עמיר שיווק ישקיעו במגדלת הקנאביס BOL עד 30 מיליון דולר יחד עם בעלי סופר-פארם ליאון קופלר

חברת החקלאות עמיר שיווק חתמה על הסכם הלוואה ל-BOL ("שאיפה לחיים"), המייצרת ומשווקת קנאביס לשוק הישראלי • קופלר ועמיר שיווק ישקיעו יחד עד 30 מיליון דולר בחברה, כשחלקה של עמיר לא יעלה על 20 מיליון דולר • בשלב הראשון יושקעו כ-10 מיליון דולר ועמיר שיווק תשקיע 6 מיליון דולר מתוכם • BOL תפעל להנפקה באחת הבורסות הראשיות בתחום הקנאביס, בארה"ב או בקנדה

כחצי שנה לאחר החתימה על מזכר ההבנות הראשון, הודיעה חברת החקלאות עמיר שיווק כי התקשרה בהסכם עם חברת BOL (שאיפה לחיים - Breath of life), המייצרת ומשווקת קנאביס לשוק הישראלי, הנמצאת בבעלות חגי הלמן ותמיר גדו.

בעקבות ההודעה עלתה מניית עמיר שיווק  היום (ב') עד 19% במחזור גדול מהרגיל, והחברה נסחרת לפי שווי של 362 מיליון שקל.

ההודעה מאמש חושפת גם צד נוסף ומפתיע בעסקה: במסגרת ההסכם, עמיר שיווק מקימה חברה בה היא מחזיקה 67%, והיתר בידי ליאון קופלר, יו"ר ובעלי רשת סופרפארם. BOL החלה בשיווק מוצריה דרך רשת סופרפארם באפריל האחרון, לאחר שמשרד הבריאות חתם על רפורמה לשינוי שיטת ההפצה בתחום הקנאביס, והיא בינתיים רק אחת מ שתי חברות שמוצריהן נמצאים בסניפי הרשת - אולם בעתיד התחרות צפויה לגדול. העסקה הנוכחית מרמזת על מיסוד הקשר בין BOL וסופרפארם, מהלך המחזק את BOL בשוק הישראלי.

על פי הודעת עמיר שיווק, יחד עם קופלר הם ישקיעו עד 30 מיליון דולר ב-BOL על פי הצורך, כאשר חלקה של עמיר שיווק לא יעלה על 20 מיליון דולר. בשלב הראשון יושקעו כ-10 מיליון דולר, מהם תשקיע עמיר שיווק 6 מיליון דולר. היקף ההלוואה הכולל עשוי לגדול עד 38 מיליון דולר, אם ייכנס משקיע נוסף לשותפות של קופלר ועמיר שיווק.

ההלוואה היא בריבית של 8% ותיפרע החל מעוד 4 שנים במשך 18 חודשים. עמיר שיווק וקופלר יקבלו זכות להמיר את ההלוואה למניות בתנאים מסוימים שלא פורטו, וכן BOL תקבל זכות לכפות המרה למניות בתנאים מסוימים.

במקביל הודיעו החברות כי BOL תפעל לרישום מניותיה באחת הבורסות הראשיות בתחום הקנאביס, בארה"ב או בקנדה.

מניית עמיר שיווק איבדה 7% בשנה האחרונה
 מניית עמיר שיווק איבדה 7% בשנה האחרונה

מה שנתוני BOL חושפים לגבי שוק הקנאביס

במסגרת הדיווח של עמיר שיווק לבורסה, פורסמו לראשונה גם נתונים כספיים לגבי עסקיה של BOL, שהם למעשה הנתונים הראשונים שחושפת חברת קנאביס פעילה בישראל לגבי היקף פעילותה.

יצוין תחילה, כי מבחינה טכנית פעילותה אינה לגמרי המשכית לזו של חברת "שאיפה לחיים" המקורית, שהייתה מבין שמונה החברות המקומיות שגידלו ושיווקו קנאביס ישירות לצרכן טרום רפורמת הקנאביס של משרד הבריאות. בדיווח לבורסה נמסר כי החברה הקודמת נסגרה ו-BOL הנוכחית נפתחה במקומה.

בכל זאת, מכיוון שמדובר בפעילות של אותם מייסדים ובאותו מותג, מציינת עמיר שיווק בדיווחה כי ב-2016 רשמה שאיפה לחיים מחזור הכנסות של 8.7 מיליון שקל, והרוויחה עליו 0.1 מיליון שקל. נכסיה הסתכמו ב-5.5 מיליון שקל והתחייבויותיה עמדו על 6.4 מיליון שקל.

ב-2017, עדיין לפני רפורמת הקנאביס בישראל, ההכנסות הגיעו ל-10.8 מיליון שקל וההפסד עמד על 17 מיליון שקל - בין היתר בשל הקמת מפעל ייצור. סך הנכסים עמד על 12 מיליון שקל וסך ההתחייבויות על 22.2 מיליון שקל. עמיר הדגישה כי ביחס ל-2018, אין ל-BOL עדיין נתונים מבוקרים.

מנתוני ם אלה שפורסמו, ניתן ללמוד מעט לגבי היקף שוק הקנאביס הישראלי, ש-BOL הייתה אחד הגורמים המובילים בו טרם הרפורמה. ההכנסות אינן גבוהות מאוד יחסית להערכות השוק, ומתח הרווחים נמוך.

מקווים להרחבת הפעילות לחו"ל

יצוין כי הרפורמה אמורה לשנות את המספרים בתחום הקנאביס מן היסוד: בהדרגה אמורים להיכנס משתמשים נוספים ולהגדיל את השוק; התמחור של כל גרם קנאביס יהיה שונה - עד כה כל מטופל קיבל כל כמות קנאביס שרשם לו הרופא במחיר קבוע של 360 שקל לחודש. כעת עם בוא הרפורמה, התמחור יהיה לפי גרם, והמחיר לגרם יעלה - מצב שפועל לטובת החברות.

אולם, בעקבות הרפורמה, השיווק מבוצע כעת ברשתות הפארם ולא בתחנות חלוקה של החברות הייצרניות, כך שנדרשת חלוקת רווחים עם הרשת, כמו גם אריזה של המוצר באופן המתאים למכירה בבית מרקחת, שינוע ברחבי הארץ ושיווק (מאחר שהצרכן יוכל לבחור בין מותגי הקנאביס, ורישיונו לא יוצמד לחברה מסוימת כפי שהיה עד עכשיו).

רפורמת הקנאביס עדיין נמצאת בשלב הפיילוט, כך שניתן לצפות להכנסות יחסית נמוכות ל-BOL ב-2018, שאינן מייצגות בהכרח את המשך הדרך. המשקיעות מקוות כי BOL תוכל להרחיב בהמשך את פעילותה לחו"ל, על בסיס הניסיון רב השנים שכבר צברה בתחום הקנאביס הרפואי. היא תוכל לעשות זאת אם וכאשר יאושר היצוא של קנאביס רפואי מישראל לחו"ל, או אם תקים פעילות במדינות היעד.

עמיר שיווק היא חברת שיווק למוצרים חקלאיים, מחומרי הדברה ודשנים ועד מזון לבעלי חיים. היקף פעילותה גבוה אך מתח הרווחים נמוך, כצפוי מחברת שיווק מוצרי צריכה שאינם מאוד מבודלים. במחצית הראשונה של 2018 היא רשמה הכנסות של 468 מיליון שקל, והרווח התפעולי היווה 4% מההכנסות, והוא ירד ב-15% לעומת התקופה המקבילה בין היתר בשל ירידה ברווחיות הגולמית וגידול קל בעלויות השיווק. הרווח הנקי עמד על 17.5 מיליון שקל, ובקופת החברה היו בסוף המחצית כ-9.9 מיליון שקל. בשנה שעברה השקיעה החברה בפעילות שיווק ביצים, וכן בפעילות ייצור אריזות קרטון, כדי לגוון את עסקיה. כמו כן בכוונתה לבנות מתחם עסקים על פני קרקע שברשותה. בשנה האחרונה ועד הבוקר טרם ההודעה על השלמת עסקת הקנאביס איבדה מניית החברה 7% מערכה (כולל עלייה חדה סביב ההודעה על המו"מ עם BOL, וירידה חדה בחודשיים שלאחר מכן).