אליפות במשקל כבד: נסיעת מבחן עם אאודי Q8

המצטרף המאוחר של אאודי לפלח ה-SUV-קופה היוקרתי מפצה על האיחור עם ממדי ענק, עיצוב שלא מותיר אף אחד אדיש, ביצועים נמרצים ותא נוסעים מתוחכם ואולטרה-מפנק. אבל אם אתם יוצאים לרחובות העיר הצרים, ייתכן שכדאי לכם לקחת מונית

 

 

תעשיית הרכב היא אלופת הציניות. יצרני רכב ידקלמו לכם במקהלה טקסטים על טכנולוגיות בנות קיימא, חשמול מנועים וחיסכון בדלק ומשקל, אבל בו בזמן הם מעסיקים גדודי לוביסטים שפועלים במוקדי הרגולציה העולמית ותפקידם העיקרי הוא למנוע או לפחות לרכך "גזירות" כמו דרישות להפחתה משמעותית בפליטת המזהמים או החמרה במבחני הפליטה.

הדירקטיבה העליונה היא "ירוק עולה כסף, שחור מכניס (הרבה) כסף" ואחד המייצגים הנאמנים שלה הוא הפלח המכונה "קוּפֶּה SUV". כלי הרכב בפלח הזה תופסים נפח כביש מקביל לזה של רכבי SUV פול-סייז מקובלים אבל מציעים פחות שימושיות למשפחות גדולות, פחות מרווח ראש לנוסעים גבוהים ופחות תועלות מסחריות (נפח הטענה).

מבחינה עסקית, אין ספק שמדובר בהמצאה גאונית שמשקפת במדויק את סדרי העדיפויות של העשירים נטולי מגבלות התקציב של העולם החדש - מלונדון ועד מיאמי, מבייג'ין ועד דובאי, מגדרה עד חדרה. הפלח משלב שניים מהז'אנרים המוחצנים והנחשקים ביותר, ספורט וכביש-שטח, באריזה ענקית אחת ש"סביבתיות" ממנה והלאה והוא אחד הרווחיים בתעשייה. אין כמעט אף יצרן בתחום זה שיכול להרשות לעצמו להישאר בחוץ.

אאודי היא מצטרפת מאוחרת מאוד לפלח, אבל היא עושה זאת כיום בגדול, תרתי משמע. הדבר הראשון שמבחינים כאשר מתקרבים ל-Q8 הוא ממדיו: חמישה מטרים לאורך, בסיס גלגלים של 3 מטרים ורוחב של שני מטרים לפני מראות, כלומר משהו כמו 2.2 מ' כולל מראות. אמנם הגג הנמוך יחסית, חישוקי ה-21 העצומים הממלאים היטב את מפתחי הגלגלים וקו העיצוב המלוטש וההדוק של אאודי מצליחים ליצור (מרחוק) אשליה של כלי אתלטי, אבל האשליה מתפוגגת בפעם הראשונה שבה אתם מנסים להיכנס לחניון תת קרקעי מפותל או לצלוח רחוב עירוני חד מסלולי עם חניה בשני הצדדים. במקרים כאלה נדרש הנהג למיומנות של נהגי משאית חלוקה, או לפחות של האמר צבאי, ולעתים מצאנו את עצמנו משלבים להילוך אחורי בכניסה לרחובות צרים ונסוגים מראש מקרב אבוד.

הזנב של ה-Q8 משופע לאחור במתינות ונראה הרבה פחות בוטה מאשר בב.מ.וו X6 ובמרצדס GLE קופה, אבל נמהר להרגיע את מי שחושש ממחסור בתשומת לב: החרטום של ה-Q8 לא לוקח שבויים ומצויד ב"משקפיים" שחורים ומאיימים ברוחב שני מטרים, שמשתלבים בפגושים עצומים ובפנסי LED שנוצצים כמו עגילי יהלומים. לא משנה מי נוסע לפניך ובמה הוא נוסע, כאשר החרטום הזה מופיע במראה האחורית שלו, הוא יזוז הצדה ויפנה את הדרך.

תא הנוסעים מחזיר אותנו למחוזות הרגועים והמפנקים של אאודי. במצב הנמוך של מתלי האוויר, הכניסה לתא והיציאה ממנו נוחות מאוד לבני כל הגילים. המושב האחורי עצום ומספק שפע מרחב רגליים וכתפיים גם לנוסעים במידה XL, וגם המושבים הקדמיים העמוקים יכולים לארח ללא קושי נהג ונוסע במשקל תלת-ספרתי.

כמקובל בז'אנר, הגג נמוך יותר מאשר ברכבי SUV רגילים, ומרחב הראש פחות נדיב מאשר באח אאודי Q7. גם תא המטען קטן יותר בהשוואה ל-Q7 עם חמישה מקומות, אם כי הוא עדיין מספק כ-600 ליטר שימושים. עוד מאפיין טיפוסי לז'אנר הוא שמשה אחורית צרה, שמגבילה את שדה הראייה. המצב עדיין טוב יותר מאשר אצל המתחרות, אך נדרש שימוש תכוף במערכת המצלמות והחיישנים ההיקפית של אאודי.

את עמדת הפיקוד על טהרת המסכים הדיגיטליים של ה-Q8 כבר פגשנו בדגמי הדור החדש של החברה ואנחנו מתחילים להסתגל אליה. על היעדרם הכמעט מוחלט של מתגים פיזיים בעמדת הפיקוד מפצים מסכי ענק עם אייקונים גדולים וברורים ומערכת יעילה מאוד לזיהוי פקודות קוליות בשפה טבעית. גם לוח המחוונים הדיגיטלי של אאודי עושה את מלאכתו היטב וכל העסק עטוף בבידוד רעשים מוחלטי ובאיכות גימור וחומרים מושלמת שמענגת את כל החושים, כמקובל אצל אאודי, עם אבזור תקני די טוטאלי, כולל חבילת סיוע אקטיבית סמי-אוטונומית כמקובל.-

בשלב ההשקה מוצע רק מנוע V6 טורבו-דיזל בנפח 3 ליטרים, שמייצר 286 כ"ס ו-61 קג"מ. זה לא נשמע מרשים ביחס לכלי ששוקל 2.22 טון לפני נוסעים ומטען, אבל המנוע הזה תפור על ה-Q8 בצורה מושלמת. הוא מחליק את הרכב בעיר ובמהירויות בין עירוניות ללא שמץ של מאמץ, בליווי פס קול מעודן אבל סמכותי. בתנאים תובעניים יותר כמו האצה בעליות או מהרמזור, המומנט האדיר הודף את הכלי בקצב מרשים. מי שלא מסתפק בכלי בגודל נגמ"ש שמאיץ מאפס ל-100 ב-6.3 שניות, יצטרך לחכות לדגמי ה-SQ או להזמין את בת הדודה, למבורגיני אורוס.

ואם כבר מדברים על למבורגיני, לפלטפורמת ה-Q8 יש ייחוס מרשים והיא משותפת לא רק לה ולאורוס אלא גם לפורשה קאיין וגם לבנטלי בנטאייגה. במקרה של אאודי, כיול השלדה פונה בעליל לכיוון נוחות ופחות לספורטיביות. התחושה אולי לא רכה באמת, אבל מתלי האוויר התקניים בולעים ללא מאמץ מהמורות גדולות ופסי הרעדה ישראליים תוך שמירה על המרכב מאוזן.

ההיגוי חד ומדויק באופן מפתיע ומערכת ה"קוואטרו" מחלקת את הכוח לגלגלים הנכונים ברציפות ומאפשרת לנהוג מהר מאוד על כבישים חלקלקים ותובעניים. אבל אפילו במצב התכנות האגרסיבי ביותר זה לא רכב ספורט. תחושת המאסה פשוט גדולה מדי. ועוד טיפ: אם נגזר עליכם לגור בסביבה אורבנית צפופה - מגדל פאר עם חניה תת קרקעית למשל - שווה לנסות להזמין את אופציית ההיגוי האחורי של ה-Q8 , שאמורה להקטין משמעותית את קוטר הסיבוב ולשפר את יכולת התמרון.

ברכב כזה אתה לא מצפה ליכולות שטח, אבל מצב ה-Allroad המובנה של ה-Q8 מפתיע לטובה. הוא מגדיל משמעותית את מרווח הגחון ומספק יכולות עבירות לא מבוטלות, שמתאימות למשימות עלומות בשטחי הפקר, דילוג על מחסומי כביש וכו'.

מחיר אאודי Q8 בגרסת ה-50TDI מתחיל ב-626 אלף שקל. המחיר גבוה בכמעט 10% מגרסת הפלאג-אין של האח הגדול Q7 ברמת הפאר העילית, אבל די תואם את גרסאות הדיזל הגרמניות המקבילות. כך או כך, כפי שאמרנו בפתיחה, המחיר אינו שחקן מהותי בפלח הזה. ה-Q8 ממלא בצורה הטובה ביותר את תפקידו בתור כלי להפגנת סטטוס ובתור כרטיס ביקור עסקי. על איזה עסק מדובר כאן? זה לא עסקכם. 

אאודי Q8
 אאודי Q8

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X6 30D

ה-X6 הוא אחד האבות המייסדים של הפלח, ומספר עדכונים שעבר עם השנים עדיין מקנים לו נוכחות כביש עתירת סטטוס. ממדיו מעט קטנים מאלה של ה-Q8 ותא המטען שלו קטן יותר. ב-591 אלף מקבלים את גרסת ה-30D עם V6 טורבו דיזל בנפח 3 ליטר, שמייצר 258 כ"ס ומאיץ את הרכב ל-100 ב-6.7 שניות. הדור הבא ייצא לשוק ב-2020

מרצדס GLE 350CDI

555 אלף שקל עולה גרסת ה-350CDI של מרצדס GLE קופה. המנוע הוא V6 טורבו דיזל, שמייצר 258 כ"ס ו-63 קג"מ, והתאוצה ל-100 אורכת 7.1 שניות. הממדים החיצוניים מתונים יותר אך התא מפואר ומתלי אוויר אלקטרוניים מתוחכמים הם סטנדרט. אפשר לצפות לדור חדש לאחר השקת הדור החדש של ה-GLE הרגיל.

ריינג'רובר VELAR טורבו-דיזל V6

712 אלף שקל עולה גרסת ה-V6 טורבו-דיזל המפוארת של ריינג-רובר VELAR. המצטרפת הטרייה לקבוצה מציעה עיצוב יותר סולידי ובסיס גלגלים קצר ב-10 סנטימטרים מהאאודי, אולם זו עדיין מכונית ייחודית ומרשימה. הפלטפורמה היא של ריינג' ספורט, יכולות השטח רציניות והמנוע מייצר 300 כ"ס ו-71 קג"מ.