האסטרטגיה החדשה של ארה"ב בסוריה: סנקציות כלכליות והפסקת סיוע

איראן הודיעה כי כעת יש ביכולתה להכות "כל ספינה" עד טווח 400 קילומטרים • בתגובה הודיע ממשל טראמפ כי ישים דגש על מאמצים מדיניים ודיפלומטיים וכן סנקציות כלכליות כדי להרחיק את איראן מסוריה

ההרס באחת מערי סוריה. /צילום: רויטרס  Omar Sanadiki
ההרס באחת מערי סוריה. /צילום: רויטרס Omar Sanadiki

על רקע איומי איראן כי הגבירה את יכולת הטילים שלה, מודיע ממשל טראמפ על סנקציות נוספות על איראן. איראן הודיעה כי כעת יש ביכולתה להכות "כל ספינה" עד טווח 400 קילומטרים. איראן מתעקשת כי הנשק מיועד לצורכי הגנה בלבד, אך ההודעה מוסיפה מתיחות ליחסיה עם ארה"ב. דונלד טראמפ הודיעה על יציאת ארה"ב מההסכם הבינלאומי על תוכנית הגרעין האיראנית בתחילת השנה, וחזר לסנקציות על טהרן.

בתגובה, מאמץ ממשל טראמפ אסטרטגיה חדשה למלחמה בסוריה, תוך דגש על דחיפת כוחותיה הצבאיים של איראן מחוץ למדינה. האסטרטגיה החדשה לא תכלול פגיעה ישירה של הצבא האמריקאי בחיילים של איראן או שותפותיה, מכיוון שצעד כזה יפגע בלגיטימציה של ארה"ב לשימוש בכוח בסוריה. לצבא האמריקני יש זכות להגנה עצמית, והוא יכול להכות את הצבא האיראני בכל מקרה שהכוחות האמריקאיים חשים מאוימים.

התוכנית החדשה תשים דגש על מאמצים מדיניים ודיפלומטיים להרחיק את איראן מסוריה על ידי סנקציות כלכליות. לפי התוכנית, ארה"ב תמנע סיוע ומאמצים לשקם אזורים בסוריה שבהם נמצאים כוחות איראניים ורוסים. ארה"ב גם תטיל סנקציות על חברות רוסיות ואיראניות העוסקות בשיקום בסוריה.

"יש הזדמנות אמיתית לארה"ב ולבעלות בריתה לגרום למשטר האיראני לשלם על המשך הכיבוש של סוריה", אמר מארק דובוביץ, מנכ"ל הקרן להגנה על הדמוקרטיה.

הדיפת איראן מסוריה היא צעד אחד מתוך מערכה שתכלול גם את המשך השמדת הכיסים הנותרים של לוחמי דאעש ומציאת פתרון פוליטי לאחר יציאת איראן ודאעש מסוריה, שאינו כולל את הדחתו של נשיא סוריה בשאר אל-אסד.

גורמי ביטחון בארה"ב חוששים שההתמקדות באיראן ובנוכחות הכוחות הצבאיים של איראן ודאעש בסוריה עלולה לקרב את ארה"ב לקונפליקט צבאי באזור.

ארה"ב אינה רשאית להרחיב את הפעילות הצבאית של ארה"ב בסוריה כדי לכוון ישירות למתקנים האיראניים, שכן זה ישים את ארה"ב בצד הלא נכון של ההרשאה לשימוש בכוח צבאי (AUMF) שהעביר הקונגרס ב-2001. אישור זה, שהרשה את השימוש בכוח צבאי נגד דאעש בסוריה, מגביל את הפעילות האמריקאית לקבוצות טרור המזוהות עם פיגועי 11 בספטמבר 2001 ומקורביהן.

בממשל טראמפ מאמינים כי הסנקציות המחודשות כבר משפיעות, וכי עם המשך הלחצים הכלכליים יתקשו האיראנים לממן את שהות הכוחות בסוריה.