בקרוב בישראל? בריטניה מתכוונת לאסור את השימוש בקשיות פלסטיק ובמקלוני אוזניים

אחרי האיחוד האירופי, גם בממלכה מתכוונים להפסיק בתוך שנה את השימוש בחומרים בעקבות הנזק הסביבתי הכבד • ביולי האחרון הודיעה רשת סטארבקס כי בשנת 2020 היא תפסיק את השימוש בקשיות פלסטיק חד-פעמיות ב-28 אלף בתי הקפה שלה ברחבי העולם

קשים מפלסטיק / צילום: Shutterstock
קשים מפלסטיק / צילום: Shutterstock

אחרי האיחוד האירופי, גם ממשלת בריטניה צפויה לאסור בתוך שנה את השימוש בקשיות שתייה מפלסטיק, בוחשני פלסטיק לערבוב משקאות ומקלוני צמר גפן מפלסטיק, זאת במסגרת תוכנית הממשלה לצמצם את הזיהום הסביבתי.

השר לאיכות הסביבה בבריטניה, מייקל גוב, השיק היום (ב') את ההצעות הללו להתייעצות עם הציבור, והתייחס להצלחתו של החוק המטיל 5 סנטים על שקיות פלסטיק חד-פעמיות שהוביל לצניחה של 86% בשימוש בשקיות אלה בסופרמרקטים גדולים.

בישראל, נציין, המעבר לשקיות רב-שימושיות הוביל להפחתה של 80% בצריכת שקיות ניילון. כך, ביולי 2017 נמכרו 378 מיליון שקיות, זאת לעומת 1.753 מיליארד ב-2016.

לפי הערכות, מדי שנה משתמשים בבריטניה ב-7.4 מיליארד קשי פלסטיק; 316 מיליון בוחשני פלסטיק לערבוב ו-1.8 מיליארד מקלוני אוזניים מפלסטיק. כ-10% ממקלוני האוזניים מושלכים לאסלה ומוצאים את דרכם למקורות מים ולאוקייאנוסים, כך שהרשויות המקומיות נאלצות להוציא מיליארדים כדי לנקות אותם.

הממשלה מבקשת לאסור את הפצתם ומכירתם של הפריטים האלה כדי לאלץ עסקים להציע אלטרנטיבות קיימות שאינן מפלסטיק. האיסור ייכנס לתוקף בין אוקטובר 2019 לאוקטובר 2020, זאת בכפוף לעמדות שיובעו בתהליך ההתייעצות עם הציבור. מכיוון שיש צורך להשתמש בקשיות שתייה מפלסטיק במקרים מסוימים מסיבות רפואיות, תכלול כל הצעת חוק שהיא גם פטורים מהאיסור. 

בשנה אחת משתמשים בבריטניה
 בשנה אחת משתמשים בבריטניה

150 מיליון טון פלסטיק

מוקדם יותר השנה הודיע האיחוד האירופי כי ינקוט בצעדים דומים, ובתגובה נשמעו דרישות שבריטניה תלך בעקבות בריסל שכן בשל עיתויו של המהלך הוא לא ייכלל בקבוצת חוקי האיחוד שיועתקו לחוק הבריטי לאחר הברקזיט.

"האוקייאנוסים היקרים שלנו ובעלי החיים היקרים שבתוכם זקוקים להגנה דחופה מההרס שגורמים להם פריטי הפלסטיק", אמר גוב. "אני משבח את הקמעונאיות, הברים והמסעדות שכבר התחייבו להסיר את הקשיות ובוחשני הפלסטיק, אבל אנחנו מודעים לכך שעלינו לעשות יותר.

"היום אנו מגבירים את מאמצינו לחולל מהפך במגמת הזיהום הסביבתי בפלסטיק, ולהבטיח שנותיר את הסביבה שלנו במצב טוב יותר משירשנו אותה", אמר. 

יועץ גרינפיס בבריטניה, סאם צ'יטאן-וולש, הוסיף כי "ההתמכרות של החברה שלנו לפלסטיק חד-פעמי מזינה משבר סביבתי עולמי שחובה להתמודד עמו".

ההערכה היא שבאוקייאנוסים בעולם נמצאים יותר מ-150 מיליון טון פלסטיק, והמספר הזה צפוי לגדול פי שלושה עד שנת 2025. מיליון ציפורים ו-100 אלף יונקים מתים מדי שנה מאכילת פריטי פלסטיק או מהסתבכות בפסולת פלסטיק.

ארה"ב: 500 מיליון קשיות פלסטיק ביום

נזכיר כי ביולי האחרון הודיעה רשת סטארבקס כי בשנת 2020 היא תפסיק את השימוש בקשיות פלסטיק חד-פעמיות ב-28 אלף בתי הקפה שלה ברחבי העולם, ותעבור להשתמש במרבית משקאותיה הקרים במכסים חדשים ללא קשים שניתן למחזר. לפי ארגון המיחזור "Eco Cycle", בארה"ב לבדה נעשה שימוש ביותר מ-500 מיליון קשיות פלסטיק ביום. 

המהלך הגיע על רקע הביקורת הגלובלית הגוברת נגד שימוש במוצרי פלסטיק מתכלים שאחראים לזיהום האוקייאנוסים ולפגיעה בבעלי חיים ימיים ובציפורים. עם זאת, הוא עורר סערה ,לאחר שנודע שאת קשיות הנייר מתכוונת סטארבקס לעטוף בפלסטיק שמזהם את הסביבה. 

לפי החברה, משקאות קלים שבדרך כלל נשתים עם קש, מהווים כיום יותר ממחצית המשקאות שהיא מוכרת, זאת לעומת 37% בלבד לפני חמש שנים.

חודש לפני כן פורסם ב-BBC כי רשת מקדונלד'ס תפסיק להשתמש בקשיות מפלסטיק ותעבור לקשיות מנייר בכל 1,361 סניפיה בבריטניה ובאירלנד החל מחודש ספטמבר. לפי הדיווח, במסעדות של הרשת בבריטניה משתמשים מדי יום ב-1.8 מיליון קשיות מפלסטיק. רשת המזון פרסמה כי ההחלטה לנקוט במהלך התקבלה "בהתאם לרוח הנושבת בקרב הציבור ולעמדת הלקוחות שאמרו לנו שהם רוצים שינוי בנושא הקשיות". 

השינוי במקדונלד'ס עדיין לא חל כאמור בסניפי הרשת בכל העולם, אבל ניסויים בעניין יתחילו במסעדות נבחרות בארה"ב, בצרפת ובנורבגיה. במדינות אחרות, קשיות פלסטיק מוגשות לפי בקשה בלבד.