את המרוץ הזה היה צריך לעצור הרבה יותר מוקדם

לכולם היה ברור שיצחק רוכברגר לא יכול להתמודד על עיריית רמה"ש. למה משרד הפנים לא עצר אותו?

איציק רוכברגר / צילום: איל יצהר
איציק רוכברגר / צילום: איל יצהר

מי שהסתובב בחודשים האחרונים ברחבי רמת השרון, אחד היישובים המבוססים במרכז הארץ, נתקל בוודאי באחד מעשרות השלטים הירוקים-כתומים, שעליהם התנוססה תמונתו של אדם ממושקף וחייכן, כשתחתיו הכותרת "מחזירים את רמת השרון הביתה".

בסך-הכול, עוד שלט בחירות מבין עשרות אלפים המציפים את המדינה בימים האלה וימשיכו להיות שם עד סוף אוקטובר. אלא שבניגוד למרבית השלטים שבהם תיתקלו ברחבי הארץ, את האדם הממושקף והחביב שניבט אליכם מאותם שלטים ברמת השרון, לא הייתם אמורים לראות. לא במערכת הבחירות הזו.

נעים להכיר, זהו איציק (יצחק) רוכברגר, מי שבשנת 2013, בעודו מכהן כראש עיריית רמת השרון, הורשע בעבירות חמורות של רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, זיוף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר וכן שימוש במסמך מזויף. בסך-הכול גרף מר רוכברגר לכיסו - שלא כדין, ובעודו אוחז בתפקיד ציבורי - סכום של 117,894 שקל.

בגזר הדין לא בחל בית המשפט במילים קשות וקבע לגביו כי "במעשיו סטה הנאשם באופן רע וקשה מדרכי היושר, האמינות וההגינות שהם מהתכונות הבסיסיות הנדרשות מנבחר ציבור". לא רק כך, בית המשפט אף קבע כי במעשיו של רוכברגר דבק קלון, באמרו כי "העבירות בהן הורשע הנאשם הן כאלה שמטבע ברייתן יש עמן קלון. המשמעות המעשית של קביעת הקלון היא הרחקתו של הנאשם מהחיים הציבוריים למשך 7 שנים".

אם כך, מה לעבריין מורשע בעבירות מתחום טוהר המידות הנושא עמו קלון, ולריצה לראשות העיר רמת השרון? שאלה טובה. לא מעט פרשנים פוליטיים, יריבים ומשפטנים ניסו בשנה האחרונה להבין מדוע טורח אדם, שאין עוררין על כך שלא יוכל להתמודד בבחירות לראשות העיר משום שהחוק אוסר זאת, על קמפיין מפואר, חוגי בית וגיוס תומכים - ותשובה חד-משמעית אין.

מה שכן ברור הוא שבחצי השנה האחרונה הוליך רוכברגר שולל רבים מתושבי רמת השרון, בעודו מספר להם כי הוא "חוקי, חוקי, חוקי" כפי שנראה בסרטון אחד שהופץ, כי "מדובר בטעות חשבונאית של 600 שקל" כפי שנראה בסרטון אחר, וכי הוא "מצויד בחוות-דעת משפטיות חד-משמעיות". וכך באופן כמעט הזוי, הצליח רוכברגר לסחוף אחריו תושבים רבים שהסכימו לסתום את האף ולהצביע פעם נוספת לאדם שסרח בתפקידו הציבורי.

אמנם לכל משפטן מתחיל ברור היה לחלוטין שמר רוכברגר לא יוכל להתמודד, אבל רק לפני כשבועיים שעבר פרסם משרד הפנים את החלטתו שלא לאשר את המועמדות, וכך הגענו למצב שרק בשבוע שעבר, שבועיים לפני הבחירות, פורסמה סופית החלטת בית המשפט שמאשרת החלטה זו.

ופה טמונה הבעייתיות הגדולה. אמנם החוק קובע מועדים מאוד ברורים שמתייחסים לאישור מועמדים בבחירות, אולם המדובר בדרך-כלל בהחלטות טכניות הנוגעות לתנאי סף פורמליים. במקרה של רוכברגר מדובר היה במועמד שברור היה מלכתחילה כי לא יוכל להתמודד, ועדיין - משרד הפנים נתן יד להשתוללות קמפיין והטעיה של ציבור שלם מתושבי רמת השרון. וזאת על אף שגם התנועה למען איכות השלטון בישראל, גם תושבי העיר - וגם מר רוכברגר עצמו - פנו אליו בשלבים מוקדמים יותר וביקשו שיפרסם את חוות-דעתו בעניין.

כך הגענו למצב לא בריא שבו נפגעו תושבי העיר, נפגעו מתמודדים לראשות העיר ולמועצה וטוהר המידות - אולי הדבר החשוב ביותר בבחירות האלה נפגע בצורה קשה.

לא ברור איך הגענו למצב המשונה הזה בו אדם שהורשע ונושא קלון חושב בכלל להתמודד, אבל ברור שיכלנו לעצור את העגלה הזאת הרבה יותר מוקדם.

■ הכותב הוא ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון, שהגישה חוות-דעת נגד התמודדותו של רוכברגר.