלת הקו החדש. הסיבה לכך היא ה מחסור ה חמור בקרונות, למרות שמועד הפעלת הקו המהיר היה ידוע מראש ואף נדחה מספר פעמים. 

בשל הוויכוחים בין משרד האוצר לרכבת הקרונות החסרים הוזמנו באיחור ניכר. בשבוע יים האחרונים עם חזרת המשק לפעילות מלאה מהחגים והחופשים, מתלוננים נוסעים רבים על הצפיפות הבלתי נסבלת ברכבות קווי החוף, זאת בנוסף לאיחורים משמעותיים וביטול האופציה של מקומות שמורים. עם תחילת שנת הלימודים באוניברסיטאות היום, הביקוש ים לנסיעות ברכבת עלו עוד יותר . זמן ייצור הקרון אורך כשנה, והקרונות הראשונים יגיעו מ"בומברדייה" הקנדית רק במרץ של 2019. המשמעות היא שהצפיפות בשעות העומס ברכב ו ת לא צפויה לרדת בחצי שנה הקרובה.

אייל טל, יו״ר הקבוצה החברתית נפלאות הרכבת, אמר היום ל"גלובס" כי "השבתת קו הרכבת המהירה ירושלים-נתב״ג עד להודעה חדשה, לא אמור להפתיע איש. כל תמרורי האזהרה הבהבו לאורך הדרך, הקרונות שלא הוזמנו ולא הגיעו בזמן, העובדה שלא נעשה תהליך הרצה מספק לקו הרכבת הראשון בארץ הקודש המונע על חשמל, ליקויי הבטיחות במנהרות עליהם התריעו בכיבוי אש בתרגיל המסכם לפני פתיחת הקו. כל אלו - רק על קצה המזלג. המחדל המתגלה לנגד עינינו, הגורם לסבל בל יתואר לנוסעים בקווים אחרים בשל האובססיה לפתוח את קו הרכבת לירושלים ויהי מה, מחייב חקירה מקיפה ומעמיקה של משרד מבקר המדינה, בהיעדר מבוגר אחראי אחר בשטח".