שוק הנפקות האג"ח הקונצרניות תופס קצב: כ-2 מיליארד שקל גויסו בשבוע, ועוד 3-4 מיליארד בדרך לשוק

מרבית הגיוסים הם של חברות ותיקות וגדולות - בדרך כלל באמצעות הרחבה של סדרות אג"ח קיימות • מתחילת השנה ועד סוף ספטמבר גויסו בשוק האג"ח כ-49.5 מיליארד שקל, ירידה של כ-12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד

פנים בניין הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
פנים בניין הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

בשוק הנפקות האג"ח הקונצרניות נרשמת לאחרונה התעוררות, על רקע התפתחות הרעב של גופים מוסדיים, לאחר כשלושה חודשים של יובש יחסי. בשבוע האחרון גויסו בשוק כ-2 מיליארד שקל, וחברות אחרות ינסו בימים ובשבועות הקרובים לגייס עוד 3-4 מיליארד שקל. זאת, לאחר שמתחילת השנה ועד סוף ספטמבר גויסו בשוק האג"ח כ-49.5 מיליארד שקל, ירידה של כ-12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הנפקות בשוק האג"ח
 הנפקות בשוק האג"ח

עם זאת, צריך לציין כי את מרבית הגיוסים מבצעות חברות ותיקות וגדולות, בדרך כלל באמצעות הרחבה של סדרות אג"ח קיימות.

גורם בכיר בשוק האג"ח אומר בשיחה עם "גלובס", כי "השוק היה רדום כשלושה חודשים, ועכשיו ניכרת חזרה לפעילות. חברות הליסינג גייסו, חברות נדל"ן גייסו - לצד הרחבות של סדרות על ידי חברות שונות. מדובר בינתיים בחברות גדולות ומבוססות בדירוגים גבוהים, או עם ביטחונות טובים.

"זה תהליך רגיל שהשוק חוזר לאט לסביבת הביטחון שלו. תמיד הגיוסים הראשונים מתבצעים עם החברות הטובות יותר, ולאחר שהביטחון חוזר עוברים לגיוסים המורכבים יותר. יש תהליך הפנמה שלוקח זמן. הייתה עליית תשואות שהתחילה בארה"ב והמשיכה בארץ, וזה כמובן השפיע על השוק".

מה יקרה לדעתך בשוק אם התשואות בארה"ב ימשיכו לעלות?

"זה כמובן ישפיע על המצב בשוק האג"ח בארץ. אם תהליך עליית התשואות על האג"ח האמריקאי יימשך בחודשים הקרובים בהחלט יכול להיות שכאן יהיה הרבה יותר קשה לגייס כסף וכמו עכשיו, מי שיגייס יהיו רק החברות המבוססות שמוכרות היטב למשקיעים. בארץ, אגב, אנחנו לא צופים עליית ריבית לפחות עד אמצע הרבעון הראשון של 2019".

כך, בנק מזרחי טפחות  זכה לביקושים גבוהים לגיוס האג"ח מסוג CoCo והחליט לגייס בשבוע שעבר כ-710 מיליון שקל, לאחר שתכנן במקור לגייס 300 מיליון שקל בלבד. הרחבת הגיוס נעשתה, לאחר שהוזרמו ביקושים בשלב המוסדי בהיקף של יותר ממיליארד שקל. הריבית באג"ח היא צמודת מדד והאג"ח צפויות להיפרע ב-2028. את ההנפקה הובילה חברת רוסאריו קפיטל.

במקור מטרת הגיוס הייתה למחזר אג"ח קוקו בהיקף של כ-300 מיליון שקל. אלא שהבנק הצליח לגייס את האג"ח במחיר אטרקטיבי מבחינתו של 1.82% (הריבית המקסימלית במכרז המוסדי). מחיר זה אטרקטיבי במיוחד, לאור העובדה שהצפי הוא שריבית בנק ישראל תעלה במהלך החודשים הקרובים, כך שהתשואות בשוק האג"ח צפויות לעלות גם כן. לכן, בבנק החליטו לנצל את המחיר הטוב שהושג בגיוס, ולהרחיב את המסגרת.

חברת הליסינג אלדן תחבורה גייסה כ-255 מיליון שקל באמצעות הנפקת סדרה חדשה (ה') לצורך מיחזור חוב בהיקף של כ-200 מיליון שקל. האג"ח היא צמודת מדד, במח"מ של כ-3 שנים. הריבית שנקבעה במכרז עמדה על 3.15%. ביחד עם ארבע הסדרות הקודמות של החברה מגיע היקף החובות שלה לבעלי האג"ח לכ-1.5 מיליארד שקל.

חברת נוספת מתחום הליסינג שביצעה גיוס מוצלח בימים האחרונים היא אלבר, שגייסה כ-205 מיליון שקל באמצעות הרחבת שתי סדרות, ט"ו וט"ז. סדרה ט"ו הורחבה בעוד כ-38 מיליון שקל, להיקף של כ-620 מיליון שקל. האג"ח (שקלית במח"מ של כ-2.4 שנים) נסחרת כיום בתשואה של כ-3.4%. סדרה ט"ז (צמודת מדד במח"מ של כ-2.8 שנים) הורחבה בעוד כ-163 מיליון שקל, והיקפה מגיע לכ-570 מיליון שקל. בסך הכול יש לחברה ארבע סדרות, בהיקף של כ-2 מיליארד שקל.

גם נתנאל גרופ, העוסקת בייזום, תכנון והקמת פרויקטים למגורים, מסחר ומשרדים בישראל, השלימה בשבוע שעבר הנפקת אג"ח מוצלחת, סדרה י' (סדרה חדשה). החברה קיבלה במסגרת ההנפקה ביקושים בהיקף מצטבר של כ-350 מיליון שקל, מתוכם גייסה החברה כ-83 מיליון שקל, בהתאם ליחס החוב לבטוחה (LTV) שעליו התחייבה למחזיקי האג"ח. על רקע הביקוש הגבוה נקבעה הריבית על איגרות החוב על 1.8% (צמודת מדד), נמוכה בכ-1% לעומת הריבית המרבית שהציעה החברה למשקיעים.

הסדרה החדשה תיפרע בחמישה תשלומי קרן שווים בשיעור של 5% בשנים 2019-2023, ותשלום אחרון בשיעור של 75% באוקטובר 2024. מח"מ הסדרה עומד על כ-5 שנים. הסדרה כוללת שעבוד ראשון לטובת המחזיקים על בניין המשרדים "פארק תמר" ברחובות, הכולל שמונה קומות מסחר וחניות בשטח של כ-6,800 מ"ר, המיועדים למשרדים ולתעשיות עתירות ידע. הבניין הושכר במלואו בחוזה רב-שנתי לחברת אלביט מערכות, וצפוי להניב הכנסה שנתית של כ-7.2 מיליון שקל, צמוד למדד.

שתי חברות נוספות שישלימו הנפקה מוצלחת השבוע הן קבוצת אשטרום ופתאל החזקות, שתיהן באמצעות הרחבת סדרות קיימות. הראשונה גייסה במסגרת השלב הציבורי של הרחבת סדרה ג' (שקלית במח"מ של כ-4.7 שנים) כ-400 מיליון שקל, הסכום המקורי שאותו ביקשה לגייס.

פתאל הבטיחה גיוס אג"ח (באמצעות הרחבת סדרה ב') בהיקף של קרוב ל-190 מיליון שקל, שבו נרשמו ביקושי יתר משמעותיים. לאחר השלמת הגיוס (השלב הציבורי מתקיים היום) היקף הסדרה (שקלית במח"מ של כ-4.8 שנים), יגיע לכ-450 מיליון שקל.

חברת החשמל תנסה לגייס עד 2 מיליארד שקל

בשבועות הקרובים עתידות לצאת לפועל מספר הנפקות נוספות, הגדולה שבהן היא של חברת החשמל, שתנסה לגייס 1-2 מיליארד שקל (תלוי בתנאי השוק) באמצעות הנפקת שתי סדרות חדשות (30 ו-31). את ההנפקה יובילו אי.בי.אי חיתום ודיסקונט חתמים.

קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס תנסה לגייס כ-600 מיליון שקל באמצעות הנפקת שתי סדרות חדשות (ט' ו-י'), בהובלת אקסלנס. לאומי קארד תנסה לגייס כ-600 מיליון שקל בהנפקה פרטית של אג"ח למשקיעים מוסדיים ובנק דקסיה ייצא לגיוס של עד 100 מיליון שקל בהנפקה של ניירות ערך מסחריים (נע"מ).

חברת הנדל"ן המניב גזית גלוב מרחיבה את סדרה י"ג בסכום של כ-400 מיליון שקל, באמצעות הנפקה למשקיעים מוסדיים בהנחה של 0.7% על מחיר האג"ח בבורסה. מחיר המינימום בהנפקה נקבע על 100.7 אג' לעומת 101.7 אג' בבורסה היום (רשמה ירידה של 1.2%).

גיוס שונה מהאחרים בתקופה הקרובה צפוי להיות זה של חברת מימון אמריקאית חדשה, MGG, שתנסה לגייס כ-300 מיליון שקל באמצעות הנפקת אג"ח. לקראת הגיוס קיבלה החברה דירוג של A+ מחברת S&P מעלות. את הגיוס מובילה אינפין חיתום.

קבוצת MGG, המתמחה במתן הלוואות לחברות קטנות ובינוניות בארה"ב, הוקמה ב-2014 ומנהלת פורטפוליו של כ-6 מיליארד דולר, לאחר שביצעה השקעות בהיקף של יותר מ-4 מיליארד דולר עד היום, לטענתה, ללא הפסד. MGG מעניקה הלוואות לחברות בצפון אמריקה ממגוון רחב של תעשיות, בהיקף של 10-100 מיליון דולר להלוואה. המימון ניתן לחברות עם EBITDA של 10-50 מיליון דולר בשנה תמורת שעבוד (לרוב חוב בכיר המגובה בשעבוד ראשון).

לצורך ההנפקה איגדה MGG חברה חדשה באיי הבתולה, שמרכזת 31 הלוואות בשווי של כ-363 מיליון דולר. גובה הלוואה ממוצעת עומד על כ-12 מיליון דולר ו-96% מההלוואות מגובות בשעבוד ראשון. כ-95% מההלוואות הן בריבית משתנה, כך שתהליך עליית הריבית בארה"ב עלול לפגוע בשנה הקרובה באיכות התיק.