ההסתדרות מאיימת: נשבית את המשק - אחרי הבחירות המקומיות

בהסתדרות החריפו היום את המסר לפיו בכוונתם להשבית את המשק לאור "הפקרות באתרי הבנייה" • בין הדרישות: החלת תקנים אירופאים על פיגומים

תאונת הבנייה בגני תקוה / צילום:  צחי רוזנהפט תיעוד מבצעי מד"א
תאונת הבנייה בגני תקוה / צילום: צחי רוזנהפט תיעוד מבצעי מד"א

אחרי ביקורת רבת שנים שהוטחה בהם על כך שאינם מסייעים לפועלי הבניין, החליטו בשבועות האחרונים בהסתדרות לצאת למאבק בתאונות העבודה באתרי הבנייה. בהסתדרות הגדירו את המצב הבטיחותי ששורר כיום בשטח כ"הפקרות". בשבוע שעבר הכריזו בהסתדרות על סכסוך עבודה שמשמעותו השבתת המשק בתוך שבועיים, ואף יצאו בקמפיין תקשורתי רחב היקף.

היום הוחרפו המסרים, והסתדרות פרסמה את רשימת המוסדות שיושבתו במידה ודרישותיה לא ייענו - עובדי הכנסת וכל משרדי הממשלה, לרבות חברות ממשלתיות, עובדי הנמלים, הדואר, רכבת ישראל, בתי החולים הממשלתיים, קופת חולים כללית, האוניברסיטאות, מעונות היום של ויצ"ו ונעמ"ת, אגד, דן, הרכבת הקלה בירושלים, הבנקים, וכן מספר רשויות מקומיות ובהן ירושלים, תל אביב וחיפה. עם זאת הבהיר ל"גלובס" דובר ההסתדרות כי השביתה לא תתקיים לפני קיומן של הבחירות המקומיות שיערכו ב-30 לאוקטובר.

אז מה בעצם דורשים בהסתדרות, שכלל לא מייצגת חלק גדול מהאוכלוסייה שבשמה הם יוצאים כעת למאבק? לפי נייר הדרישות שהופץ, מבקשים בהסתדרות להחיל בישראל את ‏התקן ‏האירופאי של פיגומים ‏למחייב ‏‏באתר ‏בנייה, ‏תוך ‏קביעת ‏לו"ז ‏מחייב ‏להטמעה. התקן החל כיום על הקבלנים (להבדיל מאשר על משכירי הציוד) הוא תקן מיושן משנת 1988. שר העבודה והרווחה, חיים כץ, הורה במאי השנה לבדוק אפשרות לשנות את התקן, אולם עד כה זה לא נעשה. עוד דורשים בהקשר זה בהסתדרות להקים קו חם לדיווחים על ליקויים באתרי בנייה, וכן מציגים דרישות מעורפלות - כמו הגברת המודעות לחשיבות לבישת רתמה ולקיים "קמפיין ממוקד להעלאת המודעות הציבורית".

דרישה אחרת נוגעת להסדרה של כל תחום עבודת המנופאים באתרי בנייה. ובין היתר לקבוע שמנופאים יועסקו על ידי חברות ייעודיות לכך; לקבוע חובת רענון כתנאי לחידוש הרישיון; להוסיף תמונה לרישיון כדי למנוע זיופים; להסדיר סטטוטורית של כלל היבטי תחזוקת המנוף. בהסתדרות אף דורשים להחיל "ציון בטיחות" לחברות לצורך ההשתתפות במכרזים. בדרך זו מבקשים תמרץ קבלנים לשים דגש על התחום, ולא - יורע מעמדם בעת קיום מכרזים. דרישה דומה העמידה בעבר גם התאחדות הקבלנים.

"אנחנו רוצים שהממשלה תתחייב לעמוד ברשימת הדרישות האלה. אנחנו כל הזמן מדברים עם כולם ולא מחפשים לשבות, אבל לא מדובר פה על פנסיה אלא על חיי אדם", אמר היום דובר ההסתדרות, יניב לוי.