התייעלות | בלעדי

אחרי ביטול המיזוג: רשת תפטר 50 עובדים; ערוץ עשר יקצץ שכר

במקביל לא מגויסים מחליפים לעובדים שפרשו מיוזמתם • לפי מקורבים, החוב הפיננסי של רשת עומד על כ-110 מיליון שקל • מספר המועסקים בחברה עומד כיום על כ-270 עובדים, לא כולל פרילאנסרים • בתוך כך, בערוץ עשר הציגו "תוכנית הישרדות" הכוללת קיצוץ שכר רוחבי

מנכ"ל רשת, אבי צבי / צילום: יוסי כהן
מנכ"ל רשת, אבי צבי / צילום: יוסי כהן

המשבר בשוק הטלוויזיה ממשיך לגבות את משרותיהם של העובדים בתעשייה: ל"גלובס" נודע כי לאחר ביטול המיזוג עם ערוץ עשר, החלה רשת במהלך התייעלות הכולל צמצום של 50 עובדים במצבת כוח-האדם. המהלך כולל פיטורים של חלק מהאנשים, כשבמקביל לא מגויסים מחליפים לעובדים שפרשו מיוזמתם. מספר המועסקים ברשת עומד כיום על כ-270 עובדים, לא כולל פרילאנסרים.

הצורך להתייעל איננו חדש, והוא נובע בין היתר מהמשבר אליו נקלעה התעשייה לאחר פיצול ערוץ 2 והמעבר ללוח שידורים של 3 בעלי רישיונות לטלוויזיה מסחרית. הפיצול הביא למצב שבו קשת ורשת השקיעו סכומי-עתק ביצירת לוחות שידורים מושקעים ויקרים שנועדו לייצר הרגלי צפייה ורייטינג גבוה. ואכן בחודשים הראשונים הרייטינג המצרפי גדל, וכך גם גידול בביקוש לזמן פרסום בטלוויזיה, אך הגידול לא היה קרוב אפילו לכיסוי ההוצאות שנגרמו מיצירת לוחות השידור המושקעים.

מי ששילם את המחיר הגבוה ביותר היה דווקא ערוץ עשר, שרוב הזמן הצליח לשמור על הרייטינג שהיה לו טרום הפיצול, אבל מאחר שעוגת הרייטינג גדלה, הנתח שלו קטן. עם זאת, גם קשת ורשת מפסידות מאות אלפי דולרים ונמצאות בסיטואציה שונה מהותית מזאת עמה התמודדו לפני פיצול ערוץ 2. כך למשל, ברשת מתהדרים בכמעט עשור ללא הפסדים כספיים ואפילו עם רווחים מסוימים (למעט בתקופת צוק איתן), וכעת על-פי מקורבים לחברה, החוב הפיננסי עומד על כ-110 מיליון שקל.

נזכיר כי בחודשים האחרונים נמצאה רשת בעיצומו של משא-ומתן עם ערוץ עשר לצורך מיזוג, מהלך שקיבל את אישורה של הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין. כחלק מהסכם המיזוג שהתגבש חלו על שני הצדדים מגבלות, ובהן איסור לקחת על עצמם מחויבויות חדשות. למעשה, תהליך המיזוג "הקפיא" את המצב כפי שהיה כשהחלו לדון בו. ברור היה שמתוך שני ערוצים אמור לצאת ערוץ אחד, אך ככך שהתהליך התארך, לא היה ברור מכמה אנשים הוא יורכב, איזה סוג של אנשים ומה יהיה תמהיל החיבור בין אנשי רשת לערוץ עשר וחברת החדשות שלו.

בערוץ עשר ובחברת החדשות הניחו רוב הזמן כי מי שישלם את המחיר מבחינת כוח-האדם יהיה הם. ואכן בפגישה שהייתה לאנשי חברת חדשות 10 עם חברי מועצת הרשות השנייה הם דיווחו כי כ-30% מכוח-האדם של הערוץ כבר עזב. בשבוע שעבר, כשברשת ובערוץ עשר הבינו כי מועצת הרשות השנייה תקיים הליך שימוע שאיננו קצוב בזמן, הודיעה רשת כי היא חוזרת בה מהסכם המיזוג - ובכך נפתחה הדרך לקיים את צעדי ההתייעלות, כמו גם האפשרות לצאת להפקות חדשות.

מרשת נמסר בתגובה: "משלא אושר המיזוג רשת החליטה על שורה של צעדי התייעלות". 

קיצוצים גם בערוץ עשר: ורשבסקי הציג "תוכנית הישרדות"

במקביל הודיע מנכ"ל ערוץ עשר, יוסי ורשבסקי, על תוכנית להישרדות הערוץ. ורשבסקי הודיע היום (א') לעובדים על כוונה לערוך קיצוץ שכר רוחבי בקרב כל העובדים והמנהלים: "ערוץ עשר מורגל לשרוד תקופות ארוכות מאוד עם 'לחם צר ומים לחץ', מה שמתחרינו, שיושבים על סיר הבשר, מתקשים מאד לעשות. אנחנו לא מפחדים מדרך ארוכה", אמר ורשבסקי לעובדים באסיפת עובדים שנערכה היום בצהריים. 

ורשבסקי הציג תוכנית פרוגרסיבית לקיצוץ שכר לכל עובדי הערוץ ומנהליו, שתוגבל בזמן ותיעשה בשיתוף-פעולה מלא עם ראשי ועדי העובדים בחדשות עשר ובערוץ עשר. הקיצוץ יהיה עד 15% בשכר, ועובד שמרוויח 6,500 שקל ומטה - משכורתו לא תקוצץ. 

ורשבסקי הסביר את צעדיו: "מיום הכרזת המיזוג עשינו כל מאמץ כדי לקדם אותו - גם ביחסים שהיו פחות נוחים לנו. לאחר עבודה מקצועית ומהירה של הרשות להגבלים עסקיים לאשר את המיזוג, חשבנו שהתהליך הטבעי והנכון לשוק יאושר בסופו של דבר על-ידי הרשות השנייה. הופתענו מאוד מהעמדה הנחרצת והלא עניינית שהציגה יושבת-ראש הרשות השנייה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', נגד המיזוג. ככל שניסינו להסביר לה שהשוק אינו יכול לשאת 3 שחקנים - היא רק הלכה והתבצרה בעמדתה.

"לכן, הבוקר ניצבות בפנינו שתי ברירות: האחת - לסגור מיידית את ערוץ עשר יחד עם חברת החדשות שלו; והשנייה - לנסות ולשרוד בכל זאת, בכוחות עצמנו, עם עזרה קטנה יותר של בעלי המניות, שעד עתה הזרימו כסף רב לצורך הישרדות הערוץ. עתה עלינו לצמצם מידית את הזרמות בעלי המניות באופן דרמטי על-מנת לאפשר לנו לשרוד פרק זמן לא ידוע, שבו אנו מקווים שעתידו של ערוץ עשר יובטח.

"לכן, בהתייעצות ממושכת עם ועדי העובדים, לא נותרה לנו ברירה אלא להביא תוכנית הישרדות, שתנסה להבטיח את עתידו של הערוץ ואת העתיד של כולנו. המשמעות היא קיצוץ שכר (מוגבל בזמן) לכולנו - עובדים ומנהלים, בצורה פרוגרסיבית שמתחשבת בעובדים בעלי השכר הנמוך, ותאפשר יחד עם בעלי המניות המשך פעילות לערוץ. 

"לצערנו, התוכנית הזו אינה הפתרון הנכון לכשלי השוק - היא פוגעת קודם כל בצופינו ובתכנים שאנחנו מביאים אל הציבור, בנו בעובדים ובבעלי המניות - וחבל שלכך התגלגלנו. עם זאת, אם יש גוף שמורגל במאבקים צודקים וממושכים כאלה - זה ערוץ עשר". 

ורשבסקי הוסיף: "גם במאבק הזה, בעיקר במאבק הזה - עובדי ערוץ עשר, ההנהלה ובעלי המניות שותפים למשימה - להמשיך לקיים את הערוץ שכולנו אוהבים כל-כך".