בנק ישראל: שליש מחברי הוועדה המוניטרית בעד העלאת הריבית

פרוטוקול הדיונים של החלטת הריבית האחרונה של בנק ישראל חושף: שניים מתוך ששת חברי הוועדה המוניטרית הצביעו בעד העלאת הריבית כבר עכשיו לרמה של 0.25% •  החלטת הריבית הבאה צפויה להתקבל בהובלת פרופ' אמיר ירון או המשנה לנגידה נדין בודו טרכטנברג, במקרה שהליכי מינויו של ירון לא יושלמו עד אז

קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל לשעבר / צילום: אפולבי סוטונד, רויטרס
קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל לשעבר / צילום: אפולבי סוטונד, רויטרס

בנק ישראל פרסם היום (ב') את הדיווח על הדיונים המוניטריים שנערכו לקראת הישיבה האחרונה בראשותה של הנגידה הפורשת, קרנית פלוג, כדי להחליט על גובה הריבית במשק, שנותרה כזכור ללא שינוי. 

מהדיונים עולה כי בין חברי הוועדה יש מחלוקת בשאלה האם האינפלציה גבוהה מספיק על-מנת להצדיק העלאת ריבית כבר כעת או שיש להמתין ולראות האם תתבסס בתוך תחום היעד, כפי שאמרה הנגידה קרנית פלוג. בין חברי הוועדה שוררת הסכמה כי התחזקות נוספת של השקל היא גורם הסיכון העיקרי לגובה האינפלציה בישראל ולהחלטה על העלאת ריבית.

בוועדה המוניטרית של בנק ישראל שישה חברים, נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג, המשנה לנגידה נדין בודו-טרכטנברג, ראש חטיבת השווקים בבנק אנדרו אביר והפרופסורוים לכלכלה ראובן גרונאו, צבי הרקוביץ' ומשה חזן.

לפי פרוטוקול הדיונים, שנערכו ב-7 וב-8 באוקטובר, בניגוד לישיבה הקודמת, בה חבר אחד תמך בהעלאת הריבית ואחד נוסף התנדנד, כעת מתברר כי בישיבה זו שני חברי ועדה מתוך 6 חברים הצביעו בעד העלאה של הריבית לרמה של 0.25%.

שני חברי הוועדה שהצביעו בעד העלאת הריבית כבר בהודעה הקודמת, ציינו כי קיימת הסכמה בוועדה על פיה האינפלציה הנמוכה בישראל לא שיקפה חולשה בביקושים. בנוסף, ציינו שלאחר שהאינפלציה נמצאת זה זמן מה במגמת עלייה, רמתה הנמוכה של הריבית המוניטרית אינה מתאימה לפרמטרים של המשק. להערכתם, להותרת הריבית ברמה נמוכה לאורך זמן יש השפעות שליליות בטווח הארוך וכי בהחלטה על גובה הריבית על הוועדה לתת משקל רב יותר להשפעות אלה.

שני החברים טענו כי העלאת הריבית המוניטרית ב-0.15% נקודות אחוז תותיר את המדיניות המוניטרית מרחיבה ולהערכתם היא עקבית עם ההכוונה לעתיד של הוועדה.

בשורה התחתונה, חברי הוועדה נבדלו ביניהם בהערכות לגבי המועד בו ניתן יהיה להתחיל להעלות את הריבית, אך הסכימו שכשהריבית תתחיל לעלות, ההעלאות יתבצעו באופן הדרגתי וזהיר. "הוועדה הדגישה כי תחילת ההעלאה מותנית באינדיקטורים הכלכליים שיתווספו ובמידה בה הם יתמכו בהערכה שסביבת האינפלציה התבססה בתחום היעד. משכך, הוועדה מעריכה שבכל אחת מהחלטות הריבית הבאות ניתן יהיה להעלות את הריבית בהתאם לנתונים ולאופן שבו חברי הוועדה ינתחו אותם", נכתב בהודעת הבנק.

המועד הבא לעדכון הריבית, ה-26 לנובמבר הוא ההזדמנות האחרונה של הוועדה המוניטרית להעלות את גובה הריבית ב-2018, אולם הסיכויים לכך אינם גבוהים לאחר שחטיבת המחקר של הבנק עדכנה את תחזית העלות הריבית שלה והודיעה כי היא צופה שהעלאת הריבית הראשונה תהיה רק ברבעון הראשון של 2019. החלטת הריבית הבאה צפויה להתקבל בהובלת פרופ' אמיר ירון או המשנה לנגידה נדין בודו טרכטנברג, במקרה שהליכי מינויו של ירון לא יושלמו עד אז.