הנשיא ריבלין על ראש הממשלה נתניהו: יש פה פרנויה שדורשת טיפול של אנשי מקצוע

הנשיא מתח ביקורת חסרת תקדים על רה"מ בעקבות הפרסום הבוקר ב"ישראל היום", לפיו ריבלין מתכנן "פוטש" נגד נתניהו ע"י שימוש בסעיף המאפשר להטיל את הרכבת הממשלה על אדם אחר מהליכוד אחרי הבחירות • סביבת נתניהו: "המזימה שפורסמה לא נולדה בבית הנשיא אלא אצל בכיר לשעבר בליכוד" • גדעון סער: "אין שחר לדברים"

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, מותח הבוקר (ד') ביקורת חסרת תקדים על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואף מאשים אותו בפרנויה. 

ריבלין הגיב הבוקר לפרסום של העיתון "ישראל היום" והכתב מתי טוכפלד, לפיו הנשיא ריבלין מתכנן "פוטש" נגד ראש הממשלה נתניהו באמצעות שימוש בסעיף חוק המאפשר להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על אדם אחר מהליכוד אשר אינו נתניהו אחרי מערכת הבחירות הבאה. 

"קראנו לעומק את הדברים", מסר הנשיא, "אך התקשינו למצוא מידע של ממש מלבד תיאור מפורט של פרנויה שאינה נשענת על שום צעד מוחשי או אפילו מחשבה שהתרחשו במציאות. כידוע, את הטיפול בתופעות שכאלה יש להשאיר בידי אנשי מקצוע שאינם דוברים".  

תמציתו של ‏הפרסום הבוקר ב"ישראל היום" שודרה אתמול (ג') גם בגלי צה"ל והוצגה על-ידי ⁦הפרשן הפוליטי יעקב ברדוגו כדבר שעשוי לקרות. ברדוגו הסביר כי ברקע עומד החשש/התובנה של נתניהו שהנשיא ריבלין יטיל את הרכבת הממשלה על‎ השר לשעבר גדעון סער, שיתמודד בפריימריז הבאים בליכוד, ואשר נתפס כמקורבו של ריבלין מאז סייע בשנת 2013 להיבחרו לנשיא.

טוכפלד מציין בכתבתו הבוקר כמה דברים חריפים ביותר בנוגע להתנהלותו לכאורה של הנשיא: "ריבלין לעולם לא יצליח לשכנע את נתניהו שאינו חורש מזימות נגדו ומקדיש עשרות שעות של דיונים ומפגשים עם חורשי רעתו על-מנת להורידו מן השלטון", נכתב. 

עוד מציין טוכפלד כי על אף שבלבו של נתניהו גמלה החלטה להקדים את הבחירות, הוא שינה את דעתו משנודע לו על התוכנית לכאורה של ריבלין. 

בסביבת נתניהו מסרו היום כי "המזימה שפורסמה היום ב'ישראל היום' לא נולדה בבית הנשיא אלא אצל בכיר לשעבר בליכוד, שגם דיבר על כך עם כמה מהשותפים לקואליציה". 

השר לשעבר גדעון סער התייחס הבוקר לדברים בציוץ בטוויטר וכתב: "בדרך-כלל איני נוהג להתייחס לטענות הזויות, ובפרט כשאין אדם שמוכן להתייצב מאחורי הדברים ולומר אותם בקולו. אבל מאחר ששמי שורבב, אני מודיע בצורה הכי ברורה: אין שחר לדברים שפורסמו. הם מופרכים לחלוטין. מטרידה אותי המחשבה שיש מי שלוחש על אוזנו של ראש הממשלה הבלים מסוג זה". 

רמזים ליחסים המתוחים בין ריבלין לנתניהו ניתן היה לראות כבר בתחילת החודש: ב-8 באוקטובר נשלחה הודעה לעיתונות על פגישת עדכון תקופתית אישית של הנשיא וראש הממשלה, אחרי כשנה שלא עשו זאת. נושא הפגישה היה "סוגיות ביטחוניות ומדיניות". מנגד, ב-15 באוקטובר, לפני הנאומים במשכן, נתניהו לא הגיע למפגש מסורתי של הרמת כוסית בלשכת⁦ יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין עם הנשיא ובנות הזוג של המנהיגים. נתניהו אף איחר בכמה דקות לפתח המושב, ואדלשטיין פתח את הכנס ללא ראש הממשלה. נתניהו נכנס למליאה כמה דקות לאחר מכן, כאשר אדלשטיין כבר החל לנאום, וריבלין ישוב לצידו. 

הצעת חוק: הנשיא לא יטיל את הרכבת הממשלה על מועמד החשוד בעבירה מסוג פשע

בהמשך הבוקר תידון במליאת הכנסת הצעת החוק הפרטית של ח"כ רויטל סויד מהמחנה הציוני, לפיה נשיא המדינה לא יטיל על מועמד החשוד בעבירה מסוג פשע את הרכבת הממשלה, אלא המועמד ימנה במקומו ממלא-מקום שיעשה כן.

אמנם להצעה זו אין סיכוי לזכות ברוב, אולם היא תאפשר לאופוזיציה זמן לנאום בנושא ולהעלות את עניין החשדות נגד ראש הממשלה לסדר היום הציבורי.

ח"כ סויד מסרה הבוקר: "ראש ממשלה אמור לנהל מדינה ללא שיקולים פוליטיים והישרדותיים. זוהי הצעת חוק הכרחית המבטיחה את רצון הבוחר, אך מונעת מצב בו ראש ממשלה מכהן ינהל משפט מכיסאו. האתגרים של מדינת ישראל לא מאפשרים לראש ממשלה להתרוצץ בין בתי משפט והתייעצויות עם עורכי דינו. חוק זה יחזיר את היציבות למערכת הפוליטית".