כביש כניסה חדש לירושלים: מדינת ישראל חתמה על חוזה זיכיון לפרויקט כביש 16

הכביש החדש, שעלותו מוערכת בלמעלה ממיליארד שקל ואורכו יהיה כחמישה קילומטר, יהווה כניסה מרכזית נוספת לבירה ויחבר את כביש ארצי מס' 1 לשכונות המערביות והדרומיות של ירושלים

הכניסה לירושלים / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הכניסה לירושלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

נחתם חוזה הזיכיון במכרז מסוג PPP לפרויקט כביש 16 - כביש כניסה חדש לירושלים: מדינת ישראל, באמצעות אגף החשב הכללי במשרד האוצר ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, חתמה היום (ה') על חוזה זיכיון עם חברה בבעלות משותפת של החברות שפיר (50%) ופיצרוטי (50%), לתכנון, מימון, הקמה, תחזוקה ותפעול ל-25 שנים של כביש מס' 16, כביש הכניסה החדש לירושלים. שפיר - פיצרוטי צפויה להתחיל בבניית הכביש בשנת 2019 ולפתחו לתנועה בשנים 2022-2023.

הכביש החדש, שעלותו מוערכת בלמעלה ממיליארד שקל, יהווה כניסה מרכזית נוספת לבירה ויחבר את כביש ארצי מס' 1 לשכונות המערביות והדרומיות של ירושלים. אורכו כחמישה קילומטר, והוא יכלול שתי מנהרות - תחת השכונות יפה נוף והר נוף, שלושה מחלפים: באזור מוצא (כביש 1), נחל רבידה (גבעת שאול) ורחוב בייט בירושלים (סמוך לביה"ח שערי צדק), וצפוי לשפר באופן משמעותי את הנגישות לירושלים, להקל על עומסי התנועה ולצמצם את זמני הנסיעה.

לפני חודשיים הכריזה ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקט כביש מס' 16, בראשות סגן בכיר לחשב הכללי, מר נחמיה קינד, המשותפת למשרד האוצר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, חברת נתיבי ישראל, עיריית ירושלים והחברה הממשלתית ענבל, על הצעתה של חברת שפיר-פיצרוטי כהצעה זוכה במכרז, מתוך 6 הקבוצות שהשתתפו במכרז. המכרז בוצע בשיטת PPP - Public Private Partnership, כאשר התחרות נשוא המכרז הייתה על גובה מענק ההקמה שתשלם המדינה למציע הזוכה. הצעתה של חברת שפיר-פיצרוטי למענק ההקמה עמדה על 50 מיליון שקל.

החשב הכללי, מר רוני חזקיהו: "כביש מס' 16, הצפוי להתבצע בשיטת ה-PPP, מצטרף לשורת פרויקטי PPP מוצלחים בתחום התחבורה, ביניהם הרכבת הקלה בירושלים, כביש 431, כביש חוצה ישראל ומנהרות הכרמל. במסגרת תכנית 2030 לפיתוח תשתיות בישראל צפויים לצאת לפועל בשנים הקרובות פרויקטי תשתית נוספים בתחומי התחבורה, האנרגיה, המים ואיכות הסביבה."

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ: "כביש מס' 16 הוא פרויקט בעל חשיבות לאומית, אשר צפוי לשפר באופן משמעותי את הנגישות לירושלים, ולהוות כניסה מרכזית נוספת לבירה מכיוון מערב. הכביש, שיוקם ויתוחזק בסטנדרטים בינלאומיים, יפחית את עומסי התנועה בכניסה לבירה ויביא לחיסכון בשעות נהיגה ולצמצום משמעותי בזיהום האוויר. כמו כן, הוא יעמיד את ירושלים בסטנדרטים התחבורתיים של ערי הבירה של המדינות המפותחות".

מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, מר ניסים פרץ: "בהמשך לפתיחת כביש 1 המחודש לתנועה, הקמת כביש 16 תביא לירידה משמעותית בעומסי התנועה בכניסה לירושלים ולעלייה ברווחת תושבי העיר ומבקריה".