האם זהבית כהן תצליח למכור את פסגות בשווי גבוה יותר מפי שלושה מזה שבו נסחר מיטב דש?

השווי של 2.5-3 מיליארד שקל, שלפיו מנסה קרן אייפקס למכור את בית ההשקעות הגדול בישראל לקרן ההשקעות האמריקאית סנטרברידג', גבוה באופן משמעותי מהשווי שפסגות היה מקבל על פי החישובים המשמשים לתמחור בתי השקעות בבורסה המקומית • לפי הערכות בשוק, המגעים נמצאים עדיין בשלבים ראשוניים

זהבית כהן, מנכ"לית קרן אייפקס / צילום יונתן בלום
זהבית כהן, מנכ"לית קרן אייפקס / צילום יונתן בלום

האם בית ההשקעות הגדול בישראל יימכר פעם נוספת לידי קרן השקעות זרה, שלישית במספר? כשמונה שנים לאחר שרכשה את בית ההשקעות פסגות מידי קרן יורק, פורסם אתמול כי קרן אייפקס, בניהולה של זהבית כהן, מנסה למכור אותו לקרן ההשקעות האמריקאית סנטרברידג', המיוצגת בישראל על ידי אלי יונס, לשעבר מנכ"ל המזרחי טפחות

בשוק מעריכים כי מגעים כאלה, אם אכן הם מתקיימים, נמצאים עדיין בשלבים ראשוניים בלבד. ככל הידוע, מבקשת אייפקס למכור את פסגות לפי שווי של 2.5-3 מיליארד שקל, הנמוך מהשווי אותו ביקשה כהן להשיג עד כה, אך הגבוה באופן משמעותי מהשווי שפסגות היה מקבל על פי החישובים המשמשים לתמחור בתי השקעות בבורסה המקומית.

כך למשל, בית ההשקעות השני בגודלו במשק, מיטב דש , נסחר בשווי של העומד על כ-730 מיליון שקל "בלבד" (הגם שבעסקה אסטרטגית שעמדה על הפרק, לרכישת בית ההשקעות על ידי הקרן הזרה XIO, דובר על שווי חברה של 1.48 מיליארד שקל). 

השווי שאותו מעוניית אייפקס לקבל עבור פסגות מייצג תג מחיר של 1.3%-1.6% מהנכסים המנוהלים על ידי פסגות - בקצה העליון של תמחורי בתי ההשקעות הציבוריים, שהשווי שלהם ידוע. כך, שווי מיטב דש בבורסה עומד על 0.55% מהנכסים המנוהלים. בקצה השני ילין לפידות, בית השקעות יעיל ורווחי ביחס לבתי ההשקעות הגדולים בשוק, נסחר (בעקיפין, באמצעות חברת אטראו שמחזיקה במחצית ממניותיו) לפי מכפיל של 1.4% על הנכסים המנוהלים.

כאן המקום לציין שחלק ניכר מנכסי פסגות, כ-60 מיליארד שקל על פי גורמים בשוק, הוא בקופות מפעליות וענפיות, שדמי הניהול בהן נמוכים מאוד. דמי ניהול אלה, בהיקף של שברי האחוז, נתפסים על פניו ככאלה עם רווחיות נמוכה יחסית (דבר שמעיד על רווחיות מוגבלת שטמונה בכשליש מהעסק של פסגות, במונחי נכסים מנוהלים).

דבר זה לכאורה מגדיל עוד יותר את שיעור השווי לנכסים מנוהלים ה"ריאלי" של פסגות, שכבר כך גבוה מזה של רוב המתחרים הגדולים. נתונים אלה מעלים כי הרף שאייפקס מבקשת על פניו עודו גבוה בהרבה מהנהוג בשוק, בטח בהתחשב בדיבידנדים שבית ההשקעות חילק ככל הידוע לקרן מחזיקה בו.

הנכסים המנוהלים בבתי ההשקעות
 הנכסים המנוהלים בבתי ההשקעות

עוד אקזיט גדול לזהבית כהן?

את השליטה בפסגות רכשה אייפקס בסוף שנת 2010 מידי קרן יורק, לפי שווי חברה של 2.7 מיליארד שקל, שרבים ראו אותו כבר אז כמחיר מנופח. מאז האמיר שווי בית ההשקעות בספרי קרן אייפקס, הגם שרבים ראו את הערך הזה כמפולפל מדי. בסוף שנת 2015 "מיצעה" אייפקס את מחיר הרכישה, כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בפסגות (כ-23%) לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל. מהלך זה הפחית את השווי הממוצע בו נרכש פסגות על ידי אייפקס לכ-2.5 מיליארד שקל "בלבד".

בשנים האחרונות גוברות ההערכות כי פניה של אייפקס למימוש ההחזקה בבית ההשקעות הגדול בשוק המקומי. במסגרת זו דווח לפני כשנה וחצי כי זהבית כהן אף ניסתה לקדם הנפקה של פסגות, לכאורה לפי שווי של 3.7 מיליארד שקל, שנתפס גבוה מאוד ואף גבוה מדי. מהלך זה לא הבשיל לכדי הנפקה, כשלאחרונה ספגה פסגות מפלה נוספת, עת ניסתה להנפיק ללא הצלחה את חברת האינטרנט זאפ בבורסה של תל אביב, על רקע חילוקי דעות עם המשקיעים לגבי השווי בהנפקה.

זהבית כהן, שמובילה את פעילותה של אייפקס בישראל, רשמה בעבר אקזיט מזהיר בתנובה (שנמכרה לברייטפוד הסינית) ועוד קודם לכן בבזק, שם מימשה עסקה שהובילו קודמיה בניהול הקרן.

קרן ההשקעות האמריקאית סנטרברידג' (Centerbridge) נוסדה בשנת 2005 בידי השותפים-מנהלים ג'פרי ארונסון ומארק גאלוגלי. היא מנהלת השקעות בסך 27 מיליארד דולר ופועלת בעיקר בארה"ב, בריטניה, ספרד, שוויץ ואיטליה. לאחרונה נקשר שמה במהלך לרכישת לאומי קארד בישראל, שלא צלח מבחינתה.

על פי נציגי הקרן בישראל היא משקיעה בעיקר בשירותים פיננסיים, ובין השאר היא מחזיקה בסנטנדר בנק, חברות כרטיסי אשראי ובעבר החזיקה בחברות ביטוח באירופה ובצפון אמריקה. לדבריהם, "האסטרטגיה של החברה היא לסייע לחברות שבהן היא משקיעה להשיג את היעדים התפעוליים והכלכליים שלהם". בארץ הקרן מיוצגת באמצעות אלי יונס, לשעבר מנכ"ל הבנקים מזרחי טפחות והפועלים וגם החשב הכללי במשרד האוצר.