איך ישפיעו בחירות האמצע בארה"ב על ענף הפארמה? "ריסון עליית מחירי התרופות, כן. ריסוק מחירים - לא"

בעוד פחות משבועיים ייערכו בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב, שבהן יבחרו האמריקאים את נציגיהם לבית הנבחרים ולסנאט • האנליסט סטיבן טפר מבית ההשקעות אי.בי.אי מעריך כי "אם הרפובליקנים ישמרו על הרוב בשני בתי הקונגרס, הסיכוי לחקיקה בנושא מחירי התרופות נמוך. ואולם, מהפך של הדמוקרטים צפוי להאיץ חקיקה בתחום, שעשויה להעיב על מניות חברות התרופות"

איך ישפיעו בחירות האמצע על מחירי התרופות? / צילום: רויטרס
איך ישפיעו בחירות האמצע על מחירי התרופות? / צילום: רויטרס

בעוד פחות משבועיים ייערכו בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב, שבהן יבחרו האמריקאים את נציגיהם לבית הנבחרים ולסנאט. כיום, שניהם נשלטים על-ידי המפלגה הרפובליקנית, שממנה מגיע גם הנשיא דונלד טראמפ. לבחירות הללו יש משמעויות שונות עבור האמריקאים בזירה הפנימית, אך כמו תמיד, השפעת ארה"ב על העולם היא משמעותית, כך שלבחירות צפויה להיות השפעה גם על תחומים גלובליים שונים.

האנליסט סטיבן טפר, מבית ההשקעות אי.בי.אי, בחן מהן ההשלכות הצפויות של בחירות אמצע הקדנציה על ענף הפארמה. כזכור, לענף זה יש נציגות משמעותית במדד המוביל של הבורסה בת"א: טבע , פריגו ואופקו  נסחרות במדד ת"א 35. 

טפר משרטט שלושה תרחישים אפשריים: הראשון הוא שמירת הרוב הרפובליקני בשני בתי הקונגרס (כהגדרתו "הנשיא טראמפ מבסוט, מה שהיה הוא שיהיה, והנשיא ממשיך לממש את האג'נדה שלו ללא הפרעה"); השני הוא התחזקות הדמוקרטים, וזכייה ברוב בבית הנבחרים בלבד ("הנשיא מאוכזב אך מנסה לשדר עסקים כרגיל, למרות שיהיה לו קשה לקדם חלק מהנושאים הדורשים חקיקה"); והשלישי - מהפך שבו הדמוקרטים משתלטים על שני בתי הקונגרס, הן בבית הנבחרים והן בסנאט ("הנשיא מתאכזב אך לא יכול לעשות הרבה, ובנושאים הדורשים חקיקה הוא בעצם די משותק עד לסוף הקדנציה הנוכחית").

באופן כללי, להערכת טפר, "למרות שקיים סיכוי גבוה להשתלטות הדמוקרטים לפחות על בית הנבחרים, ההשפעה צפויה להיות בעיקר על נושאים הדורשים חקיקה. לעומת זאת, הם לא ישפיעו על ההרחבה הפיסקאלית והורדת המסים שכבר חוקקו ונכנסו לתוקף. הם ודאי לא ישפיעו על המדיניות המוניטרית שבאחריות הבנק המרכזי, והם גם לא ישפיעו על מלחמת הסחר שנמצאת באחריותו הבלעדית של הנשיא. לכן מבחינה זו, לא צפוי שינוי מהותי בכלכלה בארה"ב, שמהווה מרכיב מרכזי בהתנהגות שוק ההון". 

"טראמפ הצליח למנוע העלאות מחירים"

ומהי ההשפעה על סקטור הפארמה? "הדמוקרטים קיבלו החלטה אסטרטגית להתמקד בנושאי הבריאות במהלך מערך הבחירות הנוכחי", מציין טפר, ומוסיף שזהו אחד הנושאים שמטרידים ביותר את הבוחרים לקראת הבחירות - גם במדינות שבהן הרפובליקנים החזיקו את רוב המושבים במשך שנים. לדבריו, עיקר הדיון הוא סביב הכיסוי הביטוחי ושמירה על מרכיבי תוכנית הבריאות של אובמה, בעוד שנושא מחירי התרופות נמצא פחות במוקד ביחס לבחירות לנשיאות ב-2016.

"אם הרפובליקנים שומרים על הרוב שלהם בשני בתי הקונגרס, הסיכוי לחקיקה בנושא מחירי התרופות נמוך", סבור טפר. "טראמפ הצליח להפעיל לחץ על חברות הפארמה הגדולות להימנע מהעלאת מחירים והחברות המובילות כמו פייזר, מרק ונוברטיס ביטלו תוכניות להעלאות מחירים. לעומת זאת, מהפך של הדמוקרטים יאפשר להחזיר את נושא מחירי התרופות לשולחן החקיקה. הדמוקרטים ששמו שוב את נושא הבריאות בחזית מערכת בחירות הקונגרס, צפויים להאיץ את החקיקה בתחום לחיזוק מעמדם לקראת הבחירות לנשיאות, חקיקה שלא תפסח גם על נושא מחירי התרופות וצפויה להעיב על מניות חברות התרופות".

עם זאת, טפר מציין ששוק התרופות המקוריות "כבר הפנים בשנתיים האחרונות שאי אפשר להשתולל עם מחירי התרופות ולהעלות מחירים ללא הבחנה. יתרה מזאת, בשוק התרופות הגנריות מורגשת בשנתיים האחרונות שחיקת מחירים משמעותית, הנובעת מכוחות השוק ללא השפעה מהותית של המחוקקים".

"החברות הגנריות הן לרוב הפתרון למחירים ולא הבעיה"

טפר מעריך כי גם אם הדמוקרטים יתחזקו וינסו לקדם חקיקה בנושא מחירי התרופות, המנגנונים שיוצגו יהיו רכים יחסית. "ריסון המשך עליית המחירים - כן. ריסוק מחירי התרופות - לא. גם הדמוקרטים מבינים שהכלים שיש בידיהם כדי להוריד את מחירי התרופות מוגבלים. ניסיון אגרסיבי יותר להוריד את מחירי התרופות יביא לקיצוץ דרמטי בהשקעות במו"פ ובלימת תנופת החדשנות שמתחוללת בשנים האחרונות בענף הפארמה", הוא כותב.

"לעומת זאת, מחירי התרופות ייאלצו לשקף את העלות מול התועלת של הטיפול. תרופות מתקדמות שמביאות תועלת קלינית משמעותית, יוכלו להמשיך להיות מתומחרות במחירי פרימיום גבוהים, כמו גם תרופות יתום יעילות שיוכלו להמשיך לקבל תמחור גבוה כדי לפצות על מספר המטופלים הקטן. מנגד, תרופות חדשות שמקנות ערך מוסף שולי על התרופות הוותיקות, שחלקן כבר הפכו לגנריות, לא יוכלו להיות מתומחרות ברמות חסרות היגיון".

בהתייחסות ספציפיות לחברות הגנריות, טפר מציין כי "החברות הגנריות הגדולות הן לרוב הפתרון למחירי התרופות ולא הבעיה. אמנם קיימים גם מקרים בהם נרשמת עלייה חדה במחיר של תרופה גנרית, אבל זה בדרך כלל קורה אחרי שרווחיות התרופה הגנרית נשחקה לרמות לא-כלכליות, שבהן רוב השחקנים הגנריים נוטשים את המוצר, ואז החברה האחרונה בשוק שמייצרת את התרופה מוצאת את עצמה ללא תחרות ומעלה את המחירים".

לדבריו, "זה בדיוק הפרדוקס, שכן יוזמות שינסו ללחוץ על מחירי התרופות הגנריות, יביאו בסופו של דבר לפגיעה בכדאיות הכלכלית של חלק מהמוצרים הגנריים החיוניים ולהקטנת התחרות בתחום, מה שבסופו של דבר יוביל לתוצאה ההפוכה. יתרה מזאת, בתקופה האחרונה כוחות השוק פועלים יפה ומחירי התרופות הגנריות כבר ירדו מעצמם".