ערן יעקב: לא נאפשר לנהל עסק מבית קפה ולהגיש את החשבוניות כהוצאות עסקיות

בעל משרדים המנהלים את "עסקם" מבית קפה החלו להגיש באחרונה 40% משוויה של כל חשבונית מהמקום כהוצאות מוכרות לצורכי העסק • מנהל רשות המסים הזהיר היום את המתחכמים: "חד–משמעית, הסיפור של 'משרד בקפה' לא לגיטימי, שלא יהיו ספקות. לא נסבול התחכמויות"

הזירה החדשה שנמצאת על הכוונת של רשות המסים: "משרד בקפה". מדובר ביוזמה חדשה של עורכי דין ורואי חשבון, שגובשה במסגרת מספר חוות-דעת שהוגשו לרשות המסים באחרונה, שלפיה אם בעל משרד/עסק יושב בבית קפה ומנהל את "עסקו" משם, 40% מהחשבונית שהוא יקבל מבית הקפה ייחשבו לחשבונית על "הוצאות עסק", שידווחו לרשות המסים כהוצאות על שכירת משרד ושירותי משרד.

הנימוק העומד בלב הדיווח היצירתי הזה הוא העובדה שהישיבה של אותו בעל מקצוע/עסק בבית הקפה מהווה לכאורה חלופה לישיבה במשרד, בין שיש לו ובין שאין לו משרד.

אולי זה נשמע נהדר - הכרה בהוצאות המשרד כשאתה יושב בבית קפה בכלל - אלא שרשות המסים פחות נלהבת מהיצירתיות, ומתכוונת לפעול נגד התופעה. כך חשף הבוקר (ב') מנהל רשות המסים, ערן יעקב, שאמר: "רשות המסים חד-משמעית נגד התופעה הזאת, ככל שמדובר במישהו שרוצה להתחכם ובוחר לפצל את העסקה באופן שרירותי כזה. זה לא חוקי. לאותו בעל עסק שמקיים את זה, או מאתגר אותנו ואת החוק, אני אומר: לא כדאי לכם לאתגר אותנו. יש לנו אתגרים יותר משמעותיים, ואת הפיצול המלאכותי הזה לא נאפשר. אין על זה ויכוח".

הדברים נאמרו במסגרת הכנס השנתי של לשכת יועצי המס, שנערך בימים אלה באילת. הכנס נפתח הבוקר (ב') במושב "אחד על אחד" של ערן יעקב עם נשיא לשכת יועצי המס, יועץ המס ירון גינדי.

יועץ המס גינדי עצמו ציין כי מדובר בתופעה פסולה. לדבריו, לקוחות החלו לפנות לאחרונה אל יועצי המס בבקשה כי יסייעו להם לדווח לרשות המסים על הוצאות במסגרת "משרד בקפה". כאשר הסביר להם כי זו מניפולציה לא חוקית, הלקוחות טענו בפניו כי הם דיווחו כך כבר, וכי רשות המסים הכירה בהוצאות. "הטריד אותי שלקוחות פונים אלינו עם זה ואומרים שרשות המסים לא ערערה על זה, וצריך להיות ברור לציבור אם זה מותר או לא", כך גינדי.

בתגובה לדברים, יעקב לא הותיר מקום לספק והבהיר: "עמדתנו ברורה - זה פיצול אסור, ואנחנו נפעל נגד מי שידווח כך". מנהל הרשות הוסיף: "נשקול להוציא הבהרה למי שטועה וחושב שזאת דרך לגיטימית לנהל את הוצאות המשרד. לא נאפשר פיצולים לא חוקיים ולא לגיטימיים. מבחינתנו, זה לא חוקי, ונטפל בזה. חד-משמעית, הסיפור של 'משרד בקפה' לא לגיטימי, שלא יהיו ספקות, ולא נסבול התחכמויות".

מ"משרד בקפה" נמסר בתגובה: "'משרד בקפה' פועלת קרוב לשנה על בסיס חוות-דעת משפטית של מומחים בתחום המס, הקובעת כי ניתן לראות בחשבונית שהיא מוציאה הוצאה מוכרת בגין 'שירותי משרד'. מינואר השנה מדווחים לקוחותינו לרשות המסים ומקזזים מע"מ על הוצאות במסגרת 'משרד בקפה'. אף חשבונית כזו לא נפסלה. על כן תמוהות בעינינו התבטאויותיהם של מנהל רשות המסים ויועץ המס, שכן חוקיות הנושא לא נבחנה כלל בפני בית המשפט. 'משרד בקפה' התחייבה פומבית מיום הקמתה כי במידת הצורך תוביל תביעה בנושא, בשם לקוח מייצג, כנגד רשויות המס בכל הערכאות כפי הנדרש עד לקבלת הכרעה סופית וחלוטה בנושא. 'משרד בקפה' מייצגת כיום אלפי לקוחות עצמאיים ממעמד הביניים ועסקים קטנים, אשר יכולים לחסוך אלפי שקלים בשנה בתשלומי מס מיותרים. אנו נמשיך לפעול לקידום נושא צודק זה בערוצים השונים כמיטב יכולתנו".

השכרת דירה בקביעות ב-Airbnb - עסק

לדברי יעקב, שוק נוסף שנמצא בימים אלה על הכוונת של רשות המסים הוא "הכלכלה השיתופית". כפי שנחשף ב"גלובס" במארס השנה, ברשות המסים גובש דוח סודי הממליץ כיצד על רשות המסים להתמודד עם אתגרי המיסוי של "הכלכלה השיתופית". עיקר ההמלצות בדוח היו: גיבוש חקיקה הקובעת מיסוי אחיד בשיעור מופחת על הכנסות פרטיות בפלטפורמות שיתופיות. זאת, עד תקרה של 25 אלף שקל בשנה.

במקביל, ועל-מנת לאכוף את המס, תפעל הרשות בפן האכיפתי כדי לאתר את מעלימי המס בזירה השיתופית. עד כה לא גובשה חקיקה בנושא, אך האכיפה החלה, ורשות המסים ביצעה כבר מספר "מבצעים" נגד מעלימי מס בזירה.

המונח "כלכלה שיתופית" הפך לשם כולל ורחב (אולי מדי) למגוון תופעות, אך הבסיס של כולן זהה: כל אדם יכול לייצר לעצמו הכנסה בזמנו הפנוי, ותוך שימוש במשאבים ובנכסים הפרטיים שלו. תחת הכותרת הזאת הוקמו בשנים האחרונות, בין היתר, מגוון חברות המהוות פלטפורמות אינטרנטיות לביצוע עסקאות בין קונים למוכרים תמורת תשלום.

למשל, Airbnb, מאפשרות השכרת נכסים; Task Rabbit, Upwork Handy gigster, freelancer ואחרים מאפשרים מכירת שירותי עבודה במגוון תחומים; "אובר" המאפשרת שירותי תחבורה ושירותים נוספים, ו-"ווייז" ופלטפורמות נוספות המאפשרות איסוף "טרמפיסטים" בתשלום בדרך לעבודה ובחזרה, או בדרכים בכלל.

מנהל רשות המסים הבהיר הבוקר כי הרשות פועלת למסות את כל הזירות האלה, והאינטרנט הוא מקום עבודה מקובל עבור עובדי הרשות, כדי לאתר מעלימי מס הפעילים בזירת הכלכלה השיתופית. "אנחנו מתמודדים עם ההכנסות בזירה הזאת. כשאני מחליט להציג את דירתי ולהעמיד אותה כדירה להשכרה באינטרנט, אני צריך להבין שאני מנהל עסק. לא יהיו שום פשרות בעניין הזה, והראינו שאנחנו יכולים להגיע לכל מי שחושב להשכיר את הדירה לעסק בלי לדווח.

"אנחנו מאוד ממוקדים ולא נאפשר העלמות מס, ושלא יהיו ספקות בעניין הזה". לדברי יעקב, מי שמשכיר את הדירה ב- Airbnb זה עסק לכל דבר. גם אם זה מתחיל כמשהו אקראי, זה יכול להפוך לעסק. ככל שיש משפחה שמחליטה לעשות את זה באופן חד-פעמי, או לעשות נסיעה שיתופית אחת - זה לא המקרה שנחפש. אנחנו בודקים את אלה שמנהלים עסק".

בהקשר זה, היפנה גינדי אל ערן יעקב את השאלה "איפה עובר הגבול? בשתי נסיעות? כמה ימי השכרת דירה הם עסק?".

יעקב השיב: "כשהתחלתי את הקריירה שלי, גם אני השתמשתי בנסיעה שיתופית. אם זה מגיע לכדי עיסוק יום-יומי, זה הופך לעסק, וצריך לפתוח תיק. ואם יש 5,000-6,000 שקל הכנסה מזה כל חודש? אז ברור שזאת הכנסה, אין דיון בכלל. רשות המסים לא מחפשת את המשפחות שמשכירות את הדירה כשנסעו לחו"ל, או שלקחו כסף על דלק מחבר שהם מסיעים לעבודה. החשש שלי הוא, שיעשו את זה כל יום, ויגידו לנו שזה פעם החודש".

יעקב הוסיף כי כניסתו לתוקף של "חוק צמצום השימוש במזומן" בינואר 2019, תהווה דרמה בשוק, ותצמצם משמעותית את העלמות המס וההון השחור. "חוק הגבלת השימוש במזומן יהיה כלי מרכזי במלחמה בהון השחור. כשייגמרו כל התרחישים האלה, של קניית נדל"ן במזומן, יהיה פה שינוי דרמטי. זה יהיה שינוי תפיסה מאוד משמעותי, והשינוי הכי גדול, זה שאנחנו מעבירים חלק מאוד גדול מהאחריות על המשלמים. אלה יהיו חשופים לקנסות על תשלום במזומן בניגוד לחוק. זה שינוי תפיסה משמעותי, רדיקלי, בעולם המס".

"רואי החשבון צריכים להיות 'המתריעים בשער'"

נושא נוסף שעלה על סדר היום של מנהל רשות המסים לאחרונה, הוא בקשתם של רואי החשבון ויועצי המס לחיסיון. זה שנים מבקשים רואי החשבון כי יוענק להם "חסיון רואה חשבון-לקוח", בדומה לזה המוענק לעורכי הדין, אולם עד כה רואי החשבון לא הצליחו לקדם חקיקה בנושא. אל המאבק הזה הצטרפו זה מכבר גם יועצי המס, הטוענים כי השירות שהם מעניקים ללקוחותיהם מול רשות המסים חייב להיות חסוי.

במהלך הפאנל שבו השתתף הבוקר, הבהיר מנהל רשות המסים, ערן יעקב, ליועצי המס, כי הרשות מתנגדת נחרצות לחיסיון המבוקש. "אנחנו מתנגדים למתן חיסיון לרואי חשבון וליועצי מס. דעתנו ברורה. אנחנו בעולם שהשקיפות היא נר לרגלנו. המצב שונה מהחיסיון של עורכי הדין. יש לכם אחריות לשני הכיוונים. אתם צריכים להפוך להיות 'המתריע בשער' בחלק גדול מהמקרים, ככל שזה מגיע למצב של הון שחור והלבנת הון". כך אמר יעקב ליועצי המס שהגיעו לכנס השנתי של לשכת יועצי המס באילת.

לדברי ערן יעקב, "דווקא אותם דיסציפלינות ועיסוקים של יועצי מס ורואי חשבון צריכים להיות שקופים לחלוטין, כי זאת מהות הביקורת".

נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, שאל את יעקב - "אתה מצפה ממני להלשין על הלקוח?", ומנהל הרשות השיב בלי להסס: "אני לא רוצה להפוך את זה לתהליך הלשנה על לקוחות, אבל כן חושב שהשיח הזה של החיסיון צריך לרדת מהשולחן. אין מקום לזה. התהליך של יצירת חיסיון בעולם של היום לא רלוונטי. העולם היום מחייב הרבה יותר שקיפות, הרבה יותר חשיפה בביקורת ובדיווחים לרשות המסים".