המדע הבדיוני ממש מעבר לפינה: כך ייראו חיינו כשטכנולוגיית הדור החמישי בסלולר תיכנס לתמונה

ענקית התקשורת האמריקאית AT&T פירסמה לאחרונה דוח המתאר כיצד ייראו חיינו כשטכנולוגיות דור חמישי יוכנסו לשימוש • הנהיגה תהפוך למשחק, הדמויות מהטלוויזיה יצאו לרחוב והיכרות עם זרים תהפוך למהירה יותר ומביכה פחות • האם ישראל תהיה חלק מהמהפכה?

פוקימון גו / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פוקימון גו / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ענקית התקשורת האמריקאית AT&T פירסמה לאחרונה דוח מרתק תחת הכותרת "מציאות מעורבת" (Blended Reality) - שבו הוא משרטט כמה וכמה שינויים מהותיים שהולכים לעבור על העולם ברגע שיוחדרו טכנולוגיות הדור החמישי.

הדוח מתאר בפירוט את השינויים היומיומיים שיביא איתו הדור החמישי, ואם צריך לסכם במשפט אחד - המדע הבדיוני שהכרנו עד כה רק בסרטים, נמצא ממש מעבר לפינה. האופן שבו אנחנו צורכים בידור עתיד להשתנות מקצה לקצה, וכך גם שאר הרגלי הצריכה שלנו. אם עד היום התרגלנו שהטלפון החכם הוא מרכז המידע העיקרי שלנו, בעתיד יצטרפו אליו מוצרים חכמים נוספים. אם לא די בכך, גם עולמות הגיימינג והתיירות יעברו שידרוג משמעותי.

בידור: לכל אחד יהיה סוכן בידור אישי

נפתח בתחום הבידור. כיום מרבית התכנים הבידוריים מותאמים למקומות שבהם אנו צורכים אותם. אין כיום סינכרון בין הסלון הביתי, אולמות הקולנוע, המכונית, משקפי VR והמכשיר הנייד. באמצעות טכנולוגית הדור החמישי, המעבר של תוכן בין המדיומים השונים יתבצע במהירות ובאמצעות כלים מבוססי בינה מלאכותית, אשר יבצעו התאמות באופן יזום עבורנו. כך תהפוך חווית הצפייה לרציפה ומתמשכת ממדיום למדיום.

לצורך העניין, נניח וצפיתם עם המשפחה בסרט טבע. לאחר שבני המשפחה יצאו מהבית, חווית הצפייה תימשך בדמות ממשק מציאות רבודה שתשקף את עולם הטבע וחיות הבר שהסתובבו בשכונה בטרם נבנו בה בניינים. "המציאות ההיסטורית", לצד עוד אינספור מציאויות אחרות, תהיה זמינה בכל זמן ומקום.

לכל אחד יהיה "סוכן בינה מלאכותית" שיכיר את העדפות שלו, ויציע לו את התכנים הרלוונטיים למקום והזמן, מסבירים מחברי הדוח.

IOT: מה נעשה במקום לנהוג?

הדור החמישי גם יזניק צעד אחד קדימה את האינטרנט של הדברים. עם התפתחות זו, המכשירים החכמים יתקשרו אחד עם השני הרבה מעבר למה שאנחנו מכירים היום. סביבת המדיה תתרחב הרבה מעבר לגבולות הטלוויזיה, הסמארטפון והמחשבים, עד לרמה שהיא תכיל את המכונית ואף את גופנו. גם הסביבה הטבעית גם המרחב הפיזי יעברו שינוי כתוצאה מהשינוי.

"ההקשרים הפיזיים שלנו עם המדיה ייצרו גשר לחוויית צפייה במספר מתארים", אומרת קריסטין וו פארק, מחברת Designing across senses. לשם המחשה, בעתיד הלא רחוק בו המכונית האוטונומית תשלוט בכביש, היא תכלול גם מערכת בידור מתקדמת ותעניק חווית צפייה חדשה שלא מוכרת בעולם המודרני.

השינוי שיתרחש בעולם הרכב יוליד דילמה חדשה - מה עושים במקום לנהוג? מי שאמורים למלא את החלל הם משחקים חדישים שיעבירו את זמננו בשעה שהמכונית תיסע. שמשת הרכב תקרין לנו עולם וירטואלי שלם המבוסס על תווי הדרך שלנו, כך לדוגמה 'במפר' שקיים בדרך יהפוך למדרגה בזמן המשחק. בעולם של המחר, כל התכנים הבידוריים יהיו מבוססי מיקום, לא משנה היכן אנחנו.

בינה מלאכותית: הרבה מידע ובאיכות גבוהה

נקודה נוספת שזכתה להתייחסות נרחבת בדוח של AT&T היא הבינה המלאכותית. ענקית התקשורת האמריקאית התמקדה בעיקר באופן שבו הבינה המלאכותית תשפיע על שידורי החדשות ושידורים חיים אחרים. הכול עומד להיות מהיר יותר ומציאותי הרבה יותר.

גופי חדשות מובילים יזמינו את הצופים לראות את אזורי הדיווח "ביחד" עם הכתב בשטח, לדוגמה. בנוסף, נוכל להצטרף למשלחות מחקר של מדענים שבוחנים הרי געש פעילים או לנתח מהלכי כדורגל ממבט עינו של השחקן, כל זאת מבלי לקום מהספה.

זה יתאפשר באמצעות רשת רב חושית, הנפרשת במקומות רבים עם מצלמות, מיקרופונים בינאריים, וכמו כן באמצעות רחפנים זעירים שיתעדו מידע במרחב הפיזי בזמן אמת. היכולת לקלוט מידע רב מרחבי העולם תמנף את רוחב הפס של טכנולוגיות הדור החמישי להזרמת מידע ברזולוציות גבוהות לענן. כ"צופה מרחוק", תוכל לבחור את זווית הצפייה מקרוב ומרחוק בזמן אמת ובתלת מימד.

"נוכל לייצר תמונות תלת ממד של העולם מכל זווית", טוען יאן ראביי, מנהל מרכז מחקרי אלחוט באוניברסיטאית ברקלי. "הזרמת המידע לא תגיע רק מאפיק בודד כמו סמארטפון. היא תשקף מידע כולל מכל המכשירים אשר יהיו מחוברים לרשת הדור החמישי שתספק תשתית חזקה מספיק כדי להעביר על גביה את כל המידע הנחוץ כמו למשל וידאו באיכות גבוהה.

"מכונות ומחשבים יעבירו בצורה חלקה את כל יתר המידע הדרוש לטובת חוויה איכותית של כל משתמש. ממשקים חדשניים ומותאמים אישית יעזרו להעביר לנו את המתחרש ברמה שתואמת את המציאות באופן כמעט מוחלט מבחינת המראה, הקולות, ואפילו התחושות הפיזיות של הנוכחים במקום האירוע", אומר ראביי.

לדבריו, הטכנולוגיה החדשה תביא דווקא ליותר אינטראקציות בין בני האדם. "ברגע שנצפה בתוכן מעניין עבורנו, נוכל לשתף את "מראות עיננו" עם החברים שלנו ברשתות החברתיות. כל אחד בעצם יהיה יכול להפוך ל"כתבנו בשטח" המדווח בשידור חי, ואנו כצופים נוכל לראות בדיוק מזווית הראייה של אותו אדם או כל זווית חלופית שנבחר".

עולם הגיימינג: 'פוקימון גו' הוא רק ההתחלה

מחשבי על ייצרו סוגים חדשים של משחקים שיפותחו על בסיס של רשתות חברתיות, מודעות שיתופית וכמובן אלחוטיים. יתרה מכך, היבטים שונים בחיינו כמו עבודה, קניות, כושר ולמידה יוקנו לנו באמצעות משחקיות.

בהתאם להעדפותינו, "המציאות המעורבת" תיווצר על סמך המכשיר הנייד או רחפנים שיחוגו באוויר ויעבירו קולות, תמונות ואפילו תחושות - מהעולם הקיים לתוך העולם הווירטואלי. המלווים שלנו בעולם המעורב הזה יהיו בוטים, אנדרואידים, הולוגרמות ותכנים אינטראקטיביים.

"המשחק פוקימון גו רק הכין את הקרקע בנושא הזה", מציין ברנט בושל, מנכ"ל Tow Bit Circus. בושל צופה שבעתיד יהיו אינספור שכבות של משחקים בכל אספקט מחיינו. "נהפוך הרבה יותר פעילים בתוכן שאנחנו צורכים. אהבתם את הסדרה המתים המהלכים? נהדר. עכשיו תוכלו להרוג זומבים בדרך לעבודה. לא אוהבים זומבים? אולי הארי פוטר? מעולה, מעכשיו תהיו קוסמים במשחק שנמשך שנה שלמה."

ארנסט קליין, מחבר הרומן הווירטואלי "Ready player one" שעובד לאחר מכן לסרט מצליח בבימוי של סטיבן שפילברג, מציין כי הוא כבר מצפה לרגע שבו מחשבי על ישפרו את חווית המשחק שלו עם חבריו. קליין, שמשחק לרוב בגרסת ה VR של מסע בין כוכבים, אומר כי "אחרי שמשחקים שעה וחצי זה מרגיש ממש בילוי כיפי עם חברים, אבל עדיין יש מקום לשיפור. לדוגמה, כשמישהו מדבר במשחק אז הדמות הווירטואלית אמנם מזיזה את השפתיים, אבל עדיין לא באופן שמסונכרן עם הדיבור המקורי של השחקן. הסיבה היא שאין למחשבים יכולת עיבוד מספיק גבוהה. מחשבי העל יכילו כוח רב עד לרמה שכאשר נצחק, הבעות הפנים של הדמות הווירטואלית יזוזו בהתאם. זה לדעתי יהפוך פופולרי ביותר", מתאר קליין בדוח.

תיירות: מלונות מותאמים אישית

כלי יצירה דיגיטליים יהיו נגישים ביותר, ולצד רשת מתקדמת של טכנולוגיות ופתרונות, הם יהוו פתח לכל אדם שיהיה מעוניין ליצור ולהיכנס לעולם ווירטואלי משל עצמו. הם יאפשרו לעשות זאת ממגוון מכשירים ופלטפורמות שונות.

נוכל לפגוש אדם זר ברחוב, ומיד לחלוק עמו את עולמנו ואת המציאות כפי שהיא משתקפת מעינו של היוצר. אנשים יוכלו ליצור עולמות באמצעות פקודות פשוטות, עולמות אלה יהיו מאוכלסים בחי, הצומח והדומם שמאפיין את העולם הממשי. התרכובת הזאת שמתבססת על טכנולוגיות ה-VR תהווה את הצורה בה אנשים יסיירו בגלריות, יבקרו בפארקים ואפילו במלונות. אלו ישמשו את האמנים ליצור בדרכים ומקומות שמעולם לא חשבנו שניתן ליצור ולהציג בהם.

התיאורים של AT&T נשמעים כמדע בדיוני, אבל הם לא. הם ממש מעבר לפינה. השאלה הרלוונטית מבחינתנו היא מה אנחנו עושים כדי להיות שם בקו הראשון עם המדינות המובילות בעולם שכבר משיקות דור חמישי. 

מנותק 1: הדואר מוריד את אחוזי ההצבעה

כמו בכל מערכת בחירות בשנים האחרונות, תמיד מתגלות בעיות בחלוקת הודעות הדואר לבוחר. זה נובע מאיוולת של הרגולציה שמונעת מחברת דואר ישראל להתחרות במכרז על חלוקת ההודעות. כך קורה שיש כל הזמן עיכובים בחלוקת ההודעות שאמורות להגיע לפחות שלושה שבועות לפני מועד הבחירות. הפעם מחלקת חברת מסר את ההודעות. הפלא ופלא, מסר היא זו שזכתה במכרז אך מכיוון שהיא לא מסוגלת לחלק דואר בפריפריה, היא משתמשת במי? בדואר ישראל שישלים את החלוקה. היא מרוויחה את השקל וחצי שלה באמצעות מניפולציה של האיוולת של הרגולציה בישראל. התוצאה היא שחלק מההודעות יגיע לבוחרים באיחור, אבל את מי זה מעניין, העיקר שהרגולטורים רוחצים בניקיון כפיהם והקומבינה מסתדרת לכולם.

מנותק 2: איפה חברי הרשות השנייה

הגברת יוליה שמאלוב ברקוביץ, יו"ר הרשות השנייה, הרוויחה ביושר את כל הביקורת כלפיה. ההתנגדות שלה למיזוג ערוץ עשר ורשת נראית כמו התנגדות פוליטית. הטענות שנשמעות הן ששמאלוב ברקוביץ היא בעצם השכפ"ץ של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התקשורת איוב קרא. ששניהם ממלאים ברצון ובששון את תפקידם כזרוע הארוכה של ראש הממשלה. פוליטיקה מגעילה. השאלה היא מדוע אף אחד מחברי מועצת הרשות השנייה לא קם ולא קרא תיגר על היו"ר? מדוע מועצה שאמורה להיות מקצועית ולשרת את טובת הציבור, בוחרת לטמון את ראשה בחול ולהתעלם מהצורך הדחוף שהיה במיזוג הזה. משום מה על חברי המועצה שממלאים פיהם מים לא כותבים.