מחלוקת הגבול בין אירלנד לצפון אירלנד הכשילה את המו"מ על הברקזיט

אירלנד נשארת באיחוד האירופי, בעוד שצפון אירלנד פורשת ממנו יחד עם שאר חלקי הממלכה המאוחדת • הצדדים קיוו כי יצליחו להכריז באופן רשמי על הצלחת המו"מ כבר השבוע, במהלך ועידת האיחוד האירופי, אולם נושא הגבול האירי הפך לסוגיה מרכזית שהכשילה את המהלך

ברקזיט / צילום: רויטרס
ברקזיט / צילום: רויטרס

למרות הדיווחים המוקדמים, ההכרזה על הברקזיט לא תינתן בקרוב: למרות שיחות מרתוניות והפעלת לחץ על הצדדים, המשא-ומתן נכשל. 

הצדדים קיוו כי יצליחו להכריז באופן רשמי על הצלחת המשא-ומתן כבר השבוע, במהלך פגישת הפסגה הקריטית של מנהיגי האיחוד האירופי, אולם נושא הגבול האירי הפך לסוגיה מרכזית שגם הכשילה את המשא-ומתן: אירלנד נשארת באיחוד האירופי, בעוד שצפון אירלנד פורשת ממנו יחד עם שאר חלקי הממלכה המאוחדת. חילוקי הדעות מצטמצמים סביב אחת הנקודות השנויות במחלוקת, והיא כיצד למנוע הקמת גבול פיזי בין אירלנד וצפון אירלנד. 

מנהל המשא-ומתן מטעם האיחוד האירופי, מישל ברנייה, אמר לאחר הפגישה עם שר הברקזיט, דומיניק ראב, כי עדיין בלתי אפשרי לגשר על הפערים בין הצדדים. כבר לפני שבוע שר החוץ האירי, סיימון קובני, ניסה להפחית את הציפיות לפריצת דרך מהירה ואמר כי הדיונים בסוגיית הגבול האירי עלולים להימשך עוד כמה שבועות.

שני הצדדים הצהירו כי ברצונם לסיים את המשא-ומתן עד אמצע נובמבר, לאחר שהוא נמשך כבר למעלה משנה. זאת, במטרה  לאפשר לפרלמנטים של בריטניה והאיחוד האירופי לאשרר את ההסכם לפני מועד הברקזיט שנקבע ל-29 במארס.

האופטימיות לגבי המשא-ומתן התחדשה בשבועות האחרונים, לאחר שראש ממשלת בריטניה תרזה מיי גברה על הביקורת מצד תומכי ברקזיט ניציים במפלגתה השמרנית בכנס השנתי של המפלגה, והבטיחה להשיג הסכם שישמור על הקשרים הכלכליים ההדוקים של בריטניה עם האיחוד.

פקידים אמרו כי הושגה התקדמות במאמץ לגבור על שניים מהמכשולים האחרונים להסכם פרישתה של בריטניה מהאיחוד: כיצד למנוע הקמת נקודות ביקורת פיזיות באירלנד, וכיצד ייאכף הסכם הברקזיט בכללותו.

הגבול האירי הפך לסוגיה מרכזית, מכיוון שאירלנד נשארת באיחוד האירופי, בעוד שצפון אירלנד פורשת ממנו יחד עם שאר חלקי הממלכה המאוחדת. ההפרדה תצריך ביקורת מכס וביקורת רגולטורית של סחורות שעוברות מטריטוריה אחת לאחרת.

האיחוד האירופי התעקש תחילה על הקמת נקודות ביקורת מכס וביקורת רגולטורית לאורך הים האירי בין בריטניה וצפון אירלנד, אך מיי אמרה כי מהלך כזה יחלק למעשה את בריטניה לשני אזורי מכס ויפגע בשלמותה החוקתית של בריטניה.

במסגרת פשרה שנידונה בימים האחרונים אך לא צלחה, תסכים בריטניה לבדיקות רגולטוריות הדוקות יותר על סטנדרטי מוצרים שעוברים מבריטניה לצפון אירלנד, כדי שלא יהיה צורך בבדיקות חדשות על הגבול עם הרפובליקה האירית, לדברי דיפלומטים. במקביל האיחוד האירופי יצמצם את הבדיקות לאורך הים האירי ויעביר אותן לאזורים עסקיים בבריטניה, למשל.