הממונה על ההגבלים: "אמזון תביא לישראל רווחה צרכנית גדולה, הרבה תחרות והורדת מחירים"

עו"ד מיכל הלפרין אמרה את הדברים בכנס "הכנסת, ענקיות האינטרנט והאזרח הקטן" • עם זאת, הזהירה כי "אם הענקיות יפגעו בצרכן הישראלי ובתחרות, יש לנו את כלי האכיפה נגדן" • ח"כ איתן כבל: "לא ייתכן שגוגל ופייסבוק יסרבו לשלוח נציגים לדיונים. אלה מונופולים שלאט ובטוח גורמים נזק משמעותי לתעשיות מקומיות"

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: יונתן בלום
הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: יונתן בלום

"אם ענקית הסחר האלקטרוני המקוון אמזון תיכנס לישראל, היא תביא למהפכה צרכנית יוצאת דופן, הרבה תחרות והורדת מחירים. אנחנו רוצים את הנוכחות ומברכים אותה" - כך אמרה הבוקר (ד') הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, בכנס בנושא "הכנסת, ענקיות האינטרנט והאזרח הקטן" שעורכים מרכז המחקר והמידע בכנסת והייעוץ המשפטי לכנסת - תחום חקיקה ומחקר משפטי.

עם זאת, הלפרין הזהירה כי "הענקיות צריכות להתנהג בהתאם לכללים המקומיים, ואם הן יפגעו בצרכן הישראלי ובתחרות בישראל, יש לנו את כלי האכיפה לנקוט נגדן". לדבריה, "העובדה שענקיות האינטרנט הן גלובליות וממוקמות באירלנד לא תפריע לנו לנקוט צעדי אכיפה, אם נחשוב שהן מפרות את הכללים. הכללים צריכים לחול במידה שווה גם על ענקיות האינטרנט וגם על המקומיות". 

מיכל הלפרין בכנסת / אורי ברקוביץ
 מיכל הלפרין בכנסת / אורי ברקוביץ

"להיזהר מרגולציה קפריזית שעלולה להבריח השקעות" 

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל, אמר בהתייחס לרגולציה על פעילות ענקיות האינטרנט בישראל כי "אני אוהב ומעריץ את החידושים והשיפורים שהביאו פייסבוק וגוגל, אבל אלה מונופולים שלאט ובטוח גורמים נזק משמעותי שאינו הפיך לתעשיות מקומיות. מדינת ישראל מחויבת לתת על כך את הדעת".

"לא ייתכן", הוסיף כבל, "שגוגל ופייסבוק יסרבו לשלוח נציגים לדיונים. שתי החברות אולי הועלו לדרגת אלוהים, אבל בתור חברות שפועלות בתוך מדינות ומקימות בהן משרדים ומרכזי פיתוח, עליהן לפעול ככל חברה אחרת. לא ייתכן שכל הגופים המשפיעים ביותר במשק ישלחו את המנכ"לים והנציגים הבכירים ביותר שלהם להופיע בפני ועדת הכלכלה, ואילו פייסבוק וגוגל יסרבו לכך. פשוט לא ייתכן".

הלפרין מצדה הזהירה את המחוקקים שלא לשפוך את התינוק עם המים, והדגישה כי מאחר שהכלכלה הישראלית מתחרה על השקעות עולמיות, היא צריכה להיזהר פן "תטיל רגולציה קפריזית, לא בדוקה ומדודה מספיק שעלולה להבריח השקעות החוצה".

"צריך לשים לב", אמרה הממונה על ההגבלים, "שלא לפתח טינה כלפי גופים גדולים רק משום שהם גדולים", והזכירה כי גופים גדולים "הופכים לעתים להיות גדולים כי הם הטובים ביותר".

"אף אחד לא חף מביקורת"

ראש המדיניות הכלכלית באירופה, המזרח התיכון ואפריקה בגוגל, אדם כהן, שהשתתף, בכנס סיפר לנוכחים על תרומתה של גוגל לכלכלה בישראל, אך לא התייחס עניינית לטענות שהעלו ח"כ כבל והממונה הלפרין. "גוגל משחקת תפקיד מרכזי בהפיכתה של ישראל למעצמת הייטק", אמר כהן והזכיר כי "גוגל ישראל מעסיקה 1,000 עובדים בחיפה ובתל-אביב החל מ-2006, וחברות רבות באו בעקבותיה".

לדבריו, "ביקורת היא דבר מבורך. זה הגיוני שיש ביקורת מצד המחוקקים, המפרסמים והתקשורת. אף אחד לא חף מביקורת. התחרות הופכת את השוק והחברות המתחרות לדינמיות ויצירתיות".